آگاهان: آتـش‌بـسِ‌ یـک‌هفته‌یی هیـچ کمکی به بـرقـراری صلـح نمی‌کنـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۷ جدی ۱۳۹۸

روزنامۀ والستریت ژورنال امریکایی نوشته است که رهبری سیاسی طالبان در شورای کویتۀ پاکستان از آتش‌بس یک هفته‌یی در روند مذاکرات صلح پیشتبانی کرده‌اند.
این روزنامه از قول منابع نزدیک به گروه طالبان در قطر نگاشته است که شورای کویتۀ پاکستان از آتش‌بس یک هفته‌یی حمایت کرده‌اند.
mandegarدر همین حال، برخی از فرماندهان پیشین طالبان نیز توافق آتش‌بس از طرف طالبان را تأیید می‌کنند.
اما آگاهان باور دارند که آتش‌بس یک هفته‌یی معنا و مفهوم برای برقراری صلح ندارد.
غلام جیلانی زواک، آگاه سیاسی می‌گوید که نفس آتش‌بس یک هفتۀ در عمل کارایی خاص ندارد، اما می‌تواند برای دوباره آغاز مذاکرات امریکا – طالبان یک امیتاز برای گروه مذاکره کنندۀ واشنگتن محسوب شود.
آقای زواک در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به این‌ که موضوع می‌گوید: آتش‌بس یک هفتۀ می‌تواند یک پیام برای مردم امریکا داشته باشد و پیام انعطاف طالبان را برای واشنگتن منعکس نماید.
آقای زواک ادعا می‌کند که این آتش‌بس نتیجۀ ملموس برای صلح افغانستان ندارد؛ زیرا طالبان هنوز مذاکرات بین‌الافغانی را در برنامۀ خود جای نداده‌اند.
امریکا حدود ۱۵ روز پیش مذاکرات را به دلیل حملۀ موتر بم طالبان به یک بیمارستان در نزدیکی پایگاه نظامی این کشور بگرام – افغانستان که در آن دو تن کشته و ۷۰ تن دیگر زخمی شدند، متوقف ساخت. گروه مذاکره کنندۀ واشنگتن به ر هبری زلمی‌خلیل‌زاد، گفته‌اند که به دلیل بی‌پروایی طالبان روند را متوقف کرده‌اند، اما آگاهان این توقف را ناشی از اختلاف نظری روی آتش‌بس می‌دانند.
آقای زواک مدعی است که آتش‌بس یک هفتۀ تنها یک بهانه است برای دوباره آغاز مذاکرات امریکا – طالبان، اما گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در این روند شامل نیست.
زلمی خلیل‌زاد، نمایند‌ۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان، پیش از این از طالبان خواسته بود که پیش از امضای هرگونه توافق باید یک آتش‌بس ده روزه اعلام کنند. اطلاعات می‌رساند که هفتۀ گذشته ملاهب الله رهبری فعلی گروه طالبان در شورای کویته به آتش‌بس یک هفتۀ توافق کرده‌اند. اما گروه طالبان به صورت رسمی این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.
همچنان، سید اکبر آغا یک فرندۀ پیشین گروه طالبان گفته است که آتش‌بس دو جزء داشت است، یک جزء این بود که قبل از امضای توافق‌نامه با امریکا، آتش‌بس شود. و جزء دیگر این‌که آتش‌بس عمومی باشد؛ هم با افغان‌ها و هم با خارجی‌ها، اما احتمالاً طالبان روی جزء دوم توافق نداشته‌اند.
پیش از این نمایندۀ سیاسی طالبان از قطر به پاکستان رفته‌اند تا با رهبری ارشد این گروه که در شورای کویته – پاکستان مشورت کنند.
شورای کویته رهبری ارشد گروه طالبان هستند که در رابطه به حملات و سرنوشت راهبردهای نظامی این گروه تصمیم گیری می‌کنند.
در همین حال، مقامات سفارت پاکستان در افغانستان نیز ابراز امیداواری برای نتیجۀ بخش بودن روند مذاکرات صلح کرده‌‌اند.
زاهد نصرالله خان، سفیر پاکستان در کابل، ابراز امیدواری می‌کند که تلاش‌های صلح نتیجه بدهند.
سفیر پاکستان در افغانستان گفته است که امیدواریم که امریکا – طالبان به توافقی دست‌یابند که منجر به یک آتش‌بس شود و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شود.
اما نهادهای بین‌المللی که از منازعه مطالعه دارند، گفته‌اند که احتمالاً جنگ در سال آینده در افغانستان ادامه خواهد داشت.
گروه بین‌المللی بحران در یک گزارش خود، افغانستان را در میان ده کشوری قرار داده‌است که جنگ در آن در سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

غنی مانع صلح
این در حالی است که نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان نزدیک به سه ماه پیش از حکومت افغانستان خواست تا با یک فهرست همه جانبه نماینده‌گان از افغانستان را برای گفت‌وگو با طالبان تهیه کند. اما دولت افغانستان هنوز موفق به تشکیل چنین فهرستی نشده است.
بیشترین باورهای بر این است که محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی خود به عنوان یک مانع فرا راه مذاکرات صلح است.
غلام جیلانی زواک، در قسمت از سخنان خود با اشاره به این‌که روند مذاکرات صلح طولانی خواهد شد، گفت که این روند با موانع در داخل افغانستان مواجه است و رهبری حکومت به ویژه محمد اشرف غنی، خواهان موفقیت روند مذاکرات صلح نیست.
آقای زواک، عامل داخلی را یکی از چالش بزرگ در روند مذاکرات صلح می‌‎دانند و می‌گوید که یکی از این سد‌ها خود «محمد اشرف غنی» رییس حکومت وحدت ملی است که تا هنوز نتوانسته است فهرست همه شمول از مذاکره کننده‌گان را تهیه کنند.
آقای زواک باور دارد که واشنگتن در پهلوی مذاکرات صلح هدف دومی را نیز روی دست دارد، اما روشن نیست که چه هدفی است.
به گفتۀ او، روند مذاکرات صلح به صورت قصدی از طرف امریکایی‌های طولانی ساخته می‌شود.
این در حالی است که برخی از سیاسیون در روز جمعه در مراسم گرامی داشت از مطلب بیگ، نمایندۀ پیشین مردم سمنگان در مجلس، اظهار داشتند، روند مذاکرات صلح باید در محور حکومت افغانستان باشد.
آنان عدم اجماع داخلی را یکی از چالش‌های فرا راه‌ روند مذاکرات صلح دانسته و می‌گویند که نبود اجماع سیاسی در داخل کشور، سبب شده تا روند صلح نتیجۀ بخش نباشد. گروه طالبان تا هنوز موضع روشن برای گفت‌وگو با حکومت افغانستان روی دست ندارند. پیش از این نیز این گروه آتش‌بس با نظامیان امریکایی را در افغانستان پذیرفته‌اند، اما آتش‌بس عمومی که در آن نیروهای امنیتی – دفاعی کشور شامل شوند را نپذیرفته‌اند.
طالبان و امریکا تقریباً ۱۰ ماه به صورت پراکنده باهم گفت‌وگو کردند و قرار است به زودی زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور مصالحۀ برای از سر گیری مذاکرات به قطر برود و روند آتش‌بس موقتی اعلام گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.