ارگ: نشست مسکو به تاخیر برگزاری می‌شود

گزارشگر:داود مکارم/ چهارشنبه 7 سنبله 1397 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۷

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که «نشست مسکو» که قرار بود در مورد صلح افغانستان به‌ میزبانی روسیه در آینده نزدیگ برگزارشود، به تاخیر افتاده است.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ارگ به رسانه‌ها گفته است که پس از گفت‌وگوی تلفنی میان محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی و سرگی لاوروف – وزیر امور خارجۀ روسیه، توافق شد که این نشست با تاخیر برگزارشود.
mandegar-3آقای مرتضوی هدف از تاخیر نشست‌مسکو را آمادگی برای مدیریت و میزبانی مشترک هردو کشور افغانستان و روسیه جهت موثریت بیشتر آن عنوان کرده است.
به‌گفتۀ او، پس از کار مشترک تیم‌های دو کشور، (افغانستان – روسیه )زمان برگذاری نشست بین‌المللی مسکو در مورد صلح افغانستان مشخص خواهد شد.
افغانستان و روسیه درحال از توافق در مورد به تاخیر افتادن نشست مسکو، خبر می‌دهند که هفته پیش گروه طالبان به‌دعوت رسمی روسیه برای اشتراک در این نشست پاسخ مثبت داده‌اند. اما حکومت افغانستان گفته بود که در این نشست اشتراک نمی‌کند.
در همین حال، سید احسان طاهری، سخنگو شورای عالی صلح؛ در نشست خبری در واکنش به «نشست مسکو» اظهار داشت که کشور دوم نمی‌تواند به نمایندگی از حکومت افغانستان با طالبان وارد گفت‌وگوهای صلح شود.
آقای طاهری راه رسیدن به صلح واقعی و تحقق ثبات پایدار در افغانستان را تنها از طریق گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با حکومت این کشور دانسته وتصریح کرد: صلح واقعی زمانی تحقق پیدا می‌کند که گروه طالبان به گونۀ مستقیم با افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.
به گفتۀ او، مردم افغانستان قربانی اصلی جنگ با طالبان هستند. سخنگوی شورای عالی صلح از ضرورت رهبری و مالکیت صلح توسط حکومت افغانستان تاکید کرده و گفت: صلح باید به رهبری ومالکیت شهروندان افغانستان باشد و هیچ کشوری نمی‌تواند به نمایندگی از افغانستان با طالبان مستقیم وارد گفت‌وگو شود.
آقای طاهری، مذاکرۀ مستقیم امریکا و طالبان را نیز رد کرده و اظهار داشت: امریکا که از مهم ترین شرکایی استراتژیک حکومت افغانستان است، نیز نمی‌تواند با طالبان وارد گفت‌وگو شود.
این اظهارات درحالی بیان می‌شود که حکومت افغانستان بارها خواستار مذاکره مستقیم با طالبان شده و به همین خاطر حکومت افانستان از اشتراک در نشست مسکو که وزارت خارجه روسیه مدیریت آن را به عهده دارند، خود داری کرد. پیش از این نشست‌های، به ابتکار اسلام آباد، پکن، عمان و قطر برای افغانستان نیز برگزار شده است.
اکنون که قرار است حکومت افغانستان در نشست مسکو حضور یابد که طالبان نیز در آن اشتراک دارند؛ برای اولین بارشاهد مذاکره مستقیم و اشتراک طالبان و حکومت افغانستان دریک کنفرانس هستیم.
کشاندن طالبان و حکومت افغانستان دریک نشست رو در رو با مدیریت مسکو نشانه تلاش همه جانبه این کشور به هدف به‌دست گرفتن مدیریت صلح افغانستان که به نظرمی رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.