صف‌آرایـی تـازۀ روسیـه، امریکـا و ترکیـه در سـوریـه

گزارشگر:سه شنبه 13 سنبله 1397 - ۱۲ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3روزنامۀ کمرسانت در گزارشی با عنوان «عملیات سوریه تأیید شد به جزئیات توافق ترکیه و سوریه پرداخته است. لاوروف ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را از دخالت در عملیات برحذر داشته است. از سخنان سرگی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه چنین برمی‌آید که عملیات نظامی در «استان عدلیب سوریه» حتمی شده و روسیه و ترکیه در این مورد تفاهم کامل دارند.
لاوروف ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را از دخالت در عملیات برحذر داشته است. تنها علت آغازنشدن عملیات تاکنون عدم تمایل روسیه به اختلاف با ترکیه و به‌هم‌خوردن گروه آستانه بود. انقره می‌خواهد به گروه‌های تحت حمایت آن لطمه وارد نشده و هم‌چنان موج جدید آواره‌گان به‌سوی ترکیه حرکت نکند. جست‌وجوی راه توافق یک‌ماه ادامه داشت که طی آن نماینده‌گان طرفین ده‌ها‌بار ملاقات کردند. شرط مسکو بلاتغییر است: تروریست‌ها باید از اپوزیسیون مسلح تفکیک شوند. کسی‌که نمی‌خواهد با دمشق مذاکره کند باید نابود شود.
آنتون مارداسوف (Anton Mardasov) صاحب‌نظر شورای روابط بین‌الملل روسیه به روزنامۀ کمرسانت، می‌گوید: با توجه به وجود تفرقه درون «هیات تحریر شام» (نام جدید جبهه النصر) از میان‌برداشتن عناصر افراط‌‌‌‌گرا کار سهلی خواهد بود.
این در حالی‌ست که وزارت دفاع روسیه روز پنج‌شنبه ۳۰ اگست اعلام کرد: اول سپتامبر رزمایش‌های مشترک نیروی دریایی و نیروهای هوافضایی روسیه در دریای مدیترانه، اول سپتامبر آغاز می‌شود. ۲۵ ناو و ۳۰ هواپیمای روسیه در عملیات شرکت می‌کنند. ولادیمیر کارالیوف (Vladimir Korolyov) فرمانده کل نیروی دریایی روسیه مسوول فرماندهی این مانورها خواهد بود.
میخاییل بوگدانوف (Mikhail Bogdanov) معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام نمود این رزمایش‌ها با حادشدن دوبارۀ اوضاع سوریه ارتباط ندارد.
ماریا زاخارووا نمایندۀ رسمی وزارت خارجه روسیه به نوبۀ خود اعلام نمود مسکو از تمرکز گروه نیروهای کشورهای غربی در منطقه نگران شده است. هرچند صاحب‌نظر امریکایی می‌گوید: روسیه از اقدامات واشنگتن در منطقه ارزیابی نادرستی می‌کند. واشنگتن در حال خارج‌شدن از سوریه است و در این شرایط معقول نخواهد بود در مورد ضربه‌زدن به آن اقدام کند.
در همین حال، روزنامۀ ایزوستیا در تحلیلی به قلم ویاچسلاو ماتوزوف، با عنوان نقطۀ نهایی نوشته است:
اوضاع پیرامون عدلیب امروز به‌طور محسوس حاد شده، زیرا این منطقه آخرین تکیه‌گاه گروه‌های تروریستی در سوریه است. گروه‌های دارای جهت‌گیری به‌سوی حامیان خارجی متفاوت (ایالات متحده، کشورهای اروپای غربی، ترکیه و کشورهای عرب) در این منطقه متمرکز شده‌اند و این واقعیت هم اوضاع را بغرنج می‌کند. در هم‌کوبیدن این شبه‌نظامیان در واقع به‌معنی اتمام مبارزه با تروریسم در سوریه خواهد بود.
به گزارش روزنامۀ نزاویسمایا گازتا، رسانه‌های ترک نوشته‌اند: سامانه‌های رادار سیار امریکا به شهر کوبانی و هم‌چنین پایگاه امریکا در شهر شدادی و عین‌العرب منتقل شده‌اند. این رادارها می‌توانند برای هدایت عملیات نیروی هوایی تاکتیکی به‌کار گرفته شوند. این رادارها می‌توانند مشخصات اهداف هوایی را به سامانه‌های موشکی «پاتریوت» منتقل کنند.
یک فرماندۀ اسبق سوری می‌گوید امریکا به این ترتیب هم‌چنین از شبه‌نظامیان حزب کارگر کردستان در برابر ارتش ترکیه دفاع می‌کند. هم‌چنین این اقدام می‌تواند متوجه سرنگونی رژیم اسد باشد. چنان‌چه در لیبی از اقدام مشابه برای سرنگونی دولت قذافی استفاده شد. اولگ سالاویُف (Oleg Solovyov) مفسر پرتال خبری تحلیلی «free-news.su» از این هم بدبین‌تر بوده و می‌گوید در نتیجه اقدامات مذکور جنگ سوریه می‌تواند به جنگ کشورهای دست اندرکار در آن تبدیل و به جنگ جهانی جدید منجر شود.
در همین‌حال، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و عادل جبیر هم‌تای سعودی وی روز چهارشنبه مجموعه مسائل روابط دوجانبه و هم‌چنین امور بین‌المللی و به‌طور اخص اوضاع خاورمیانه را بررسی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.