لوی درستیز: جنگ غزنی را استخبارات پاکستان سازمان‌دهی می‌کند

گزارشگر:دو شنیه 22 اسد 1397 - ۲۱ اسد ۱۳۹۷

مقام‌های امنیتی کشور در پیوند به جنگ غزنی و دست‌به‌دست شدن بخش‌هایی از این ولایت میان نیروهای امنیتی و گروه‌های تروریستی، گفته اند که حملات فوق از سوی استخبارات کشورهای همسایه سازمان‌دهی شده است.
جنرال محمدشریف یفتلی، لوی درستیز کشور، مشکلات در جریان جنگ غزنی را پذیرفت؛ ولی مدعی شد که این جنگ را استخبارات منطقه سازمان‌دهی و عملی کرده اند.
mandegar-3جنرال یفتلی، روز یک‌شنبه (۲۱ اسد) در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت که ۲۰ تا ۲۱ گروپ تروریستی در جنگ غزنی حضور دارند و هم اکنون افراد لشکر طیبه در جریان جنگ در آن ولایت کشته شده اند.
او ادعا کرد که استخبارات پاکستان در پشت این جنگ قرار دارد و به دلیل گرم‌ شدن گفت‌وگوهای صلح، این استخبارات در پی بی‌ثباتی افغانستان و کشورهای منطقه اند.
لوی درستیز اردوی افغانستان اضافه کرد: «پاکستان تختۀ خیز تروریزم بین‌المللی است، هر کس که از هرجایی می‌آید، اول به پاکستان می‌آید، پس از آن‌که آن‌جا مسلح و تج‌هیز شد، به افغانستان می‌آید و به جنگ روی می‌آورد، حمایت اساسی که در ظاهر وجود دارد، در عقب آن دست آی.اِس.آی پاکستان قرار دارد.»
حکومت پاکستان تاکنون در مورد اظهارات لوی درستیز اردوی افغانستان چیزی نگفته است.
همچنان، جنرال یفتلی، هرگونه بی‌توجهی در مورد امنیت غزنی را رد کرد و گفت که نیروهای امنیتی از قبل پیش‌بین چنین حملۀ طالبان بودند.
وزارت داخلۀ افغانستان نیز، با آن‌که درگیری نیروهای کشور را با طالبان را در غزنی تأیید کرد؛ اما گفت که در حال حاضر تمام تأسیسات نظامی و ملکی دولتی در بخش‌های مرکزی شهر غزنی، در کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.
بهار مهر، مشاور روابط استراتیژیک وزارت داخله به صدای امریکا گفت که درگیری نیروهای تازه نفس با طالبان در حومۀ شهر غزنی جریان دارد و این نیروهای در حال پیشروی استند.
آقای مهر افزود: «محبس در کنترول ماست، قوماندانی امنیه، ریاست امنیت ملی، تمام نهادهای ملکی و دفاعی در کنترول نیروهای ماست، تحرکات و تلاش دشمن تنها در حومۀ شهر وجود دارد.»
او در مورد تلفات واردشده به جوانب درگیر چیزی نگفت؛ اما افزود که به نیروهای امنیتی در شهر غزنی، دستور داده شده است که در جریان امروز و امشب عملیات پاک‌سازی جدی را آغاز کنند.
از سوی دیگر، بر بنیاد ادعاهای نصیراحمد فقیری، عضو شورای ولایتی غزنی، ولسوالی خواجه عمری این ولایت، شب گذشته (۲۱ اسد) به دست طالبان سقوط کرده است و درگیری پراگنده در داخل شهر غزنی جریان دارد.
این عضو شورای ولایتی غزنی گفت که از روز جمعه گذشته تا کنون به دلیل حمله طالبان بر مرکز شهر، بسیاری از خانواده‌ها به آب و نان دسترسی ندارند.
آقای فقیری افزود که روز یک‌شنبه نیز درگیری پراگنده در ساحات قلعۀ شاده و حوزۀ اول جریان دارد. او گفت که طالبان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات، بخشی از حوزه اول و دوم امنیتی شهر غزنی را به آتش کشیده اند.
این در حالی است که ارتباط با مقام‌های محلی هنوز هم قطع است.
یک خبرنگار آزاد در ولایت غزنی که صبح دیروز تماسش رسانه‌ها وصل شد، گفت که دیشب بسیاری از بخش‌های شهر غزنی آرام بود؛ اما طالبان حضور داشتند.
احمد جنید آزادزوی که در شش کیلومتری مرکز شهر غزنی به سر می‌برد، گفت که دیشب مرکز شهر آرام بود و تنها طیاره‌های نظامی در فراز این شهر پرواز داشتند.
بر بنیاد معلومات، تا دیروز نیز بازار و شهر غزنی بسته و بسیاری از جاده‌های داخل شهر خالی بود.
ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخن‌گویان گروه طالب نیز ادعا کرده است که افراد این گروه شب گذشته ولسوالی خواجه عمری را تصرف کرده و چندین سرباز را دست‌گیر و به قتل رسانده اند.
به گفتۀ او، جنگ‍‌جویان این گروه تمام ساحاتی را که تصرف کرده اند، در کنترول دارند و میدان هوایی کهنه را تصرف و تجهیزات آن را آتش زده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.