سناتوران به بانک مرکزی: در پیوند به بانک‌نوت‌های فرسوده شده تجدید نظر کنید

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 20 سنبله 1396 - ۱۹ سنبله ۱۳۹۶

رخصتی‌های تابستانی اعضای پارلمان کشور به پایان رسید و اعضای مجلس سنا دیروز یک‌شنبه (۱۹ سنبله) بعد از رخصتی‌های تابستانی دوباره به کار آغاز کردند.
شماری از اعضای مجلس سنا در جلسۀ دیروزشان از بانک مرکزی کشور انتقاد کرده و گفتند: تصمیم بانک مرکزی مبنی بر این‌که بانک‌نوت‌های فرسوده mandegar-3شده غیرقانونی است و این کار ضررهای مالی هنگفتی به مردم رسانده است.
اعضای مجلس سنا هم‌چنان گفتند که بانک مرکزی بدون آن‌که بانک‌نوت‌های فرسوده را از مردم جمع‌آوری کند، غیرقانونی اعلام کرده، درحالی‌که هم اکنون میلیون‌ها افغانی بانک‌نوت‌های فرسوده نزد مردم موجود است که در بازار چلش ندارند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست عمومی دیروز گفت: «تصمیم بانک مرکزی مبنی بر غیرقانونی اعلام کردن بانک‌نوت‌های فرسوده شده به خیر کشور نیست و اعتماد مردم را نسبت به پول ملی کم کرده است».
آقای مسلم‌یار افزود که هم اکنون در بسیاری از نقاط کشور کلدار پاکستانی و تومان ایرانی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند، زیرا بانک مرکزی خود به پول کشور اهمیت نمی‌دهد.
به گفتۀ رییس مجلس سنا، در کشورهای دیگر حتا اگر تنها سریال نمبر بانک‌نوت‌هایش مشخص باشد، پول قانونی است و از چلش باز نمی‌ماند؛ اما بانک‌نوت‌های افغانستان با فرسوده‌‌گی اندک از سوی خود بانک مرکزی غیرقانونی اعلام می‌شود.
در سویی دیگر، حسن هوتک، عضو دیگر مجلس سنا نیز گفت که هم اکنون میلیون‌ها افغانی بانک‌نوت‌های که بانک مرکزی آن را غیرقانونی اعلام کرده، در نزد مردم وجود دارد، ولی در بازار کسی آن را نمی‌گیرد.
آقای هوتک خاطرنشان کرد که برخی از بانک‌ها در کشور نیز در عرضۀ این‌گونه بانک‌نوت‌ها به مردم اقدام می‌کنند، ولی در نزد مردم باقی مانده اند.
همزمان بااین، نثار حارث، از اعضای دیگر مجلس سنا تأکید دارد که غیرقانونی اعلام شدن بانک‌نوت‌های فرسوده شده ضرر مالی هنگفتی را بر مردم تحمیل کرده است.
این سناتوران تأکید ورزیدند که بانک مرکزی یا به این تصمیم خود تجدید نظر کند و یا هم تمامی بانک‌نوت‌های فرسوده شده را خود باید از بازار جمع‌آوری کند تا جلو ضرر مردم گرفته شود.
اعضای مجلس سنا در نهایت تصمیم گرفتند تا در پیوند به این مسأله مسوولان بانک مرکزی را به کمیسیون اقتصادی مجلس سنا فرا بخوانند و در صورتی که مشکل در کمیسیون حل نگردد، آنان در نشست عمومی مجلس سنا فراخوانده خواهند شد.
بانک مرکزی، اول ماه جاری (سنبله) بانک‌نوت‌های فرسوده شده را غیرقانونی اعلام کرده است. هرچند برای این کار ضرب‌الاجلی هم تعیین کرده بود، ولی گفته می‌شود، بانک‌نوت‌های غیرقانونی بیشتر در نزد مردم باقی مانده است که انتقاد و شکایت شهروندان کشور را نیز برانگیخته است.
آزار و اذیت مردم
در عین حال، برخی از اعضای دیگر مجلس به گشت‌وگذار موترهای هواداران شهیدان افغانستان در هفتۀ شهید اشاره کرده و گفتند، شلیک‌های بی‌موردِ در سالروز درگذشت قهرمان ملی کشور موجب نگرانی مردم شده است.
آنان شلیک‌های هوایی در این روز را توهین به شهدا خواندند و از هواداران قهرمان ملی و سایر شهدا خواستند تا در این روز به مساجد رفته و مراسم ختم قرآن برگزار کنند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در این زمینه گفت: بنیاد شهید احمدشاه مسعود، پیش از برگزاری شانزدهمین سالگرد شهادتش از همه خواسته بود که موجب اذیت و آزار مردم نشوند.
گفتنی است که همه ساله بنیاد شهید احمدشاه مسعود قبل فرا رسیدن هفتۀ شهید و هجدهم سنبله، از شهروندان به ویژه ار هواداران قهرمان ملی کشور می‌خواهد تا از گشت‌وگذارِ بی‌مورد و شلیک‌های هوایی در شهر بپرهیزند و به جان آن، مراسم دعاخوانی برگزار کرده و به روج شهدا اتحاف دعا کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.