نارضایتی از مذاکرات پنهانی

گزارشگر:دوشنبه 1 اسد 1397 - ۳۱ سرطان ۱۳۹۷

دولت افغانستان که سال‌هاست برای آوردن طالبان پشت میز گفت‌وگوی صلح تلاش می‌کند پس از افشای مذاکرات پنهانی طالبان و امریکا ضمن اعلام نارضایتی گفته است که این مذاکرات به صلح نمی‌انجامد.
mandegar-3دولت وحدت ملی افغانستان در ۴ سال گذشته از هر مسیری برای حاضر کردن گروه طالبان پشت میز گفت‌وگو برای تأمین صلح تلاش کرده و از همه کشورهای منطقه و جهان درخواست همکاری کرده که تاکنون موفق به آن نشده است.
با وجود آنکه در دو ماه گذشته، مقامات افغانستان و نیروهای خارجی اعلام کرده اند که طالبان به‌زودی با دولت وارد گفت‌وگو خواهد شد و چراغ سبزی از خود نشان داده اند، اما طالبان همواره این ادعاها را رد کرده اند.
پیش از این رسانه‌ها خبر دادند که برخی از مقامات طالبان افشا کرده اند که تاکنون چند بار با امریکایی‌ها در کابل و دوحه دیدارهای غیررسمی در بارۀ تامین صلح در این کشور داشته اند که این خبر واکنش‌های متفاوتی در دولت، شورای عالی صلح و کارشناسان بوجود آورده است.
محمد اکرم خپلواک» رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح می‌گوید که اگر مذاکرات صلح بین‌الافغانی نباشد، نتیجه‌‌یی نخواهد داد که می‌توان از این اظهار نظر او علایم نارضایتی را از دیدار مخفیانه طالبان و امریکا مشاهده کرد.
اعلام عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان مبنی بر اینکه گفت‌وگوها بین الافغانی نباشد به نتیجه‌یی نمی‌رسد، بیانگر آن است که شورای عالی صلح در جریان گفت‌وگوی امریکایی‌ها با طالبان نیست.
پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا به دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه این کشور دستور داده تا زمینه گفت‌وگو‌های مستقیم با طالبان را فراهم کنند.
آقای خپلواک گفت که شورای عالی صلح حاضر است برای طالبان در هر گوشه از جهان که خواسته باشند دفتر ایجاد کرده و با آنها گفت‌وگو کنند.
وی افزود که شورای عالی صلح هیاتی را به دوحه خواهد فرستاد تا با طالبان گفت وگو کند، اینکه چه زمانی این هیات عازم دوحه می ‌شود مشخص نشده است.
رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح تاکید کرد، طالبان آنچه را که می‌خواهند از مسیر جنگ بدست نمی‌آورند و باید به میز گفت‌وگو با دولت حاضر شوند تا بتوانند به خواسته‌های خود دست یابند.
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی و استاد حقوق در دانشگاه‌های افغانستان در صفحه اجتماعی خود به آدرس مردم افغانستان نوشت که شورای عالی صلح را از خواب بیدار کنید زیرا آنها تا هنوز از گفت‌وگوی مستقیم طالبان و امریکا آگاهی ندارند.
آقای سعیدی افزود که تاکنون برای سومین بار مقامات امریکایی در قطر بدون اینکه نماینده‌یی از شورای عالی صلح یا دولت افغانستان حضور داشته باشد با طالبان نشست‌هایی برگزار کرده اند.
به گفتۀ سعیدی طالبان در این نشست‌ها سه شرط اساسی را با امریکایی‌ها مطرح کرده اند که از جمله خارج کردن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه، خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و سومین شرط آنها نیز به تعویق انداختن انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری تا زمانی که سرنوشت مذاکرات طالبان و امریکا روشن شود، بوده است.
آقای سعیدی باور دارد که طالبان و آمریکا به سخنان شورای عالی صلح و دولت افغانستان اعتنایی نمی‌کنند و مردم نیز به شورای عالی صلح اعتماد ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.