امریـکا بـرای مـذاکـره با کـوریای شمـالی شـرط گـذاشت

گزارشگر:شنبه 10 سنبله 1397 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۷

در پی لغو سفر مایک پمپیو به پیونگ‌یانگ، وزارت خارجۀ آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده زمانی آماده مذاکرات با کوریای ‌شمالی است که مشخص شود این کشور در مسیر تحقق خلع سلاح هسته‌یی حرکت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا جمعه سفر مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا به کوریای ‌شمالی را لغو کرد. او به عدم پیشرفت کافی کوریای ‌شمالی در مسیر خلع تسلیحات هسته‌یی، موردی که در نشست ماه ژوئن با کیم جونگ اون،‌ رهبر کوریای mandegar-3‌شمالی به تایید رسیده بود، اشاره کرد.
هدر ناوئرت، سخن‌گوی وزارت خارجۀ آمریکا از اظهارنظر دربارۀ این‌که نامه‌یی از یک مشاور کیم جونگ اون که موجب شد چهارمین سفر مایک پمپئو به کوریای شمالی در سال جاری لغو شود، خودداری کرد.
ناوئرت گفت، رییس‌جمهوری امریکا و تیم امنیت ملی او شامل پمپیو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی به این نتیجه رسیدند که اکنون زمان مناسبی برای انجام این سفر نیست.
گرچه او گفت: تلاش‌های دیپلماتیک «در جریان است» اما اشاره‌‌یی نکرد که آیا ارتباطات میان وزارت خارجۀ امریکا و کوریای شمالی از جمعه برقرار است یا خیر.
او با اشاره به بیانیه‌‌یی از پمپیو گفت: به‌رغم لغو این سفر، امریکا حاضر است هر زمان که مشخص شود کیم جونگ اون آمادۀ تحقق تعهدش مربوط به نشست سنگاپور با دونالد ترامپ برای خلع سلاح هسته‌‌یی کامل کوریای ‌شمالی است، مشارکت داشته باشد.
ناوئرت گفت: جهان از این هدف که کیم جونگ اون،‌ رهبر کوریای شمالی باید این تعهد را اجرایی کند، حمایت می‌کند.
نگرانی‌های بسیاری در واشنگتن و دیگر کشورها وجود دارد مبنی بر این‎که کیم جونگ اون قصد ندارد بدون کاهش تحریم‌ها یا صدور اعلامیه‌‌یی رسمی برای پایان جنگ کره دست به خلع سلاح هسته‌یی بزند. در همین‌حال جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: امریکا احتمالا بهار آینده رزمایش‌های نظامی با کوریای جنوبی را از سر بگیرد. مانورهای امسال به نشانۀ حسن‌نیت و با هدف امحای تسلیحات هسته‌‌یی کوریای ‌شمالی لغو شده بود.

فعالیت‌های هسته‌‌یی ایران باز هم تایید شد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر پابندی ایران به مفاد توافق هسته‌‌یی را تایید کرد.
به گزارش رویترز، بر اساس گزارش فصلی تازۀ آمانو مدیر کل آژانس، میزان ذخایر یورانیم غنی‌شده و آب سنگین ایران از سقف تعیین‌شده در برجام تجاوز نکرده است. ضمنآ ایران دسترسی‌های مورد درخواست آژانس را فراهم کرده به برنامۀ جامع اقدام مشترک پابند بوده و در حال اجرای تعهدات مرتبط با این توافق است.
این دومین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از خروج امریکا از برجام است که آژانس انرژی اتمی امروز، پنجشنبه در آن، پابندی ایران به مفاد توافق هسته‌یی و قطعنامه ٢٢٣١ را تایید کرده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ذخیرۀ آب سنگین ایران تا ۲۵ آگست ۱۲۲٫۹ تن (نسبت به ۱۲۰٫۳ تن در ماه می) بوده است که کم‌تر از محدودۀ تعیین شده ۱۳۰ تن بر اساس توافق هسته‌یی است.
هم‌چنین ذخیرۀ یورانیم کم غنی‌شدۀ ایران تا ۱۸ اگست ۱۳۹٫۴ کیلوگرم بوده است که کم‌تر از محدودۀ تعیین‌شده ۲۰۲٫۸ کیلوگرم بر اساس توافق هسته‌یی است. ۲٫۱ تن آب سنگین ایران نیز از زمان گزارش قبلی (این آژانس) تاکنون به خارج منتقل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.