کابل – واشنگتن: در نشست مسکو اشتراک نمی‌کنیم/ طالبان: اشتـراک می‌کنیـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 3 سنبله 1397 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۷

در حالی‌که حکومت وحدت ملی و ایالات متحدۀ امریکا از شرکت در نشست مذاکرات صلح به میزبانی مسکو خودداری کردند؛ گروه طالبان به اشتراک در این نشست اعلام آماده‌گی کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز به نقل از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته‌است که این گروه تصمیم دارد هیاتی را به نماینده‌گی از خود در نشست مسکو اعزام کند.
اما، حکومت وحدت ملی گفته است که در نشست‌ گفت‌وگوهای صلح به میزبانی روسیه که قرار است تا یک ماه دیگر در مسکو پایتخت این کشور برگزار شود، شرکت نمی‌کند.
mandegar-3وزارت خارجه افغانستان گفته که هر بحث منطقه‌یی که در بارۀ افغانستان مطرح می‌گردد، باید در “محوریت دولت افغانستان” باشد. صبغت الله احمدی، سخنگوی این نهاد گفته است:” ما در نشست مسکو شرکت نمی‌کنیم”.
وزارت خارجه افغانستان گفته‌است که روابط میان کابل – مسکو خوب است و روسیه در بسیاری موارد با افغانستان هماهنگ است، اما سخنگوی این وزارت تاکید کرده‌است که هیچ کشوری توانایی این را ندارد که بدون افغانستان قضایای مربوط به افغانستان را به سرانجام برساند.
شورای امنیت ملی افغانستان نیز از روسیه خواسته است که بر طالبان فشار بیاورد تا این گروه با دولت افغانستان وارد گفت‌وگوهای مستقیم شود.
در همین حال، در خبرنامه‌یی که دیروز از طرف سفارت روسیه به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده‌است که عدم اشتراک امریکا در نشست صلح مسکو که در رابطه به گفت‌وگوهای صلح – افغانستان برگزار می‌شود، برای مسکو مایۀ تعجب نیست.
خبرنامه افزوده که امریکایی‌ها چندین‌بار بهانه‌هایی را برای اشتراک‌نکردن در نشست‌هایی که از طرف روسیه برگزار شده‌است، ایجاد کرده‌اند.
خبرنامه گفته‌است که امریکا با این کار در پی تلافی ناکامی‌های راهبرد تازۀ امریکا در جنوب آسیا است و نمی‌خواهد که افغانستان و کشورهای منطقه به صلح و ثبات دست یابند.
این در حالی‌است که فرماندۀ عمومی، نظامیان ناتو به نزدیک‌شدن برای آغاز مذاکرات صلح میان افغانستان و گروه طالبان خوشبین است.
جنرال جان نیکلسن، فرمانده عمومی نظامیان ناتو به رهبری امریکا در افغانستان با اشاره به‌ آغاز روند گفت‌وگوهای صلح، اعلام کرده است که در حال حاضر، یک فرصت استثنایی برای رسیدن به صلح در افغانستان پیش آمده‌است.
فرماندۀ عمومی نیروهای ناتو در افغانستان گفته که ما فرصت بی‌نظیر و روزنه‌یی برای دستیابی به صلح افغانستان را در برابرمان داریم.
جنرال جان نیکلسن، در ادامۀ صحبت‌هایش به آتش‌بس حکومت افغانستان با طالبان در روزهای عید سعیدفطر اشاره کرده، گفت: « پیشرفت‌هایی در روند صلح وجود داشته است».
جنرال نیکلسن علاوه کرد، استراتیژی دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا برای جنوب‌آسیا موثر بوده و این راهبرد سبب شد که شمار نیروهای ناتو در افغانستان افزایش یابند و فشارهای جدید بالای طالبان به‌منظور حاضرشدن به میز مذاکرات صلح بیشتر شود.
اما، در صورتی‌که امریکا در نشست گفت‌وگوهای صلح در مسکو اشتراک نکند و تاملی برای دستیابی به صلح میان امریکا – روسیه در افغانستان صورت نگرفته باشد؛ روزنۀ امیدی که از طرف فرمانده عمومی ناتو نوید داده می‌شود، چیست؟ در حالی‌که دو روز پیش رسانه‌های روسیه به نقل از سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گزارش دادند که گروه طالبان در نشست گفت‌وگوهای صلح در مسکو اشتراک خواهند کرد.
روسیه از دوسال به‌این‌سو، گفت‌وگوهای جداگانه‌یی را در مورد آیندۀ افغانستان پی‌گیری می‌کند. به گفتۀ مقامات روسی، پس از دیدار هیاتی امریکایی با نماینده‌گان طالبان در دوحۀ قطر، پی‌گیری گفت‌وگوی صلح با گروه طالبان از طرف روسیه جدی گرفته شده‌است. این نشست‌ها بدون حضور امریکا دنبال می‌گردد، اما کشورهای قدرت‌مند دیگر مانند چین، ایران و پاکستان در آن حضور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.