پروندۀ ایشچی ساتوری بر فرق دوستم؟/ رییس دفتر جنرال دوستم: رای زنی‌ها بر سر برگشت جنرال دوستم به نتیجه رسیده است

گزارشگر:یک شنبه 31 سرطان 1397 - ۳۰ سرطان ۱۳۹۷

درحالی که برخی از تحلیل‌گران سیاسی، باور دارند که آمدن جنرال دوستم در کابل سبب برخی نزاع‌های جدید خواهد شد؛ اما برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند با آمدن دوستم به کابل اتفاق خاصی نمی‌افتد. زیرا دوستم تعهداتی برای آقای غنی داده است.
mandegar-3در همین حال کارشناسان باور دارند که پروندۀ حقوقی جنرال دوستم هر آن ممکن است که در برابر او استفاده شود.
جنرال عتیق‌الله امرخیل، آگاه مسایل نظامی سیاسی می‌گوید: ممکن است که با آمدن دوستم به کابل، پروندۀ احمد ایشجی به دوران بیفتد؛ زیرا آقای ایشجی بارها از حکومت خواستار عدالت شده و حتا اخطار داده که اگر حکومت پرونده او را پی‌گیری نکند، او به دادگاه بین‌المللی مراجعه خواهد کرد.
جنرال امرخیل به روزنامه ماندگار گفت: اگر دوستم به راستی خدمتگار این وطن است، پس باید پس از ورد به افغانستان، مستقیم به دادستانی کل برود تا پرونده‌اش به بررسی گرفته شود.
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که گفته می شود هیاتی از جانب آقای غنی با دوستم مذاکره کرده وعد سپرده است که پروندۀ او پس از یک روند ساده اداری بسته می‌شود.
پس از نشر خبر احتمال آمدن جنرال دوستم به کابل، برخی فعالان مدنی با آن‌که از آمدن معاون اول ریاست‌جمهوری چندان مطمین نیستند، می‌گویند که پروند بد رفتاری با آقای ایشجی به گونه بنیادی حل وفصل نشده است؛ بنابراین رقبای سیاسی او می‌توانند در هرفرصتی ممکن دوباره این پرونده را روی دست گیرند.
این درحالی‌ست که افراد نزدیک به جنرال دوستم روز گذشته به رسانه‌ها گفته اند که قرار است آقای دوستم روز یک شنبه یعنی امروز به افغانستان برگردد.
نزدیک به یک‌و نیم سال می شود که جنرال دوستم بعد از ادعای احمد ایشچی مبنی بر بدرفتاری جنسی با او از جانب جنرال دوستم، در ترکیه به سر می‌برد. او اکنون قرار است به اساس مذاکراتی که هنوز نتایج آن به روشنی معلوم نیست، دوباره به افغانستان برگردد و یک گروه منسجم قومی در افغانستان را دوباره مدیریت کند.
بیشتر از ده روز است، که گفت‌گوها بر سر چگونه‌گی بازگشت آقای دوستم به افغانستان جریان دارد. البته این گفت‌گوها در پی اعتراضات گسترده هواداران آقای دوستم که نزدیک به بیست روز است در ولایت‌های شمالی و شمال شرقی افغانستان جریان دارد، روی دست گرفته شد.
روز شنبه ۳۰ سرطان/ تیر، کاروانی از نگهبانان آقای جنرال دوستم که گفته می‌شود تعداد آنان به صدها نفر میرسد به کابل رسیدند. این افراد پیش از این در ولایت جوزجان در شهر شبرغان مستقر بودند. به نظر میرسد که این کاروان آماده‌گی‌ها را برای ورود جنرال دوستم به کابل گرفته اند. اگرچه شک و تردیدهایی در خصوص برگشت او به کابل وجود دارد اما منابع دولتی تاکید دارند که او (امروز) به کابل بر می‌گردد.
شکریه پیکان یک عضو مجلس نماینده‌گان دیروز گفت: تازمانی که جنرال دوستم به کشور باز نگردد، تظاهرات‌کنندگان در شمال به اعتراضات مدنی شان ادامه خواهند داد.
به باور او اگر آقای دوستم فردا (امروز) یکشنبه به کشور باز گردد، احتمالاً تظاهرات‌های شمال نیز متوقف خواهند شد.
پیش از این عنایت‌الله بابر فرهمند، ‌رییس دفتر جنرال دوستم گفته است که او دوستم فردا / امروز یک‌شنبه از ترکیه به کشور بازخواهند گشت.
آقای فرهمند گفته است که در مدت دوهفته‌ی گذشته، رایزنی‌ها بر سر نحوه‌ی بازگشت آقای دوستم به کشور ادامه داشت و هم اکنون به نتیجه رسیده است.
اوایل هفته گذشته غنی هم در یک نشست خبری گفته بود که احتمال بازگشت جنرال ‌دوستم به کشور زیاد است. آقای غنی بیان داشت که دادستانی کل پرونده‌ی حقوقی آقای دوستم را زیر بررسی دوباره گرفته و احتمالاً آقای دوستم به کشور باز گردد.
آقای دوستم خواستار بازگشت صلاحیت‌های کاری‌اش و آزادی نظام الدین قیصاری و باز گشت‌اش به عنون فرمانده پولیس ولسوالی قیصار و فرمانده خیزش مردمی در ولایت فاریاب است.
گفته می‌شود که حکومت هم برای آمدن جنرال دوستم شرایطی گذاشته و یکی از این شرط‌ها خانه‌نشین شدن او است.
حال باید منتظر شد و دید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.