مقام‌های امریکایی در افغانستان: طالبـان چاره‌یـی جز پیوستـن به پروسـۀ صـلح ندارنـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 4 سنبله 1396 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۶

سفیر امریکا و فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان پس از اعلام راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان خطاب به طالبان می‌گویند که طالبان دیگر مهلتی برای پیروزی ندارند و باید تسلیم شوند.
mandegar-3آنان که روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت صحبت می‌کردند، حمایت‌شان را از حکومت افغانستان اعلام کردند و هم‌چنان گفتند که کلید صلحِ افغانستان پاکستان است.
هوگو لارنس، شازدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل گفت که طالبان دیگر مهلتی برای پیروزی ندارند و باید به روند صلحِ افغانستان بپیوندند.
آقای لارنس افزود: امریکا از طریق پاکستان و استعمال قوت نظامی بالای طالبان فشار بیشتر می‌آورد تا این گروه به پروسۀ صلح افغانستان تن داده و دست از کشتن مردم افغانستان بردارد.
سرپرست سفارت امریکا در افغانستان از نقش برجستۀ پاکستان و هند در افغانستان یاد کرد و بیان داشت، امریکا می‌داند که کلید صلح افغانستان پاکستان است.
او گفت: “همان‌طوری که دونالد ترامپ و وزیر خارجۀ امریکا اعلام کردند، تلاش‌ها و گفت‌وگوها با پاکستان برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره و دست برداشتن از حمایت از طالبان آغاز شده است”.
لارنس بیان داشت که پاکستان و هند نقش مهمی در افغانستان دارند و از پاکستان خواست که در راستای تأمین صلح، با دولت همکاری کند.
همزمان با این، جنرال جان نکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در این نشست گفت: مطابق به راهبرد جدید امریکا، ما حمایت‌های خود را در ماه‌های آینده در راستای مشوره‌دهی، آموزش و حمایت هوایی نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با طالبان، شبکۀ حقانی، داعش، بقایای القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان قاطعانه افزایش می‌دهیم”.
آقای نکلسن افزود، زمان آن فرا رسیده است تا طالبان به صلح بپیوندند و ما هرگز در افغانستان شکست را نخواهیم پذیرفت.
نکلسن با اشاره به این‌که نیروهای امنیتی به ویژه نیروهای کوماندو و قوت‌های ویژۀ افغانستان از توان‌مندی عملیاتی بالای برخوردار هستند، خاطر نشان ساخت: هدف ما این است تا با حمایت هوایی از نیروهای افغانستان، فشارها را بر طالبان بیشتر سازیم و این گروه در هیچ نقطه‌یی افغانستان جای برای پنهان شدن نخواهند داشت.
او تأکید کرد که “ما بر تعهد خود ایستادیم و بالای نیروهای امنیتی افغانستان باور کامل داریم و این نیروها نه‌تنها برای نجات افغانستان، بلکه برای نجات مردمان کشورهای ما نیز قهرمانی می‌کنند”.
آقای نکلسون در قسمتی از سخنانش گفت که داعش هنوز در برخی از بخش‌های افغانستان حضور دارد، اما پایگاه اصلی این گروه در ولایت ننگرهار است. او افزود: ما ضربه‌های سنگینی را (در ننگرهار) به داعش وارد کرده‌ایم که قدرت این گروه به حد زیادی کاهش یافته است.
فرمانده نیروهای امریکایی خاطرنشان کرد که دیگر گروه داعش توان ندارد تا از ننگرهار مردم و غیر نظامیان را تهدید کند.
او در مورد این‌که گروه داعش در هم‌کاری با دیگر گروه‌های تروریستی حمله‌هایی را راه‌اندازی می‌کند، یادآور شد: ممکن است آنان این کار را بکنند، اما هدف ما این است که داعش را نابود سازیم و اجازه ندهیم به هدف خود برسد.
نابودی پناهگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان، افزایش شمار سربازان امریکایی و دادن اختیارات بیشتر عملیاتی به آنان و عدم محدودیت زمانی برای حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، از نکات برجستۀ راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان است.
این گفته‌های درحالی ابراز می‌گردد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا هنگام اعلام راهبرد جدیدش در مورد افغانستان گفت که دیگر حمایت پاکستان از طالبان قابل قبول نیست و اسلام‌آباد باید هرچه زودتر علیه پناهگاه‌های تروریستی در خاک خود اقدام کند.
اما سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان این ادعای ترامپ را دروغ‌پراگنی خواند و گفت که هیچ پناهگاهی طالبان در پاکستان وجود ندارد.
مقام‌های امریکایی هم‌چنان گفتند که اگر پاکستان علیه پناهگاه‌های تروریستی در خاک خود اقدام نکند، حمایت امریکا را از دست خواهد داد. آنان گفتند که امریکا گزینه‌های بیشتری برای فشار آوردن بالای پاکستان را نیز روی میز گذاشته است.
گفتنی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه در تازه‌ترین اظهاراتش، استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان را یک راهبرد ناکام و بیهوده خوانده است.
آقای لاوروف در یک نشست خبری در مسکو که در واکنش به راهبرد تازۀ امریکا صحبت می‌کرد راهبرد جدید امریکا برای افغانستان را تأسف‌بار خوانده است.
او گفته است که تمرکز اصلی استراتیژی اعلام شدۀ امریکا تنها متکی به روش‌های تحمیل و زور است و این مسأله نشان ‌می‌دهد که راهبرد جدید واشنگتن بیهوده و ناکام است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.