ایتـالیا به قایـق‌های حـامل آواراه‌گـان اجـازه ورود می‌دهـد

گزارشگر:چهار شنبه 3 اسد 1397 - ۰۲ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد که کشورش آوارگانی را که از دریا مدیترانه نجات داده می‌شوند، دوباره می‌پذیرد. اما این پذیرش در چارچوب یک محدودیت زمانی است و محدود به کشتی‌های ماموریت اتحادیه اروپا موسوم به «سوفیا» می‌شود.
انزو موآویرو میلانِزی، وزیر خارجه ایتالیا پس از دیدار با هایکو ماس، همتای آلمانی‌اش در برلین گفته که ما آوارگانی را که در چارچوب ماموریت بحری «سوفیا» نجات داده می‌شوند، تا زمانی می‌پذیریم که اتحادیه اروپا اهداف این ماموریت را دوباره تنظیم و تعیین کند.
او گفت، از این طریق باید کاری کنیم «که همه نجات یافته‌گان وارد یک کشور نشوند»، بلکه در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا تقسیم بندی شوند.
وزیر خارجه ایتالیا می‌گوید: بربنیاد توافق‌های به دست آمده، طی پنج هفته آینده باید چارچوب جدیدی برای ادامه ماموریت «سوفیا» ایجاد شود.
با این حال هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان می‌گوید: اکنون باید با ایتالیا «قدم به قدم» به دنبال پیداکردن یک راه حل دراز مدت باشیم.
هایکو ماس، از این که حکومت ایتالیا اجازه ادامه موقت ماموریت «سوفیا» را می‌دهد، استقبال کرده و اطمینان داده که در مورد موضوع مهاجرت «اراده مشترک برای پیدا کردن راه حل» وجود دارد.
وزیر خارجه آلمان گفت: «هرگاه کشورهای بحیره مدیترانه خواهان همبستگی اروپایی باشند، آلمان در کنار آن‌ها ایستاده است. اینکه بسیاری در ایتالیا احساس می‌کنند تنها گذاشته شده‌اند، واقعا قابل درک است…اما ما همزمان انتظار داریم که همه کشورهای اتحادیه اروپا توافق‌های به دست آمده را رعایت کنند.
حکومت ایتالیا چندی پیش تهدید کرده بود که دیگر هیچ آواره ای را که در چارچوب ماموریت مبارزه اتحادیه اروپا با قاچاق‌بران از دریا مدیترانه نجات داده می‌شوند، قبول نمی‌کند. به این خاطر در هفته گذشته به کشتی‌های ماموریت «سوفیا» اجازه داده نشد که در آب‌های ایتالیا لنگر بیاندازند. در پی آن اعضای دیگر اتحادیه اروپا پس از گفت‌گوهای عاجل به ایتالیا وعده دادند که طی پنج هفته آینده راجع به یک استراتژی جدید برای برخورد با مهاجرانی که طی ماموریت‌های «سوفیا» نجات می‌یابند، به توافق برسند.
ماموریت «سوفیا»
ماموریت اتحادیه اروپا موسوم به «سوفیا» در ماه جون سال ۲۰۱۵ به خاطر شمار زیاد آوارگانی ایجاد شد که سعی می‌کنند از طریق دریا مدیترانه به اروپا بیایند. نیروهای بحری که در چارچوب ماموریت نام‌برده انجام وظیفه می‌کنند، در برابر ساحل لیبیا مستقر هستند. آن‌ها آن جا با قاچاق‌بران مبارزه می‌کنند، اما آوارگان را هم از خطر غرق شدن نجات می‌دهند. از زمان آغاز این ماموریت تا به حال، یعنی در سه سال گذشته، ۴۹ هزار تن با کشتی‌های «سوفیا» نجات داده شده‌اند. آن‌ها تا به حال به ایتالیا انتقال داده شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.