رییس حکومت وحدت ملی: علامه بلخی مبارز راه عدالت و آزادی بود

گزارشگر:دوشنبه 1 اسد 1397 - ۳۱ سرطان ۱۳۹۷

mandegar-3محمداشرف غنی غنی می‌گوید که علامه شهید سید اسماعیل بلخی از وحدت و اخوت، از برابری و عدالت، از آزادی و استقلالیت دفاع می‌کرد و در راه تحقق آنها تلاش ورزیده است.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی با صدور پیامی به مناسبت پنجاهمین سالیاد شهادت علامه سید اسماعیل بلخی گفت: مرحوم بلخی در راه این آرمان‌های بزرگ با سختی‌ها روبرو شد، به زندان تن داد و سرانجام جام شهادت نوشید. این فداکاری بزرگ برای این بود که در این سرزمین حقی تلف نشود، نشانه‌یی از ستم باقی نماند و زمینه‌یی برای تشتت و چند دسته‌گی وجود نداشته باشد.
به گفتۀ آقای غنی، مرحوم سید اسماعیل بلخی تنها متعلق به زادگاه خود، این خطه نام‌دار تمدنی، نبوده و تنها عضوی از خانواده بزرگ و گرامی سادات افغانستان نیز به حساب نمی‌رفت. او هم در دوران پُربار حیات خود و هم پس از شهادت پُرافتخارش چهره‌یی متعلق به تمام این ملت و بلکه به کلیت این پهنه فرهنگی و تمدنی بوده است.
در ادامه پیام آقای غنی آمده است: شعر رسا و رسالت‌مند شهید بلخی یادآور شاعر و حکیم بزرگ سرزمین ما ناصر خسرو است. شعری که هم آیینه شیوایی و زیبایی زبان، و هم تجلیگاه اندیشه‌های متعالی است.
رییس حکومت وحدت ملی تصریح کرد: مرحوم بلخی در شعر و نثر منادی ارزش‌هایی بود که می‌تواند سبب سربلندی، اعتبار و شکوه یک ملت باشد. سخنان او هیچ‌گاه بوی تفرقه نداشت و به موضوعات کم‌بها و کم‌عمق در نغلتید. او از وحدت و اخوت، از برابری و عدالت، از آزادی و استقلالیت دفاع می کرد و در راه تحقق آنها تلاش می‌ورزید.
او خاطر نشان ساخت: این‌همه برای این بود که مرحوم بلخی عالم دین‌شناس، و دانشمند‌ روشن‌اندیش بود. او با روح دین و مقاصد اعلای آن آشنایی داشت و به نیازهای زمان واقف بود و می‌دانست که پاسخ گفتن به نیازهای انسان امروز و پرداختن به مشکلات کنونی جوامع بشری با تکیه بر دین و ارزش‌های متعالی آن ممکن نیست جز با درک عمیق از جوهر رسالت محمدی و شناخت همه جانبه از تحولات عصر حاضر. همه ما می‌دانیم که جامعه اسلامی تا چه پیمانه نیازمند وجود چنین علما است و آنان چه نقشی در رهبری مردم خود به سوی آینده‌های آرمانی دارند. چنین عالمانی‌اند که حضورشان در منبر مایه نور افشانی و نقش‌شان در سیاست مایه آبادانی است.
با این همه آقای غنی تاکید کرد که ما مسوولیت داریم تا از مبارزات بزرگان خود تجلیل کنیم، آرمان‌های والای ایشان را به یاد داشته باشیم و فصل نا تمام این مبارزه حیات‌بخش را به کمال برسانیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.