ناتـــو؛ جـابه‌جـایی در فـراه تا کشتـه شـدن در پـروان

گزارشگر:دوشنبه 15 اسد 1397 - ۱۴ اسد ۱۳۹۷

ایالات متحدۀ امریکا یک تیم نیروهای ویژه‌اش را به منظور آموزش‌های لازم به نیروهای امنیتی کشور در زمینۀ مبازه با هراس‌افگنی، به ولایت فراه جابحا کرده است. در حین حال، بامداد دیروز سه تن از نیروهای ناتو در پروان هدف حملۀ انتحاری قرار گرفتند.
جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت دفاع به رسانه‌ها گفته که نیروهای اعزام شده در فراه، در چوکات ماموریت حمایت قاطع (ناتو) حین عملیات‌های نظامی بر ضد طالبان، مأموریت، مشوره و آموزش را به پیش خواهند برد.
mandegar-3او افزوده است: «فقط رفتند که نیروهای دفاعی ما را در ولایت فراه در مرکز تعلیمیِ که در آنجا است، بیشتر تعلیم و تربیه کنند و تجهیزاتی را که جدیدن به قول اردوی ۲۰۷ لوای دوم توزیع شده، نسبت به آن یک سلسله درس‌هایی که لازم است، این درس‌ها را پیش ببرند.

به گفتۀ آقای رادمنش، این نیروها، همچنان  فرماندهان افغان را در سطح بلوک، تولی، کندک و لوا و افرادی را که در قرارگاه فعالیت می‌کنند، در بخش تردد و جلوگیری از فعالیت‌های مخالفین مشوره بدهند.
جنرال رادمنش، گفت که این نیروها در میدان جنگ شرکت نخواهند کرد؛ اما هنگام نبرد نقش مشاور را خواهند داشت.
این نخستین تیم نیروهای خاص امریکاست که پس از اعلام راهبرد جدید دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان، در ولایت فراه مستقر می‌شود.
مقام‌های محلی اردوی افغانستان نیز این خبر را تأیید کرده اند. قول اردوی، ۲۰۷ ظفر با نشر خبرنامه‎‌یی کوتاه گفته است که نخستین تیم از نظامیان ویژه قطعات ایالات متحده امریکا برای سرکوب گروه‌های تروریستی شنبه‌شب در میدان هوایی فراه مستقر شده اند.
اما نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان و مأموریت حمایت قاطع ناتو تا اکنون در این مورد چیزی نگفته اند.
فراه یکی از ولایت‌های ناامن افغانستان است که اخیراً شاهد حملات گستردۀ طالبان بوده است. روز گذشته رییس احصایۀ این ولایت نیز کشته است.
گفتنی‌است که نیروهای ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان با نشر خبرنامه‌یی تأیید کرده است که سه تن از افراد آنان هنگام گشت‌زنی در ولایت پروان در اثر حملۀ انتحاری کشته شده اند.
این خبرنامه‌ به نقل از جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است که در نتیجۀ این حمله سه سرباز امریکایی کشته شده و یک تن دیگر شان زخم برداشته است.
مقام‌های محلی پروان گفته اند که حوالی ساعت ۶:۰۰ صبح دیروز (۱۴ اسد) یک مهاجم پیاده، کاروان گشت‌زنی نیروهای خارجی را در روستای خلازایی مرکز این ولایت هدف قرار داده است.
در همین حال، مقامات نظامی جمهوری چک گفته اند که هر سه قربانی حملۀ انتحاری در پروان، نظامیان چکی بودند.
اخیران جمهوری چک، اعزام ۳۹۰ سرباز آن کشور را به افغانستان تصویب کرد و این نیرو ها تا سال ۲۰۲۰ میلادی در چارچوب ماموریت قاطع ناتو در افغانستان فعالیت خواهند داشت.
جنرال محمدمحفوظ ولی‌زاده، فرمانده امنیه پروان به رسانه‌ها گفت که بر اساس معلومات پولیس، در این حمله دو سرباز اردوی ملی و دو نیروی خارجی زخمی شده اند.
او افزود، نیروهای خارجی ساحه را مسدود و افراد شان را به پایگاه بگرام منتقل کردند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان بامداد دیروز با به عهده گرفتن این رویداد در صفحۀ تویتر خویش نوشت: «صبح امروز در منطقه خلازی مربوط چاریکار مرکز ولایت پروان بر عساکر اشغالگر امریکا انفجار تاکتیکی انجام شد.»
همچنان سخنگوی طالبان ادعا کرده که در نتیجۀ این حمله هشت تن از نیروهای خارجی کشته شده‌اند.
این در حالی‌ست که گفت‌وگوهای گروه طالبان در قطر با هیأت ایالات متحده در پیوند به پیوستن این گروه به صلح و سهیم شدن انان در دولت افغانستان جریان دارد. گزارش‌های که از این گفت‌وگوها رسیده است، بیان می‌کند که گروه طالبان حضور نیروهای امریکایی را درافغانستان پذیرفته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.