احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





علل نوسانات خلق‌وخو در خانم‌ها

- ۲۶ حمل ۱۳۹۲

بخش نخست
به نظر می‌رسد که علم امروز این ایده را تأیید می‌کند که مغز خانم‌ها برای بالا بردنِ اضطراب، افسرده‌گی و نوسانات خلقی ساخته شده است. و این مشکل با برنامه‌های غذایی پُرپروتیین و کم‌کالریِ لاغری که اغلب دنبال می‌کنند، بدتر هم می‌شود.
از قدیم زن‌ها بیشتر از افسرده‌گی رنج می‌بردند. تقریباً یکی از هر چهار زن در نقطه‌یی از زنده‌گی خود به دنبال درمانی برای افسرده‌گی می‌رود، درحالی‌که این آمار برای مردان یکی از هر ده نفر است.
این مسأله با برخی عوامل اجتماعی قابل توضیح است. زنان در مقایسه با مردان، بیشتر به دنبال درمان افسرده‌گیِ خود هستند. اما در یک تحقیق جدید، دو تفاوت عمده در طریقه پردازش سروتونین که همان هورمون شادی‌آفرین است، در زنان و مردان مشخص شد. بالا بودن میزان سروتونین احساس شادی و رضایت را افزایش داده، اشتها را کاهش می‌دهد و خواب را تقویت می‌کند. پایین بودنِ میزان این هورمون در بدن با افسرده‌گی در ارتباط است. این اطلاعات درمورد سروتونین است که باعث ساخته شدنِ بسیاری از داروهای ضدافسرده‌گی شده است.
این داروها که شامل پروزاک (Prozac) هستند، با بالا بردن میزان سروتونین موجود در مغز عمل می‌کنند. دانشمندان در یک موسسه تحقیقاتی در سویدن، از اسکن‌های مغز برای کشف سطح سروتونین در زنان و مردان استفاده کرده‌اند. و نتایج این بررسی‌ها برای خانم‌ها چندان خوشحال‌کننده نبوده است.
دانشمندان به میزان مصرف سروتونین در خانم‌ها و آقایان توجه کردند (این‌که چه میزان سروتونین توسط مغز مصرف می‌شود). اسکن‌های آن‌ها نشان داد که خانم‌ها گیرنده‌های سروتونین بیشتری نسبت به آقایان دارند.
هر سلول در بدن بر روی سطح خود محل‌ گیرنده دارد. این‌ها معادل‌های سلولی از ایستگاه‌های تعمیرگاهی یا تانک تیل هستند که به سلول‌های‌تان سوخت می‌رسانند. فقط تفاوتِ آن‌ها این است که محل گیرنده‌های سلول، موادی مثل مواد مغذی و هورمون‌ها را وارد و خارج می‌کند.
این‌که تا چه اندازه احساس خوشحالی می‌کنید، نه تنها به میزان سروتونین که می‌سازید بسته‌گی دارد، بلکه با این نیز مرتبط است که محل گیرنده کافی در مغز برای به عمل انداختنِ آن وجود داشته باشد.
این واقعیت که زنانی که در آن تحقیق سویدنی شرکت کرده بودند، محل گیرنده‌ سروتونین بیشتری در مغز خود داشتند، به نظر خبر خوبی است. همین‌طور یافته دیگری که می‌گفت خانم‌ها سطح پایین‌تری از پروتیین دارند که مصرف سروتونین را مختل می‌کند. این یعنی سروتونین‌های قدیمی شما به گردش ادامه می‌دهند، از سطح عادی بالاتر رفته و باعث می‌شوند احساس شادی بیشتری کنید. بنابراین خانم‌ها نه تنها محل‌های بیشتری در مغز خود دارند که می‌تواند توسط سروتونین فعال شود، بلکه به نظر می‌رسد که آن را به مدت بیشتری هم می‌تواند نگه دارد.
اما در واقعیت این تحقیق سویدنی چیز دیگری نشان می‌دهد. وقتی سلول‌ها با کمبود ماده ‌کیمیایی مثل سروتونین روبه‌رو باشند، برای گرفتن هر ذره از آن، هر گیرنده‌یی که دارند را باز می‌کنند. طبیعت آن‌ها این است: خانم‌ها نسبت به آقایان هورمون «شادی‌ساز» کمتری تولید می‌کنند.
خانم‌هایی که محل گیرنده بیشتری دارند و سروتونین موجود را بیشتر نگه می‌دارند، نشان می‌دهد که در نقطه اول مقدار کمتری داشته‌اند. تحقیقات و مطالعات دیگر نیز این ایده را تأیید می‌کنند که زنان مقدار سروتونین کمتری به نسبت مردان تولید می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.