دلایل اصلی و پیامدهای بعدی استعفای حنیف اتمر

گزارشگر:محمد جواد رحیمی/ دو شنبه 5 سنبله 1397 - ۰۴ سنبله ۱۳۹۷

در این شکی نیست که آقای اتمر یکی از چهر‌ه‌های تاثیرگذار در تیم تحول و تداوم و یکی از مدیران دارای صلاحیت در تشکیل حکومت وحدت ملی بود؛ اما افزایش مخالفت‌ها با ارگ و شخص غنی و نارضایتی چهره‌های قومی و جهادی از روند حکومت‌داری فعلی، باعث شد تا آقای اتمر نه‌تنها از کارکردن با اشرف غنی منصرف شود بلکه در نظر دارد تا از طریق مبارزات انتخاباتی، به‌عمر سیاسی آقای غنی نقطۀ پایان بگذارد و خود به کرسی ریاست جمهوری تکیه زند.
mandegar-3اگر به متن استعفای آقای اتمر توجه بیشتر صورت گیرد، استفادۀ واژه‌ها در آن به‌شکل تصادفی صورت نگرفته بلکه عمق نارضایتی او را به‌نمایش می‌گذارد. آقای اتمر نوشته است که اختلافات جدی که با سیاست‌ها و روش‌های سطح رهبری دولت در عرصۀ حفظ و تحکیم وحدت و اجماع ملی، تأمین صلح و امنیت، مدیریت سیاسی و امور انتخابات، حکومت‌داری خوب و تحکیم روابط منطقوی و بین‌المللی کشور داشته و از حل آن با آقای غنی عاجز مانده‌است، از وظیفه‌اش استعفا کرده‌است. این‌که استعفای موصوف چه پیامدی خواهد داشت، روی این موارد اشاره می‌کنم.
آقای اتمر ضمن آن‌که در تقرری‌ها و تصمیم‌گیری‌های حکومت وحدت ملی، نقش برجسته داشته است، با امضانمودن توافق‌نامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن، امتیاز خوبی نزد امریکایی‌ها نیز دارد اما پیروزی او در انتخابات کار آسان و ارزان نخواهد بود. آقای اتمر با تقرر وزرای دفاع، داخله و رییس عمومی امنیت ملی کشور که از هم‌فکران و هم‌حزبی‌هایش می‌باشند، دستگاه امنیتی کشور را تسخیر کرده‌است اما برکناری و استعفای وزرای متذکره، اولین ضربۀ محکم از طرف غنی به آقای اتمر محسوب خواهد شد. در عین حال، موجودیت رازها و کارکردهای مشترک میان غنی و اتمر، روند مبارزات سیاسی و انتخاباتی را نیز به‌چالش خواهد کشانید.
در پهلوی موارد متذکره، فقدان حمایت ایالات متحده امریکا از آقای اتمر، از مهم‌ترین موانع در برابر تیم انتخاباتی آقای اتمر محسوب خواهد شد. آن‌چه که برای آقای اتمر امیدواری می‌بخشد، نارضایتی آمریکا از اشرف غنی می‌باشد. اشرف غنی یکی از نزدیکان حزب دموکرات و هم‌صنفی آقای جان پودستا که قبلأ رییس ستاد انتخاباتی هیلاری کلنتون بود، می‌باشد. اشرف غنی در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، مبلغ یک میلیون و پنج‌صدهزار دالر به تیم کلنتون کمک کرده بود که باعث خشم و انزجار آقای ترامپ و تیم او شده‌است.
هم‌چنان، افزایش اختلافات سیاسی، تعصبات قومی و گسترش دامنۀ جنگ و ناامنی در افغانستان نیز از مهم‌ترین عوامل ناراحتی و نارضایتی سیاسیون امریکایی از حکومت وحدت ملی می‌باشد که باعث ضعف و شکست غنی در انتخابات بعدی خواهد شد. عدم حمایت امریکا نه‌تنها که آقای غنی بلکه آقای اتمر را نیز نشانه خواهد گرفت. طوری‌که همه می‌دانند، آقای اتمر فرد نزدیک به کشور بریتانیا می‌باشد اما نظام فعلی کشور محصول تلاش‌ها و قربانی‌های آمریکاست؛ برای امریکا خیلی دشوار خواهد بود تا یک بریتانیایی افغانی‌الاصل، رییس جمهور افغانستان شود چون امریکا بالای دیگران اعتماد کافی و لازمی نمی‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.