مهاجران برای آمدن و ماندن تاوان می‌پردازند

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 21 حوت 1396 - ۲۰ حوت ۱۳۹۶

مهاجران افغانستان در پاکستان همواره به عنوان آلۀ فشار بر حکومت کابل بوده و این کشور هرازگاهی این بحث را به رُخ می‌کشد. بیرون کردن مهاجران از پاکستان با افزایش فشارها بر این کشور بیشتر از هر زمان دیگری مطرح شده است. در چند ماه پسین، چندین مقام این کشور در نشست‌های mandegar-3جداگانه اعلام کرده اند که به زودی روند اخراج اجباری مهاجران را آغاز می‌کنند.
دیروز نیز مقامات دولتی پاکستان اعلام کردند که اخراج مهاجران فاقد مدرک افغانستان از این کشور، ماه آینده آغاز خواهد شد.
عبدالقادر بلوچ، وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان گفته است که در حال حاضر، حدود ۴۰۰ هزار مهاجر افغانستانی در این کشور مدرک قانونی ندارند و اخراج آنها از هفته اول ماه آینده آغاز خواهد شد.
به گفتۀ او، این افراد اتباع خارجی بدون مدرک محسوب می‌شوند، نه پناهنده و بنابراین باید اخراج شوند.
بر اساس آمارها، در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی در پاکستان بسر می‌برند. شمار زیادی از آنان مدرک قانونی ندارند.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که پیشتر پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان در مورد ادامه حضور مهاجران افغانستانی در این کشور به توافق رسیده بودند.
با این حال، دولت افغانستان در نظر دارد تا ۲ سال آینده تمام مهاجران افغانستانی را از پاکستان به کشور خود بازگرداند. رییس حکومت وحدت ملی نیز پیشتر گفته بود که در این زمینه آماده‌گی‌های لازم صورت گرفته است.
گفتنی است که افغانستان بیشترین تعداد مهاجر را در جهان دارد که بر اساس آمارها، در حال حاضر بیش از ۵ میلیون مهاجر این کشور در خارج به‌سر می‌برند.
این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که بربنیاد قوانین و کنوانسیون‌های موجود جهانی، هرگونه بازگشتی می بایست داوطلبانه و با حفظ حُرمت انسانی و حقوق بشری مهاجران صورت بگیرد.
پیش از این مسولان در سازمان جهانی مهاجران (IOM) گفته اند که حدود سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان زنده‌گی می کنند.
افزون بر آن، بیش از یک میلیون شهروندان افغانستان ثبت نشده نیز در این کشور به سر می برند که بر اساس گزارش‌ها آنان بیشتر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و رد مرز می‌شوند.
مهاجران بر پایه قوانین بین المللی دارای حقوق انسانی و بشری اند و دولت های میزبان نیز ناگزیر به رعایت این قوانین می‌باشند.
مهاجران نباید ابزار انتقام‌جویی سیاسی، اعمال فشار بر دولت مهاجر به منظور کسب امتیاز در زمینه‌های دیگر و اهرمی برای سلطه‌جویی و اعمال نفود قرار گیرند.

فشاری که عملی نمی‌شود
این در حالی‌ست که پیش از این پاکستان بارها با پیش‌گیری چنین روش افغانستان را تهدید کرده است، اما در نهایت آن را عملی نکرده است. ناظران فکر می‌کنند که این تصمیم به رغم واکنش بر فشارهای ایالات متحده بر پاکستان صورت گرفته است. پیش از این دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده پاکستان را به قطع کمک‌ها به دلیل نبود ارادۀ مبارزه جدی حکومت این کشور در برابر گروه‌های تروریستی در خاکش تهدید کرده بود.
حکومت پاکستان همواره از ابزارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی از جمله مسأله مهاجران برای فشار بر افغانستان استفاده می‌کند. مطرح شدن اخراج اجباری مهاجران بارها باعث زیان‌های مالی و روحی بی‌شماری بر آنان شده است.
مهاجران= تروریستان
باری، دیده‌بان حقوق بشر گزارش ویدیویی را نشر کرد که در آن مهاجران افغانستانی از فشارهای حکومت پاکستان برای اخراج آنان سخن می‌زنند. آنان می‌گویند پولیس پاکستان مهاجران افغانستان را تروریست خطاب کرده و برای اخراج‌شان از هر نوع تهدیدی استفاده می‌کنند.
دیده‌بان حقوق بشر همچنان از حکومت پاکستان می‌خواهد که روند ثبت و راجستر پناهنده‌گان را از سرگرفته و تمدید دوساله کارت‌های‌شان را کم از کم تا ۳۱ مارچ ۲۰۱۹ تمدید کند، پناهندگان در صورتی که بیمی از بازگشت به افغانستان داشته باشند، باید مورد حمایت دولت پاکستان و سازمان ملل متحد قرارگیرند، با صدور فرمان تحریری جلو بدرفتاری پولیس پاکستان در برابر مهاجران افغان گرفته شود و افرادی که پناهندگان را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند، باید مورد پی‌گیرد عدلی قرار داده شوند.
مکتب‌های پاکستان دانش‌آموزان افغانستانی را بدون در نظر داشت مهاجر بودن ‌شان، بپذیرند و کنوانسیون ۱۹۵۱ حاکم بر امور مهاجران و پروتوکول ۱۹۶۷ را وضع و تصویب کنند.
هم‌چنان دیده‌بان حقوق بشر از «UNHCR» می‌خواهد که روند سکوت در برابر اخراج اجباری مهاجران را که در ۲۰۱۶ روی دست داشت، خاتمه داده و اقدامات حکومت پاکستان مبنی بر فشار بر مهاجران افغانستانی را محکوم کند، بر حکومت پاکستان فشار بیاورد تا کارت‌های مهاجران را تا مارچ ۲۰۱۹ تمدید کند، خود را از این که مهاجران به طور داوطلبانه به افغانستان باز می‌گردند، مطمین سازند و تنها به حمایت مالی از مهاجران تکیه نکنند، راجع به وضعیت محلی که عودت‌کننده می‌خواهد به آنجا باز گردد، معلومات دهند تا عودت‌کننده با درک وضعیت محل به آن‌جا بازگشت کند.
دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای اروپایی نیز خواسته است که در امر پناهندگان رد شده تجدید نظر کنند، به خصوص کشورهایی که بیشترین میزان رد شده‌گان را دارند.
انتظارها این است که کشورهای جهان و نهادهای جهانی که روی مسألۀ مهاجرت و مهاجران فعالیت می‌کنند، فشارها را بر پاکستان بیشتر از پیش کنند تا این کشور از شهروندان بی‌پناه افغانستان برای به کرسی نشاندن خواست‌های خود استفاده نبرد تا پس از ظرفیت‌سازی و توان‌مندی حکومت افغانستان، این مهاجران به خانۀ اصلی خود برگردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.