سیگار: تـرور افراد و حمـلات انتحـاری افـزایش یافتـه‌ است

گزارشگر:چهارشنبه 7 سنبله 1397 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۷

سیگار یا بازرس ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان می‌گوید که حملات هدفمند به‌جان افراد، ۳۵ درصد و حملات انتحاری ۷۸درصد در افغانستان افزایش یافته است.
با وجود کاهش حوادث امنیتی در افغانستان، ادارۀ بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی این کشور (سیگار) (دیروز سه‌شنبه ششم سنبله) با نشر گزارش جدیدی اعلام کرد که شواهد امنیتی نشان می‌دهد که حمله‌های انتحاری و قتل‌های هدفمند در افغانستان افزایش یافته است.
mandegar-3سیگار براساس گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در اوایل جون سال جاری وضعیت امنیتی در افغانستان را هم‌چنان، ناپایدار اعلام کرده است.
سیگار افزوده که براساس این گزارش ترورهای هدفمند و حملات انتحاری در افغانستان افزایش چشم‌گیر یافته است. ترور یا قتل‌های هدفمند ۳۵درصد بیشتر شده و حملات انتحاری نیز ۷۸درصد افزایش یافته‌ است.
در این گزارش آمده که در مجموع، حوادث امنیتی در سراسر افغانستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
سیگار افزوده که سازمان ملل از ۱۵ فبروری ۲۰۱۸ تا ۱۵ می ۲۰۱۸ میلادی ۵ هزار و ۶۷۵ مورد حوادث امنیتی را در سراسر افغانستان ثبت کرده که نسبت به دورۀ مشابه در سال ۲۰۱۷ ۷درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در عین حال، براساس این گزارش روزانه به طور متوسط بیشتر از ۶۳حادثه امنیتی در افغانستان رخ ‌داده که سال گذشته این مقدار بیش از ۶۹مورد بوده و حوادث امنیتی حدود ۳.۳ مورد در روز نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در عین حال، بر موارد حملات انتحاری و ترور افراد افزوده شده است.
سیگار افزوده که براساس این گزارش حمله‌های مسلحانه ۶۴درصد از حوادث امنیتی افغانستان را تشکیل می‌دهد که این رقم از سال قبل تغییر نکرده ولی حوادث ناشی از کاربرد مواد انفجاری کاهش یافته، این حوادث ۱۵درصد از کل حوادث امنیتی افغانستان را تشکیل می‌دهد.
این در حالی است که در هفتۀ جاری، دو پیلوت ارتش افغانستان در منطقۀ خواجه بغرای شهر کابل در شمال پایتخت ترور شدند. دو فرد مسلح موتورسیکلیت سوار این خلبانان را که عازم محل کارشان بودند، هدف قرار داد و از محل دور شدند.
وزارت دفاع افغانستان نیز کشته‌شدن این دو پیلوت ارتش را تایید کرده و گفته است که در بارۀ ترور این دو پیلوت تحقیق می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.