وزارت صحت عامه: بازمانده‌گی رشد در کودکان۲۰درصد کاهش یافته است

گزارشگر:25 سرطان 1393 - ۲۴ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3وزیر صحت عامه با اعلام اینکه وضیعت تغذیه نسبت به سال‌های گذشته در افغانستان بهبود یافته است می‌گوید، میزان قد کوتاهی در کودکان ۲۰ درصد کاهش یافته است.
ثریا دلیل، ‌وزیر صحت عامه در کنفرانسی با موضوع «ارایه نتایج سروی ملی تغذیه سال ۱۳۹۲» اعلام کرد که مشکل قد کوتاهی بین کودکان ۲۰ درصد کاهش یافته است.
اولین گزارش سروی ملی تغذیه سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی وزارت صحت عامه با همکاری مالی و تخنیکی یونیسف ارایه شد.
این سروی از ۱۸۳۶۰ خانواده در ۳۴ ولایت در رابطه به وضیعت تغذیه در کودکان، دختران نو جوان و زنان در افغانستان صورت گرفته است.
داکتر ثریا دلیل دیروز هنگام ارایه این گزارش از بهبود وضیعت تغذیه نسبت به سال‌های گذشته در افغانستان خبر داد و گفت، سوی تغذیه مزمن یا قد کوتاهی نزد کودکان از ۶۰.۵ درصد به ۴۰.۹ درصد کاهش یافته است.
به گفتۀ بانو دلیل، تغذیه کودکان زیر سن ۵ سال با شیر مادر باعث کاهش مرگ نوزادان شده و تغذیه شش ماه اول دوره حیات با شیر مادر، نوزاد را از مبتلا شدن به بیماری‌های دوره طفولیت جلوگیری می‌کند.
پیش از این، آمارهای سازمان ملل نشان می‌داد که ۵۵ درصد کودکان افغانستان از کوتاهی قد که از عوارض کم بود؛ غذا است، رنج می برند.
هم‌چنین آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که سوی تغذیه میان کودکان افغانستان از سال ۲۰۱۲ به این سو بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و داکتران بی‌ثباتی و خشونت ناشی از اشغال نظامی امریکا را دلایل اصلی آن می‌دانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.