وزارت بارزگانی و صنعت: صـادرات از راه‌ لاجـورد تا یـک‌مـاه دیگـر آغـاز می‌شـود

گزارشگر:داود مکارم / چهار شنبه 14 سنبله 1397 - ۱۳ سنبله ۱۳۹۷

مسوولان در وزارت بارزگانی و صنعت کشور با اشاره به آغاز صادرات از راه‌ لاجورد می‌گویند که این مسیر از اهمیت خاصی برای افغانستان و کشورهای منطقه برخوردار است.
وزارت بارزگانی و صنغت کشور می‌گوید که مرحلۀ آزمایشی صادرات کالاها از راه لاجورد به کشورهای اروپایی و سایرکشورهای این مسیر تا یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود.
mandegar-3مسافر قوقندی سخنگوی وزارت بارزگانی و صنعت در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به این‌که مشکلات موجود در زمینۀ صادرات کالاها از راه‌ لاجورد تا یک‌ماه دیگر شناسایی و رفع می‌گردد، گفت: این مسیر برای افغانستان و کشورهای منطقه دارای اهمیت حیاتی است.
آقای قوقندی، ضمن معرفی و درک اهمیت راه ترانزیتی‌ لاجورد، گفت: راه لاجورد نسبت به سایر مسیرهای ترانزیتی کوتاه‌ترین‌ راه است و کالاهای صادراتی افغانستان چهار روز زودتر به مقصد می‌رسد و هزینۀ آن نیز «دوهزار دالر» در هرکانتینر کم‌تر است.
او گفت: کالاهای تجاری ما در این مسیر از سه‌طریق موتر، خط آهن، کشتی انتقال داده خواهد شد.
سخنگوی وزارت بارزگانی و صنعت، پروژۀ «راه‌لاجورد» را گام مهمی برای رشد اقتصادی کشورهای منطقه خوانده، افزود که با گشایش این مسیر، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان به اروپا و کشورهای جنوب آسیا متصل خواهند شد.
آقای قوقندی با اشاره به نوع اموال صادراتی کشور که از راه لاجورد به اروپا می‌رود، گفت که کشمش، میوه، قالین، زعفران، داروهای گیاهی از جمله اموالی هستند که از افغانستان- راه‌لاجورد به اروپا صادر خواهد شد. این درحالی‌ست که کارشناسان اقتصادی می‌گویند که پیشینۀ تاریخی این مسیر به بیش از ۲هزار سال برمی‌گردد.
قرار است که محموله‌های قالین، سنگ‌های گران‌بها، داروهای گیاهی، زعفران و…، از این مسیر به ترکیه و بندر «روتردام»هالند صادر شوند.
به‌گفتۀ مسوولان وزارت صنعت، این محموله‌ها در شش روز از راه‌ لاجورد به اروپا می‌رسند. راه‌ لاجورد از گذرگاه ترانزیتی»تورغندی»(هرات) و»آقینه»(فاریاب) در افغانستان آغاز و از بندر»ترکمن باشی» ترکمنستان، دریای»خزر» و بندر «باکو» در آذربایجان، بنادر»بوتی» و «باتومی در « گرجستان و بندر «قارس» در ترکیه گذشته و به کشورهای اروپایی ختم می‌شود. برخی از اعضای اتاق‌های تجارت و صنایع بین‌المللی کشور بازشدن راه ‌قدیمی لاجورد را به سود بازرگانان کشور و منطقه دانسته می‌گویند که انتقال کالای‌های کشور از راه‌ لاجورد وابسته‌گی افغانستان را به کشورهای همسایه کاهش داده و یک نوع استقلالیت تجارتی برای این کشور فراهم می‌سازد. تجارت افغانستان با کشورهای‌ همسایه همواره با چالش‌های جدی رو برو بوده و به بهانه‌های گوناگون از سوی این کشورها متاثر گردیده است. بنابر این افغانستان نیاز دارد که راه‌های بدیل را جست‌وجو کرده و وابسته‌گی و آسیب‌پذیری خود را از مسیر ترانزیتی یک و یا دوکشور همسایه، کاهش دهد. راه لاجورد به ابتکار وزارت امور خارجۀ افغانستان طرح و با کشورهای طرف قرارداد در میان گذاشته شده که به‌عنوان یک « طرح ترانزنتی به ابتکار افغانستان» از سوی کشورهای منطقه مورد استقبال قرار گرفته است. پس از نشست گروپ تخنیکی کاری، طرح موافقت‌نامه تحت عنوان «همکاری‌های پنج‌جانبه راه‌‌لاجورد» میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به تاریخ ۲۴ عقرب ۱۳۹۳ در مقر وزارات امور خارجه کشور ترکمنستان امضا شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.