رییس اجرایی حکومت وحدت ملی: اظهارات حمایت از داعش توسط چرخ‌بال‌های ناشناس، بی‌بنیاد است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 6 سنبله 1397 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۷

داکتر عبدالله عبدالله، رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی به اظهارات اخیر مقام‌های روسی واکنش نشان داده و می‌گوید که سخنان آنان اساس و مبنا ندارند.
این درحالی‌ست که به تازه‌‌گی وزارت خارجۀ روسیه گفته بود که چرخ‌بال‌های ناشناس گروه داعش را در شمال افغانستان تجهیز و تمویل می‌کند.
قبل از ای، دولت افغانستان خواهان ارایۀ سند از سوی روسیه مبنی بر اثبات ادعای آنان شده ‌بود.
mandegar-3گفتنی‌ست که قبل از این نیز روسیه، چنین اظهاراتی را در قبال داعش مطرح کرده و حتا گفته بود، داعشیان که در شمال افغانستان مستقرند، قصد حمله به روسیه و برخی از کشورهای دیگر را دارند.
اما رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در واکنش به این ادعا، دیروز دوشنبه( ۵ سنبله) در نشست شورای وزیران گفت: «نیروهای امنیتی و دفاعی و شهروندان کشور، در صف نخست مبارزه با گروه داعش قرار دارند و دولت تلاش‌های زیاد برای نابودی هراس‌افگنان انجام داده ‌است».
رییس اجرایی گفت: اظهارات حمایت از داعش توسط چرخ‌بال‌های ناشناس در بخش‌ شمالی افغانستان مبنا و اساس ندارند و حکومت کابل تعهد جدی بر مبارزه علیه گروه داعش در کشور دارد.
آقای عبدالله گفت: دو روز قبل، ابوسعید، رهبر گروه داعش در شرق افغانستان که در ولایت ننگرهار مستقر بود در حملۀ هوایی کشته شد، این خود ثابت می‌کند که حکومت افغانستان متعهد به مبارزه با گروه‌های تروریستی است.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که قرار است در روزهای آینده گفت‌‌وگویی به هدف برقراری صلح در افغانستان، در روسیه برگزار شود. بربنیاد گزارش‌ها در این نشست، افغانستان حضور نخواهد داشت.
اما، رییس اجرایی در این مورد می‌گوید: روند صلح به رهبری افغانستانی‌ها/ افغان‌ها نباید تحت هیچ شرایطی زیر سوال قرار گیرد.
وی گفت:‌»بحث‌هایی در مورد نشست مسکو در جریان بود و ما از موقف دولت افغانستان استقبال می‌کنیم. اصل هدف رسیدن به پروسۀ صلح به رهبری افغانستانی‌ها/ افغان‌هاست و این امر نباید زیر سوال برود. از تلاش‌های صادقانۀ هر کشور برای تامین صلح در افغانستان استقبال می‌کنیم، اما مالک پروسه باید افغانستان باشد چون بیشتر از همه، مردم افغانستان نیاز به آمدن صلح دارند».
در همین حال داکتر عبدالله ضمن قدردانی از کارکرد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی کشور، از استعفای وی ابراز تأسف کرد.
آقای عبدالله گفت:«صرف نظر از اختلافات سیاسی که داشتیم، آقای اتمر از چهره‌های موفق حکومت وحدت ملی بود که در زمان مسوولیت‌شان به‌خوبی انجام وظیفه نمودند و از افغانستان در تعاملات امنیتی با منطقه و جهان نماینده‌‌گی شایسته نمودند که از کارکردهای‌شان قدردانی می‌نمایم و برای‌شان در کارهای بعدی‌ آرزوی موفقیت می‌کنم.»
سه‌روز پیش حنیف اتمر از سِمت مشاور امنیت ملی استعفا داد و به‌جای وی حمد‌الله محب، سفیر پیشین افغانستان در امریکا گماشته شد. وزیران داخله، دفاع و رییس عمومی امنیت ملی نیز از مقام‌های‌شان استعفا دادند، اما رییس‌جمهور استعفای آنان را نپذیرفت.
رییس اجراییه هم‌چنان، در جلسۀ شورای وزیران تأکید کرد که اعتماد رهبری نظام بالای مسوولان امنیتی مهم و حیاتی است و باید مسوولان از این اعتماد برخوردار باشند تا بتوانند وظایف و مسوولیت‌های خود را درست و مؤثر انجام دهند.
او هم‌چنان با اشاره به رویدادهای اخیر امنیتی در کابل و برخی ولایت‌های دیگر به مسوولان امنیتی هدایت داد که تحقیقات و بررسی‌های همه‌جانبه را انجام دهند تا عوامل حملات مرکز آموزشی موعود، ننگرهار و موشک‌هایی که در روز عید به شهر کابل شلیک شدند، شناسایی شوند.
رییس اجراییه تأکید کرد که مسوولان امنیتی باید متوجه وضعیت امنیتی کشور باشند و مسوولیت‌های‌ِشان را به‌خوبی انجام دهند.
این درحالی‌ست که منابع غیر رسمی گفته‌اند که در حملۀ طالبان به ولایت غزنی بیش از ۴۰۰ تن کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند، در یک حمله به آموزشگاه موعود در کابل بیش از۷۰ تن جان باختند و همین‌طور موشک‌پراگنی طالبان به ارگ در روز اول عید قربان، انتقادات تندی شهروندان کابل را در پی داشت که حکومت و نهادهای امنیتی را به بی‌کفایتی متهم کرده و گفته بودند که حکومت فاسد غنی توان امنیت شهروندان افغانستان را ندارد.
این درحالی‌ست که گفته می‌شود جنگنده‌های تاجیکستان مواضع طالبان را در ولسوالی درقد تخار بمباران کردند.
جواد هجری سخن‌گوی والی تخار می‌گوید: بامداد دیروز در بخش‌هایی که در ادارۀ طالبان است درگیری میان قاچاق‌بران و نیروهای مرزی تاجکیستان صورت گرفته که در نتیجۀ درگیری دو سرباز مرزی تاجیکستان کشته می‌شوند و هواپیماهای تاجیکی وارد عمل می‌شود و منطقه را بمبارد می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.