گفتگوی مستقیم آمریکا و طالبان: رویکـردی تـازه به سـوی صـلح؟

گزارشگر:سه شنبه 2 اسد 1397 - ۰۱ اسد ۱۳۹۷

• روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور انجام مذاکرات مستقیم با گروه طالبان را به دیپلمات‌های ارشد این کشور داده است.
این رویکرد کاخ سفید تغییر چشم‌گیری در سیاست آمریکا در قبال گفت‌وگوهای صلح در افغانستان است؛ چرا که گروه طالبان تاکید داشته که برای حاضر mandegar-3شدن روی میز مذاکره این گروه می‌خواهد ابتدا مستقیما با آمریکا گفت‌وگو کند.
هفته پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سفرش به کابل گفته بود کشورش حاضر است در گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان شرکت کند.
اما منابع ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گویند منتظر اعلام رسمی این موضوع از سوی آمریکا هستند و آن را بیانگر «نشانه‌های عملی» برنامه صلح افغانستان می‌خوانند.
آمریکا همواره تاکید داشته که مذاکرات صلح افغانستان باید «بین‌الافغانی» باشد و میان دولت افغانستان و گروه طالبان انجام شود.
نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از «چندین مقام ارشد افغان و آمریکایی» نوشته است که هدف از این تغییر رویکرد آمریکا نزدیک ساختن مواضع آمریکا و گروه طالبان خوانده شده که بالاخره باید منتج به مذاکرات گسترده‌تر و رسمی برای پایان چندین دهه جنگ افغانستان شود.
روزنامه نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشته است که تصمیم اختیار دادن بیشتر به دیپلمات‌های آمریکایی برای گفت‌وگوی مستقیم با طالبان ماه گذشته از سوی دستیاران امنیتی آقای ترامپ گرفته شده و در ادامه مجموعه تلاش‌‌هایی است برای رمق تازه بخشیدن به مذاکرات صلح در افغانستان.
از جمله این تلاش‌ها به آتش‌بس ماه گذشته میان نیروهای دولت افغانستان و طالبان، افزایش فشارها به پاکستان برای توقف پناه دادن به رهبران گروه طالبان و نشست‌ نمایندگان کشورهای اسلامی در عربستان برای مشروعیت‌زدایی دینی از جنگ طالبان اشاره شده است.
در چند هفته گذشته مقام‌های بلندرتبه آمریکایی چندین بار به افغانستان و پاکستان سفر کردند تا زمینه گفت‌وگوهای مستقیم ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان را فراهم کنند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هفته پیش به کابل سفر کرد و آلیس ویلز، معاون وزیر امور خارجه این کشور در امور جنوب آسیا و آسیای میانه نیز چندین روز مشغول گفت‌وگو با مقام‌ها در افغانستان و پاکستان بود.
نیویورک تایمز گزارش کرده که بخشی از این تلاش‌ها روی ترغیب رهبری دولت افغانستان متمرکز بوده تا به آنها اطمینان داده شود که گفت‌وگوهای مستقیم میان آمریکا و طالبان جایگزین مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان نیست بلکه زمینه‌ساز مذاکرات رسمی صلح میان دو طرف خواهد بود.
دولت افغانستان در گذشته نگران بوده که مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و طالبان موجب منزوی شدن آن خواهد شد و به همین دلیل در زمان دولت باراک اوباما، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با مذاکرات مستقیم آمریکا و طالبان به شدت مخالفت کرد و دفتر گروه طالبان در قطر یک روز پس از گشوده شدن، دوباره بسته شد.
وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در بیانیه‌ای گفت که هیچ پیش‌شرط برای مذاکرات مطرح نیست و همه چیز از جمله بحث حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان می‌تواند جز مذاکرات با طالبان باشد.
مقامات افغان و آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که انتظار می‌رود گفت‌وگوهای مستقیم آمریکا با طالبان منتج به آغاز روند مذاکرات رسمی شود که در آن گروه طالبان، دولت افغانستان، ایالات متحده و پاکستان شرکت داشته باشند.
آلیس ویلز گفته «وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، پروسه بن الگوی خوبی است برای نشان دادن اینکه بالاخره روند عملی مذاکرات صلح چه گونه صورت می‌گیرد.»
اشاره خانم ویلز به نشست بن در آلمان است که بلافاصله پس از سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ برگزار شد و در آن گروه‌های مختلف افغان به استثنای طالبان روی ایجاد دولت جدید در افغانستان توافق کردند.
در این کنفرانس کشورهای منطقه هم که حامیان گروه‌های مختلف در افغانستان به شمار می‌رفتند، شرکت داشتند.
شورای عالی صلح افغانستان، نهاد مسئول دولت افغانستان برای مذاکرات با طالبان گفته که موضع جدید آمریکا می‌تواند برای روند صلح افغانستان مفید باشد اما هشدار داده مذاکرات مستقیم میان آمریکا و طالبان به معنی این نیست که دولت افغانستان در این روند نقشی نخواهد داشت.
عطاالرحمن سلیم، معاون این شورا به بی‌بی‌سی گفت که آنها سه کنفرانس مهم اندونزی، کابل و مکه را برای فشار وارد کردن به طالبان و حامیان آنها برنامه‌ریزی کردند.
او گفت اطمینان دارد که مذاکرات گسترده صلح برای پایان خشونت‌ها در افغانستان به زودی آغاز خواهد شد.
ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان نیز به بی‌بی‌سی گفته تا کنون آمریکا با این گروه تماسی نگرفته و این موضع جدید این کشور تنها از طریق یک روزنامه بیان شده و نمی‌تواند بیانگر موضع رسمی آمریکا باشد.
وحید مژده، کارشناس افغان، می‌گوید انتشار این خبر از طریق رسانه‌ها و به صورت غیررسمی، تلاش دولت آمریکا است برای سنجش واکنش‌های مردم، گروه طالبان و دیگر طرف‌های درگیر در افغانستان به احتمال آغاز مذاکرات مستقیم میان آمریکا و طالبان.
او می‌گوید مذاکرات مستقیم که شامل بحث بر سرنوشت نیروهای خارجی در افغانستان نیز شود، می‌تواند مذاکرات صلح را به یک روند جدی برای پایان جنگ در افغانستان تبدیل کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.