بـازداشت و لت و کـوب آمـوزگاران مکتب‌هـای افغـان-تـرک

گزارشگر:داود مکارم/ چهارشنبه 10 اسد 1397 - ۰۹ اسد ۱۳۹۷

به دنبال بازداشت چهارتن از معلمان مکتب‌های افغان- ترک توسط نیروهای امنیتی کشور در سال گذشته، بار دیگرعکس‌ها و تصاویر خونین درشبکه‌های مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد، معلمان زن لیسه افغان- ترک در شهر شبرغان از سوی پولیس مورد ضرب و ستم قرارگرفته‌اند. برای تایید و یا رد این برخورد مربوط به پولیس مکرر با سخن‌گویان وزارت داخله تماس صورت گرفتم و آن‌ها با این بها‌نه که از پولیس جوزجان تحقیق می‌کنند، حاضر به پاسخ‌گویی نشدند.
mandegar-3جنجال و اعتراض از یک سال بدین سو از سوی مدیران و اولیای شاگردان در مورد سرنوشت این مکتب‌ها و چه‌گونه‌گی مدیریت آن ادامه داشت و سرانجام با امضای تفاهنامه‌یی میان حکومت افغانستان و ترکیه، مدیریت این مکتب‌ها رسمن به معارف ترکیه تعلق گرفت. دانش‌آموزان از حکومت انتظار داشتند که پس از واگذاری این مکتب‌ها به حکومت ترکیه، به جنجال‌ها در بارۀ این مکتب‌ها پایان داده و اجازه دهد که مکتب‌ها به همان وضعیت گذشته‌یی افتخارآفرین باقی و زمینه‌های موفقیت بیشتری را برای فرزندان کشورفراهم کنند.
دانش‌آموزان این مکتب‌ها درطول یک سال گذشته از وضعیت جنجالی پیش آمده اظهار نارضایتی کرده و گفته‌اند که جنجال‌های یک سال اخیر کیفیت آموزش را دراین مکتب‌ها پایین آورده است. آنان خواهان بازگشت به کیفیت آموزشی سابق دراین مکتب‌ها هستند. ترکیه پس ازکودتای نافرجام ارتش علیه حکومت قانونی (اردغان) تصمیم گرفت که مدیریت مکتب‌های افغان- ترک را خود کنترول گرفته و ازحکومت افغانستان خواست که معلمان ترک را به ترکیه بازگرداند. دولت ترکیه جنبش فتح‌الله گولن را طراح ومجری کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ می‌داند. جنبش فتح‌الله گولن در سراسر جهان فعالیت فرهنگی و آموزشی دارد که مکتب‌های افغان- ترک نیز از سوی بنیاد گولن حمایت می‌شوند.
آغاز فعالیت مکتب‌های افغان- ترک درکشور به ۲۲ سال قبل برمی‌گردد. لیسه‌های افغان– ترک درحالی به فعالیت آغازکردند که در بسیاری از مناطق کشور جنگ داخلی میان گروها جریان داشت و کمتر و لایتی بود که مکتب‌ها درآن فعال بود. لیسه‌های افغان – ترک علی رغم شرایط جنگی حاکم، توانست که هزاران نفر از فرزندان مردم را آموزش داده و نقش ارزنده درارتقای سطح فکری و میزان با سوادی ایفا کند. مکتب‌های افغان- ترک نه تنها درعرصه‌های آموزش با کیفیت و مدرن فعالیت موفقیت آمیز داشته، بلکه دانش آموزان این مکتب‌ها در مسابقات علمی و بین‌المللی نیز افتخارهای ارزش‌مندی را برای افغانستان کسب کرده‌اند.
مکتب‌های افغان- ترک با دو دهه فعالیت درخشان در عرصۀ آموزش‌های علمی و با سواد ساختن فرزندان مردم؛ آیا لازم است به‌جای تقدیر ازخدمات شایسته و انسان‌دوستانۀ آنان، به دلیل پیدایش اختلاف میان حکومت ترکیه و جنبش گولن، معلمان آن‌ها را زندانی و چهره‌های شان را خون آلود سازیم؟
اگر قرار است که مکتب‌های افغان- ترک تحت مدیریت جدید آغاز به فعالیت کنند، در نخست لازم نیست که با دخالت پولیس عمل غیر انسانی با آنان انجام شود. دوم چرا پولیس با معلمان زن رفتار خشونت‌بار انجام داده و صورت‌های شان را خون‌آلود ساخته است؟ اگر قرار است کدام تغییر و تبدیل صورت گیرد، باید از مجرای ریاست معارف ولایت انجام می‌شد. مگر برای پولیس و نیروهای امنیتی این کشور رفتاری جز خشونت چیز دیگری آموزش داده نشده است؟ ممکن است که بازداشت توسط پولیس صورت گیرد؛ اما نه با خشونت و تحقیر. این داد ستانی و محکمه است که پس از اثبات جرم برای مجرم جزا تعیین و حکم صادر می‌کند نه پولیس. برای چندمین بار است که شاهد رفتار خشن از سوی پولیس و نیروهای امنیتی کشور استیم. بدرفتاری نیروهای امنیتی پس از دست‌گیری محافظان قیصاری با هیچ منطق انسانی و اسلامی سازگاری ندارد. افراد دست‌گیرشده درحالی که دستان شان به پشت بسته شده، به شدت به دهان آن‌ها کوبیده می‌شود و تاکنون جواب قانع کنندهۀ هم ازسوی حکومت برای مردم داده نشده است. سال گذشته در جریان تظاهرات «جنبش رستاخیر و تغییر» به دلیل رفتارهای غیرمسلکی پولیس و یا انگیزه‌های قومی، توسط نیروهای امنیتی به سوی جمعیت انبوه مردم آتش‌باری صورت گرفت که تاکنون عاملان آن گرفتارنشده‌اند. نمونۀ اخیر برخورد غیرقانونی پولیس با معلمان زن لیسه افغان- ترک درشهرشبرغان است. حال پرسش این است که دلایل این نوع رفتارهای غیرقانونی پولیس با شهروندان چه می تواند باشد؟
کارشناسان امور امنیتی دلیل بدرفتاری نیروهای امنیتی با مردم را در دو چیز می دانند. آن‌ها معتقد اند که علی رغم هزینه‌های هنگفتی که از سوی جامعه جهانی روی تربیه و آموزش نیروهای امنیتی شده، توجه کافی در زمینه‌های آموزش و اینکه پولیس چه‌گونه با مردم درهنگام پیش آمد مشکل و جنجال برخورد کند، صورت نگرفته است. دیگر اینکه کسانی در رده‌های بالای نیروهای امنیتی قرار دارند که می‌خواهند با دستور رفتارهای خشونت‌آمیز به پولیس یک نوع ترس و وحشت را در ذهن مردم نسبت به حکومت ایجاد کنند تا ازاین طریق بتوانند جلو خیلی از خواسته ها را گرفته وحرکت‌های مدنی مردم را مهار کنند .

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.