تلفات چهار روز جنگ در غزنی؛ ۱۰۰ نظامی و ۳۰ غیرنظامی کشته شدند

گزارشگر:سه شنبه 23 اسد 1397 - ۲۲ اسد ۱۳۹۷

یر دفاع افغانستان کم‌کاری‌های امنیتی را برای وضعیت این روزهای غزنی تایید کرد
طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان می‌گوید تاکنون در دو مرحله، یک هزار نیروی تازه‌نفس به شهر غزنی فرستاده شده است.
او که امروز دوشنبه ۲۲ اسد در نشست خبری مشترک با ویس احمد برمک، وزیر داخلۀ کشور اشتراک کرده بود، گفت در چهار روز جنگ در شهر غزنی ۱۰۰ نظامی و بین ۲۰ تا ۳۰ غیرنظامی کشته شدند.
mandegar-3وزیر دفاع اما آمار تلفات طالبان را بیشتر از این خواند. به گفتۀ او، در این درگیری‌ها ۱۹۴ مخالف مسلح از جمله دوازده فرماندۀ آن‌ها کشته و ۱۴۷ جنگجوی دیگر زخمی شدند.
آقای بهرامی گفت تنها در حملات هوایی امروز ۹۵ مخالف مسلح در شهر غزنی کشته شدند. به گفتۀ او در بین جنگجویان طالبان اتباع پاکستان، چچن و عرب نیز دیده شده است.
وزیر داخله افغانستان نیز گفت در بین تلفات نظامیان ۷۰ نفر آن‌ها پولیس هستند.
در روزهای گذشته هیچ آمار دقیق و تایید شده‌‌یی از تلفات جنگ غزنی وجود نداشت. اما گزارش‌هایی از باقی‌ماندن اجساد در خیابان‌ها و بی‌سرنوشتی زخمیان به دلیل کمبود امکانات صحی منتشر شده بود.
آقای برمک گفت انتقال اجساد و زخمیان نیز از طریق هوا و زمین آغاز شده است. در شهر غزنی از چهار روز به این سو جریان د
طالبان شب جمعه ۱۹اسد دست‌کم از سه‌طرف حملات گسترده‌‌یی را به شهر غزنی آغاز کردند و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف خود درآوردند. از آن‌روز تا کنون جنگ به‌گونۀ شدید در این شهر ادامه دارد.
مقام‌های امنیتی افغانستان با اشاره به فرستادن نیروهای حمایتی به شهر غزنی، اظهار امیدواری کردند که تا ۲۴ ساعت آینده، تغییرات زیادی در وضعیت غزنی بیاید.
وزیر داخله می‌گوید عملیات آن‌ها در این شهر برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان با احتیاط پیش می‌رود.
وزیر دفاع افغانستان نیز تایید کرد که ممکن در پیش‌آمدن وضعیت فعلی در غزنی کمبودی‌ها و کم‌کاری‌هایی در بین نیروهای امنیتی وجود داشته اما از ممانعت از سقوط شهر غزنی به‌دست مخالفان مسلح به عنوان یک دستاورد یاد کرد.
وزیر داخله افغانستان نیز اظهارات طالبان در مورد تصرف مراکز امنیتی و دولتی در غزنی را شدیدآ رد کرد و آن را دروغ خواند.
تازه نفس به غزنی خبر داده بود
جنگ‌های چند روز گذشته باشنده‌گان شهر غزنی را خانه‌نشین کرده است. شماری نیز مجبور شده‌اند از شهر به سختی فرار کنند. برق بسیاری مناطق قطع شده، فعالیت شرکت‌های مخابراتی متوقف است. از این‌رو اطلاعات کمی در بارۀ وضعیت فعلی این شهر در دست است.
شماری از اهالی این شهر در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تلفات غیرنظامیان، کمبود مواد خوراکه و افزایش قیمت‌ها خبر دادند. وزیر داخله امروز گفت با نهادهای خیریه در تماس شدند و به زودی کمک‌های بشردوستانه را نیز به این شهر خواهند فرستاد.
با وجود اظهارات مقام‌های امنیتی، طالبان هنوز هم مدعی‌اند که شهر غزنی در کنترل آن‌هاست و راه‌های ارتباطی این شهر را بسته‌ و پیشروی آن‌ها در این شهر ادامه دارد.
ولایت غزنی با ۱۹ ولسوالی حدود یک میلیون جمعیت دارد. از این میان پنج ولسوالی امن و چهار ولسوالی دیگر نیز تا حدودی امن هستند اما بقیه ولسوالی‌ها یا در کنترل گروه طالبان است یا جنگجویان این گروه در آن‌ها حضور گسترده دارند.
با حمله تازۀ طالبان به شهر غزنی، این چهارمین بار در سال‌های اخیر است که این گروه قادر به ورود به مراکز شهرهای افغانستان می‌شود.
منبع: بی بی سی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.