سازمان ملل متحد: وضعیت شهر غزنی به حالت عادی برگشته است

گزارشگر:سه شنبه 6 سنبله 1397 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) با نشر اعلامی‌یی گفته است که پس از سقوط طالبان از شهر غزنی، اکنون مردم «آزادانه» به شهر و بازار می روند و همه روزه داد وستد می‌کنند.
در این اعلامیه هم‌چنین آمده است که روند بازسازی، مجدد مارکیت‌هایی که در اثر حملۀ گروه طالبان به این شهر تخریب شده بودند، آغاز شده و شبکه‌های تیلفونی دوباره فعال گردیده؛ بیمارستان‌ها و ادارات دولتی فعال‌اند و جریان آب و برق در شهر به‌حالت معمول برگشته است.
در اعلامیۀ اوچا آمده است که مواد منفجرناشده‌یی که در مسیر شاهراه کابل – غزنی جاسازی شده بود، نیز پاکسازی شده است و «بر اساس گزارش‌ها» جاده‌ها به روی ترافیک باز است.
اوچا در این اعلامیه هم‌چنین گفته است که ملل متحد با سایر شرکای که کمک‌های بشری را به نیازمندان فراهم می‌کنند، بیش از ۲۱هزار نفر را که در نتیجۀ حملۀ طالبان به شهر غزنی از خانه‌های شان به هشت منطقه در نزدیکی این شهر بی‌جا شده‌اند، تشخیص داده است که به کمک‌های بشری نیازمنداند.
در اعلامیۀ اوچا آمده است که ملل متحده همراه با سایر شرکا تا حال به حدود ۱۱هزار نفر که از جنگ اخیر غزنی متاثر شده‌اند، کمک فراهم کرده است.
در حملۀ که به تاریخ دهم آگست ۲۰۱۸ از سوی گروه طالبان بر شهر غزنی صورت گرفت و چهار روز ادامه داشت، صدها‌تن به‌شمول غیر نظامیان کشته و زخمی شدند و شماری از دفاتر حکومتی یا به‌شکل قسمی آسیب دید و یا هم کاملاً تخریب شد. علاوه بر آن، سکتور خصوصی نیز در این حمله متضرر شد. اما پس از عقب‌نشینی گروه طالبان از این شهر، حکومت مرکزی اعلام کرد که ۲۰ میلیون پول برای بازسازی این شهر تشخیص داده شده است در همین حال . وزارت دفاع ملی خبر داده است که در نتیجه حملات هوایی نیروی دفاعی کشور در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی ۲۵ تروریست طالب کشته و ۹ تن دیگر زخمی شده است.
وزارت دفاع با نشر خبرنامه‌یی دیروز دوشنبه(۵ شنبله) گفته است که در نتیجه حملات هوایی ۲۵ تروریست کشته و ۹ تروریست دیگر زخمی شده‌اند.
در خبرنامه آمده است که در نیتجه این حملات ۳ عراد موتر و ۷ عراده موتر سایکل گروه تروریستی طالبان از بین رفته است.
این در حالی است که گروه تروریستی طالبان از چندی بدینسو به صورت گسترده در نقاط مختلف ولایت غزنی حضور دارند و هر از گاهی دست به حملات تروریستی میزنند، طوریکه حدود ۱۰ روز قبل این گروه تروریستی بر شهر غزنی حمله تهاجمی کردند و با نیروی‌های امنیتی درگیر شدند و این درگیری ۴ روز را دربرگرفت که در نیتجه خسارات مالی و جانی زیاد بر جا گذاشت و در حال حاضر نیز تروریستان این گروه به گونه گسترده در غزنی فعالیت دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.