آگاهان سیاسی: هدف غنی راضی نگهداشتن سیاسیون در آستانه انتخابات است

گزارشگر:ناجیه نوری / چهارشنبه 17 اسد 1397 - ۱۶ اسد ۱۳۹۷

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که هدف از دیدارهای غنی با بزرگان سیاسی راضی نگهداشتن سران جهادی و رهبران سیاسی در آستانۀ انتخابات است.
به باور این آگاهان، اگر غنی بار دیگر اشتباه گذشته را تکرار کند و رقیبان سیاسی را که در انتخابات از او حمایت کردند، دور بزند، بدون شک بحرانی غیر قابل مهار ایجاد خواهد شد.
mandegar-3این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شود که ارگ ریاست جمهوری طی خبرنامه‌یی از دیدار محمد اشرف‌غنی با سران جهادی و رهبران احزاب سیاسی کشور خبر داده است.
ارگ می‌گوید: رییس‌جمهورغنی با بزرگان سیاسی کشور به گونۀ جداگانه نشست‌های مشورتی داشته است‌.
در خبرنامۀ کاخ ریاست جمهوری آمده است که آقای غنی در جریان این دیدارها با جنرال عبدال‌رشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، استاد عبدرب الرسول سیاف، حضرت صبغت‌الله مجددی، محمدیونس قانونی، عطامحمد نور، استاد محمد محقق، انجنیر محمد خان، انجنیر گلبدین حکمت‌یار، استاد محمدکریم خلیلی، محمدالماس زاهد، میرامان‌الله گذر، حاجی اقبال صافی، حاجی دین‌محمد، عبدال‌حکیم منیب، استاد محمد اکبری، سید حامد گیلانی، انورالحق احدی، عبدالهادی ارغندیوال، عطاالله لودین و شماری از اعضای شورای انسجام جمعیت اسلامی تحت ریاست سید اکرام‌الدین، به شکل جداگانه دیدار کرده است.
آگاهان سیاسی، هدف از این دیدارها را کشانیدن دانه‌های درشت‌ سیاسی به نفع غنی در انتخابات آینده می‌دانند .
عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعۀ مدنی می‌گوید: «غنی از این دیدارها چند هدف اساسی را دنبال می‌کند، نخست کشانیدن شخصیت‌های مهم سیاسی به سمت خود در میدان انتخابات، دوم غنی متوجه شده که افغانستان به طرف بحران روان است؛ بنابراین در آستانه انتخابات، مصلحت‌گرایی را به نفع خود دانسته و در حال پرورش دادن آن است.»
رفیعی در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار گفت: «غنی در دیدار با دانه‌های درشت‌ سیاسی در مورد موجودیت و عدم موجودیت پارلمان در ساختار حکومت آینده مشوره کرده و از آنان خواسته که آیا انتخابات پارلمانی در کشور برگزار شود یاخیر؟ هم‌چنان آقای غنی از آنان خواسته که آیا مناسب است در وضعیت کنونی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و یا این‌که حکومت موقت تشکیل شود؟»
او تصریح کرد: «روی همین ملحوظ غنی در صدد راه و چاره است و بهترین راه در وضعیت فعلی به نظر غنی، کشانیدن عناصر کلیدی سیاسی به سمت خود ولو به هرقمیتی که باشد، است.»
او می‌گوید: «اما مسألۀ اساسی این ‌است که اگر غنی در وضعیت کنونی اشتباه گذشته را تکرار کند، بدون شک کشور به بحران بعدی می‌رود که در آن صورت کنترول و مهار آن غیر ممکن خواهد بود.»
با این حال چمن‌شاه اعتمادی، عضو مجلس نماینده‌گان، هدف از این دیدارها را نظارت و نقش داشتن احزاب و رهبران سیاسی در هردو انتخابات (پارلمانی و ریاست‌ جمهوری) می‍‌داند.
آقای اعتمادی گفت: «رهبران سیاسی چون نمی‌خواهند از بازی‌های مهم سیاسی محروم و عقب بمانند؛ بنابراین با ارایه طرح و برنامه، به گونه‌یی در چه‌گونه‌گی برگزاری انتخابات دخالت می‌کنند؛ حکومت هم مجبور می‌شود که آنان را به هر شکلی که شده راضی نگهدارد.»
این عضو مجلس نماینده‌گان به این باور است که هدف از این دیدارها راضی نگهداشتن سران جهادی و رهبران سیاسی در آستانه انتخابات است و این یک امر معمول است.
این درحالی‌ست که غنی فرمان ۴ ماده‌‌یی را بدون فاصله و پس از دیدار با رهبران سیاسی صادر کرده است.
براساس این فرمان هیچ‌کس حق ندارد در انتخابات مجلس نماینده‌گان و شورای ولسوالی‌ها مداخله کند.
در فرمان رییس حکومت وحدت ملی، به مقام‌ها و کارمندان دولتی، ملکی، نظامی، عدلی و قضایی و نماینده‌گان شورای ملی دستور داده شده که از مداخله در انتخابات خودداری کنند. در این فرمان همچنان گفته شده که نیروهای امنیتی افغانستان مکلف به تأمین امنیت انتخابات استند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.