لیست اسمای ۲۵ نفر از نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده منتشر شد/ نامزدان حذف شده این اقدام را سیاسی خوانده‌اند

گزارشگر:یک شنبه 14 اسد 1397 - ۱۳ اسد ۱۳۹۷

کمیسیون ویژۀ رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی ۲۵ تن از نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان را از فهرست نهایی حذف کرد.
الله گل مجاهد نمایندۀ مردم کابل در پارلمان، فوزیه کوفی نمایندۀ مردم بدخشان، سید جعفر نادری، شاه وزیر تره‌خیل، شیر ولی احمدزی، گل مراد، مجیب‌الرحمان سمکنی و بشیر قانت در میان حذف شده‌گان ‌اند.
mandegar-3گفته می‌شود که افراد حذف‌شده از فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی تا روز شنبه (۱۳ اسد) حق داشتند شکایات‌ شان را به کمیسیون شکایات انتخاباتی بسپارند. بیشتر این افراد که وکلای برحال اند، دیروز به حذف  نام‌های‌شان اعتراض کرده و آن‌ را «دسیسۀ سیاسی» عنوان کرند.
عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی به بی‌بی‌سی گفته که ۲۳۰ فقره شکایت از ۱۳۷ نفری که قصد نامزدی در انتخابات را داشتند، رسیده که پس از بررسی این شکایات و مدارک ارائه شده از سوی شاکیان، ۲۵ نفر فاقد صلاحیت نامزدی دانسته شدند.
آقای آریایی افزوده است که به دلیل نبود سند و دلیل قانع کننده، شکایت در مورد ۶۷ نفر دیگر رد شده است.
او گفته که بیشتر شکایت‌ها را مردم داشته‌اند، اما برخی شکایات از نهادهایی مثل بانک‌ها رسیده و برخی دیگر بر می‌گردد به دعواها بر سر تصاحب زمین.
آقای آریایی افزود: برای رد صلاحیت این افراد در مواردی علاوه بر اسناد افراد شاکی، مدارکی از سوی دولت و ارگان‌های بین المللی هم ارائه شده است.
اما شماری از افراد رد صلاحیت‌شده از جمله فوزیه کوفی، نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس نماینده‌گان، الله گل مجاهد، نمایندۀ مردم کابل در مجلس به این تصمیم کمیسیون اعتراض کردند.
فوزیه کوفی دیروز در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد که حذف او از فهرست نامزدان مبنای قانونی ندارد و در مورد او برخوردی سلیقه‌ای شده است. خانم کوفی در دو دور گذشته عضو مجلس نماینده‌گان افغانستان بوده و از فعالان مهم سیاسی زن به شمار می‌رود.
الله گل مجاهد نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته: «دیروز ساعت ۱۲:۳۰ به ما زنگ زدند که از فهرست حذف شده‌اید و می‌توانید استیناف‌خواهی کنید. وقتی پرسیدم که اتهام ما چیست، گفتند که افراد شما به صورت غیر قانونی سلاح حمل می‌کنند. در جواب گفتم که طبق بند ۲ ماده ۴۴ قانون انتخابات ما کارت حمل ده میل اسلحه و سند قانونی از وزارت داخله/کشور را داریم. این قضیه سیاسی شده. این ظلم در حق ماست و ناعادلانه قضاوت شده. ما استیناف خواهی کردیم.»
بااین حال عبدالرحمن شهیدانی، نماینده مردم بامیان در مجلس نماینده‌گان نیز از جمله افراد رد صلاحیت شده است.
او گفته که دلیل رد صلاحیت‌اش سیاسی است و عده‌یی آمده افراد عادی را وسیله ساخته و علیه وی از آن‌ها استفاده می‌کنند.
او افزود: «دیگر علتی ندارد. ما به خواست‌های بزرگان عمل نکردیم. مرا متهم کردند که گروه مسلح غیر قانونی دارم.»
این درحالی‌ست که ثبت نام نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به تاریخ پنجم جوزا/خرداد امسال آغاز شد و در ۲۲ همان ماه به پایان رسید. کمیسیون انتخابات اعلام کرد که ۲۳۹۶ نفر به عنوان نامزد در انتخابات پارلمانی ثبت نام کردند که ۳۸۱ نفرشان زنان هستند. کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان که در چند روز گذشته مشغول بررسی صلاحیت نامزدان بوده، اعلام کرده بود افرادی که مرتکب جرایم جنگی و جنایات باشند و یا افراد مسلح غیرقانونی داشته باشند در این مرحله از فهرست حذف خواهند شد. انتظار می‌رود فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی افغانستان به زودی اعلام شود. قرار است انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌های افغانستان به تاریخ (۲۸ میزان) سال جاری برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.