اعضای مجلس نماینده‌گان: حل مشکل انتخابات پارلمانی در توان کمیشنران جدید نیست

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۹ دلو ۱۳۹۷

نامزد نماینده‌گان معترض می‌گویند که کمیشنران جدید توانایی رسیده‌گی به مشکلات انتخابات پارلمانی ندارند.
آنان می‌گویند که بحران آرای کابل، تفاله‌یی از کمیشنران پیشین است و اما کمیشنران جدید شاید به بخشی از این بحران رسیده‌گی کنند، اما رسیده‌گی به تمام این چالش‌ها در توان این کمیشنران نیست، زیرا آنان در یک خلاء معلوماتی قرار دارند.
mandegarبرخی از آگاهان حقوقی اما باور دارند موارد قابل ملاحظه‌یی که باعث بطلان آرا شود، وجود ندارد.
عبدالحفیظ منصور نامزد نماینده و عضو فعلی مجلس نماینده‌گانT در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کمیشنران جدید که به اساس فرمان تازۀ رییس حکومت وحدت ملی به کمیسیون راه می‌‌یابند، شاید موثریت برای شفاف‌سازی آرای کابل نداشته باشند؛ چون آنان در یک خلاء معلومات قرار می‌گیرند.
آقای منصور می‌گوید: انتخابات کابل «آشی ا‌ست که توسط کمیشنران قبلی پُخته شده است، بی‌نمکی و شور بودنش به آنان ارتباط دارد».
به گفتۀ او، کمیشنرانی که قرار است، تازه به کمیسیون وارد شوند، شاید نخواهند و یا نتوانند به بحران انتخابات گذشته به‌ویژه حوزۀ انتخاباتی کابل رسیده‌گی کنند.
او گفت: کمیشنران جدید شاید بتوانند به بخشی از این بحران رسیده‌گی کنند، اما نمی‌توانند به تمام این چالش برسند.
این عضو فعلی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: کمیشنران جدید کمیسیون انتخابات شاید نخواهند در این گودال پای خود را دخیل سازند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هفتۀ گذشته رییس حکومت وحدت ملی با توشیح قانون جدید انتخابات تمام اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شدند.
داوود کلکانی از نامزدان نماینده‌گان معترض حوزۀ انتخاباتی کابل نیز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: اعتراضات ما برای پاک‌سازی آرای سفید از سیاه است.
او گفت: اعضای کمیسیون انتخابات آرای کابل را به نفع کسانی که برای‌شان پول پرداخته‌اند، دست کاری کرده‌است.
آقای کلکانی می‌افزاید که نماینده‌گان معترض تمام اسناد و مدارک دشت داشتۀ خود را به نمایندۀ رییس حکومت سپرده‌اند تا روی آن غور صورت گیرد و به اساس همین مدارک بود که اعضای کمیسیون انتخابات به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شدند.
او گفت: تلاش می‌کنیم تا این اسناد که شامل نوارهای تصویری و اسناد چاپی است را به دادستانی کُل نیز تحویل دهیم.
او گفت: کمیسیون شکایات انتخاباتی که محکمۀ نهادهای انتخاباتی است، آرای کابل را پیش از این باطل اعلام کرده است، اما انتظار می‌رود که کمیشنران جدید بتوانند به این چالش نقطۀ پایان بگذارند.
آقای کلکانی با تأکید می‌گوید که آرای کابل باید باطل اعلام شود، در غیر صورت، مهار بحران ناشی از این روند در آینده دشوار است.
در این میان، آگاهان حقوقی اما به این باور اند، در صورتی که پیش از ثابت‌شدن جرایم انتخاباتی اعضای رهبری کمیسیون‌ها، مواردی چون برگزاری انتخابات، اعلام نتایج انتخابات و سپردن تصدیق‌نامه‌ به نامزدان پیروز انجام شده باشد، نتایج پابرجا است و تغییراتی رونما نمی‌شود. اما اجرآتی که مطابق به فصل ششم کود جزای افغانستان جرم شناخته شده باشد، تغییرات اندکی را در نتایج انتخابات رونما می‌سازد.
در همین حال، یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گوید، تاکنون مسألۀ جدی‌یی که نتایج انتخابات را متأثر بسازد، موجود نیست.
به گفتۀ او، در صورتی که حکم دادگاه بر پرداخت رشوه و تخلف نامزدان باشد، نتایج انتخابات یک محل و یا هم آرای یک نامزد تغییر می‌کند.
این در حالی است که مسوولان در دادستانی کُل هفتۀ گذشته در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار از تشکیل کمیته‌یی برای بررسی پرونده‌های کمیشنران کمیسیون انتخابات خبر داد.
انتخابات مجلس نماینده‌گان، در ۲۸ – ۲۹ میزان سال جاری خورشید برگزار گردید، اما پس از ماه‌ها هنوز نتیجۀ نهایی تمام ولایت‌ها اعلام نشده است، افزون بر آن شمار زیاد از نماینده‌گان که نام‌شان در فهرست ابتدایی ولایت‌های اعلام شده، وجود ندارد دست به اعتراض زده و خواهان بطلان آرای کابل و برخی از ولایت‌های دیگر شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.