توافق میان جمعیت و حزب اسلامی حکمتیار

گزارشگر:یک شنبه 26 حمل 1397 - ۲۵ حمل ۱۳۹۷

یک منبع آگاه خبر داده است که توافقات خاصی میان جمعیت اسلامی و حزب اسلامی حکمتیار به وجود آمده است.
یک عضو شورای رهبری جمعیت به شرط افشا نشدن نامش به روزنامۀ ماندگار گفت که توافقات صورت‌گرفته به اثر تلاش‌هایی است که از طرف شماری mandegar-3از اعضای نزدیک به حکمتیار طی چند ماه گذشته ادامه داشته و سرانجام هفته گذشته به نتیجه رسیده است.
به گفته منبع، این دو حزب اکنون روی موادری مشخصی از جمله کارهای مشترک حزبی شان به توافق رسیده اند.
یکی از شرط هایی که حزب جمعیت گذاشته است این است که نباید هر نوع توافقی میان جمعیت و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، منجر به قطع رابطه جمعیت با موافق استراتیژیکش حزب اسلامی هادی ارغندیوال شود.
پیشنهاد حزب اسلامی حکمتیار این بوده است که باید میان حزب اسلامی حکمتیار و جمعیت اسلامی توافق صورت بگیرد که هر دو حزب باید تاکید به حزبی شدن قانون انتخابت کنند و نیز روی چگونه‌گی ارایه یک نامزد مشترک در انتخابات ریاست جمهوری هم به نتیجه برسند.  اما جانب جمعیت فقط توافق کرده است که در مورد حزبی شدن انتخابات با حزب اسلامی توافق نظر دارند. همچنان این دو حزب توافق کرده‌اند که انتخابات تک کرسی را در صورتی که قانون انتخابات افغانستان حزبی شود و یا حد اقل پنجاه درصد سهم احزاب در نظر گرفته شود، می‌پسندند.
هر دو حزب توافق کرده اند که به کرسی رساندن این توافق را تا ارگ ریاست جمهوری دنبال می‌کنند و نیز از جامعه جهانی می‌‍خواهند که در این زمینه توجه کنند.
جمعیت اسلامی و حزب اسلامی پیش از این دو مخالف سنتی سیاسی در افغانستان شناخته می‌شوند. اما اکنون هم باوجود چنین توافقی، اختلافات زیادی میان این دوحزب جریان دارد. جمعیت و حزب اسلامی حکمتیار در حالی باهم به یک توافق میرسند که آقای حکمتیار دیگر به عنوان رهبر حزب اسلامی شناخته نمی‌شو و از هادی ارغندیوال به عنوان رهبری حزب اسلامی به گونه رسمی نام برده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.