تحقیقات روی استخوان‌های کشف‌شده در بامیان آغاز شد

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3مسوولان ریاست باستان‌شناسی کشور می‌گویند که برای نخستین بار تحقیقات روی استخوان‌های کشف‌شده در ولایت لوگر و بامیان شروع شده ‌است.
عبدالخالد خورشید، عضو مسلکی ریاست باستان‌شناسی کشور گفت: برای اولین‌بار در کشور تحقیقات استخوان‌شناسی در دو ولایت لوگر و ولایت بامیان آغاز شده و قرار است این تحقیقات به‌مدت سه هفته در ولایت بامیان ادامه داشته باشد.
او افزود: این حفریات و تحقیقات توسط تیم‌های مشترک داخلی و خارجی با همکاری سازمان یونسکو و (دافا) صورت خواهد گرفت.
داکتر جولیو بندیس یوسرمینتو، رییس عمومی هیات باستان‌شناسی فرانسه نیز در ادامه گفته که هدف از این حفریات انجام کار علمی باستان‌شناسی جهت شناسایی و تحقیق روی پارچه‌های استخوانی تیکرهای مکشوفه است.
او افزود که هدف دیگر این طرح لایه‌نگاری شهر تاریخی «غلغله» می‌باشد و ما دنبال این هستیم تا بتوانیم از طریق حفریات در این ساحه بدانیم که آیا علایم ساخت و ساز یا زنده‌گی قبل از اسلام نیز در شهر غلغله به مشاهده می‌رسد یا خیر.
این متخصص باستان‌شناسی می‌گوید: شهر تاریخی غلغله علاوه بر این‌که آثار دوران اسلامی در آن به مشاهده رسیده می‌تواند هم‌زمان با تمدن‌های یونان، روم و چین نیز حرکت کند.
آقای جولیو افزود: پس از بودا شهر غلغله دومین ساحۀ پُربازدید در ولایت بامیان می‌باشد به‌همین اساس ادارۀ دافا و سازمان بین‌المللی با اجازۀ ریاست باستان‌شناسی افغانستان، تصمیم حفاری در این ساحه را گرفته‌اند.
رییس عمومی تیم دافا در ولایت بامیان نیز خاطرنشان کرد: پس از ختم حفریات در ساحۀ تاریخی غلغله، نبود بودجه مشکلاتی را پیرامون حفظ و مراقبت از این ساحه به وجود آورده است.
به گفتۀ مسوولان موسسه دافا، حفریات ساحات باستانی در ولایت بامیان چالش‌هایی را پیرامون حفظ و مراقبت از این ساحات نیز به‌وجود خواهد آورد.
نبود بودجه و کمبود گاردهای محافظتی مسلکی، از مواردی است که می‌تواند تخریب ساحات حفاری‌شده را افزون بخشد.
به گفتۀ مسوولان تیم تحقیقات فرانسوی، در بامیان به‌جای کارگران ساده، بیش از ۳۰ تن از دانشجویان رشتۀ باستان‌شناسی دانشگاه بامیان در این دو دور حفریات شرکت کرده‌اند که این تجربۀ خوبی برای آنان خواهد بود.
دانشجویان اظهار داشتند: شرکت در این کار عملی برای آنان بسیار مفید واقع خواهد شد، اما نگرانی جدی ما از عدم حفظ و مراقبت ساحات تاریخی این ولایت می‌باشد.
خادم، یکی از دانشجویان رشتۀ باستان‌شناسی دانشگاه بامیان گفته که در صورت حفظ و مراقبت از ساحات باستانی که مورد حفاری قرار می‌گیرند، گام مثبتی در شناسایی ساحات باستانی این ولایت می‌باشد، اما در صورت عدم مراقبت می‌تواند خطرات جدی را در پی داشته باشد.
ربابه، یکی دیگر از دانشجویان رشتۀ باستان‌شناسی عنوان کرد: حفاری ساحات باستانی ولایت بامیان می‌تواند در تاریخ ولایت بامیان بیشتر روشنی انداخته و باعث جلب گردش‌گران بیشتری شود.
شایان ذکر است: حدود یک هفته قبل، هیاتی متشکل از متخصصان باستان‌شناسی فرانسه و باستان‌شناسان داخل کشور؛ حفریات علمی باستان‌شناسی در شهر غلغله مرکز ولایت بامیان را آغاز کرده‌اند و قرار است تا دو هفتۀ آینده ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.