حامیـان جنرال دوستـم بنـدر آقینه را به روی ترافیـک باز کـردند

گزارشگر:سه شنبه 2 اسد 1397 - ۰۱ اسد ۱۳۹۷

حامیان جنرال دوستم بندر تجارتی آقینه را که از ۲۱ روز بدین سو در پی اعتراضان شان مبنی بر بازگشت جنرال دوستم و آزادسازی نظام‌الدین، قیصاری بسته بودند، دیروز به روی ترافیک باز کردند.
mandegar-3هواداران جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان پس از ۲۱ روز تظاهرات گسترده در ولایت‌های شمالی دیروز به تظاهرات‌شان پایان دادند
حزب جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم دیروز دوشنبه اول اسد/ مرداد، اعلام کرد که بندر تجارتی آقینه در ولایت جوزجان در شمال به روی ترافیک باز شده است.
اعضای این حزب گفتند، این بندر تجارتی شام‌گاه یکشنبه باز شده و موترهای تجارتی به حالت عادی رفت و آمد دارند.
جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهوری افغانستان بعد از ظهر یکشنبه ۳۱ سرطان/ تیر، از ترکیه وارد کابل شد.
جنرال دوستم پس از ورود به کابل در جمع هوادارانش سخنرانی کرده و تاکید کرد که امشب (یکشنبه شب) باید تمام ادارات دولتی، دفاتر انتخابات و بنادر تجارتی در شمال افغانستان باز شوند و تظاهرات هم پایان یابد.
جنرال دوستم گفت، تظاهرات مردم شمال یک تظاهرات قانونی و مدنی بود و خواسته‌های منطقی داشتند و اگر تظاهرات متحدانه مردم شمال این کشور نمی‌بود، آمدن او به شهر کابل دشوار بود.
جنرال دوستم در مورد دست‌گیری نظام الدین قیصاری نماینده‌اش در فاریاب گفت: اطمینان می‌دهم که با خود رییس جمهوری در مورد نظام الدین قیصاری صحبت می‌کنم و قیصاری را آزاد می‌کنم اگر نشد باز به ترکیه می‌روم.
معاون اول ریاست‌جمهوری به مذاکرات صلح حکومت افغانستان با طالبان تاکید کرده گفت: «مذاکرات صلح با طالبان را مهم تر از تمام وظایف برای حکومت وحدت ملی می‌دانیم».
بااین حال نماینده‌گان مجلس خوش بین هستند که بازگشت جنرال دوستم می تواند در پروسه صلح افغانستان موثر باشد و از بازگشت دوباره او به افغانستان استقبال می‌کنند.
شماری از نمایندگان مجلس در نشست عمومی دیروز مجلس بازگشت معاون اول ریاست جمهوری را یک رویداد نیکو عنوان کرده و باو دارند که آمدن او به افغانستان در تأمین صلح و ثبات در این کشور کمک خواهد کرد.
اعضای مجلس به این باور اند که بازگشت آقای دوستم در تأمین وحدت ملی نقش دارد و حضور او می‌توانند دنیای از اختلافات قومی که سمتی که در یکی دو سال گذشته ریشه گرفته است را حل کند.
حمیرا ایوبی، نماینده ولایت فراه در مجلس می‌گوید: برگشت دوباره جنرال دوستم، برای تقویت وحدت ملی خیلی موثر است، زیرا با آمدن او مشکلات و تنش‌ها در شمال افغانستان نیز حل خواهد شد.
انجنیر کمال صافی عضو دیگر مجلس نیز آمدن جنرال دوستم را به فال نیک می‌گیرد و می‌گوید: امیدوار استیم بازگشت دوباره آقای دوستم دست کم زمینه ساز صلح و ثبات در ولایات شمال و شمال شرق گردد.
و اما برخی از نماینده‌گان مجلس یک بار دیگر با خلاف کاری و زورگویی نظام الدین قیصاری تأکید کردند و خواستار محاکمه او شدند. برخی از نماینده‌گان هشدار دادند که اگر جنرال دوستم نظام الدین قیصاری را از بند آزاد کند، مردم در ولایت فراه نیز در اعتراض به بازداشت داود مبارز یک فرمانده محلی این ولایت از سوی نیروهای امنیتی، به جاده‌ها برخواهند آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.