وزارت صحت: ۹ درصد مردم به خودکشی تمایل دارند

گزارشگر:سه شنبه 20 سنبله 1397 - ۱۹ سنبله ۱۳۹۷

مسوولان در وزارت صحت‌ عامه کشور اعلام کرده‌اند که پژوهش تازۀ این نهاد نشان می‌دهد که حدود ۹ درصد از شهروندان کشور تمایل دارند خودکشی کنند.
وزارت صحت، دیروز دو شنبه (۱۹ سنله) با نشر خبرنامه‌‌یی گفته که خودکشی یکی از چالش‌های عمده برای این وزارت به شمار می‌آید و افغانستان در میان کشورهای قرار دارد که خودکشی در آن میزان بلندی دارد.
mandegar-3در این خبرنامه آمده که برای جلوگیری از خودکشی، در سال جاری میلادی، استراتیژی ملی پیش‌گیری از خودکشی تصویب شده که در این راهبرد وزارت‌های تحصیلات عالی، معارف، امور زنان، کار امور اجتماعی، شهدا ومعلولین، شهر سازی و مسکن و زراعت و آبیاری در وجلوگیری از خودکشی بخش صحت را همکاری می‌کنند.
قرار است پلان تطبیقی این راهبرد به زودی تهیه و تطبیق آن در تمام بخش‌ها در ۵ سال آینده صورت گیرد.
خبرنامه افزوده که وزارت صحت، از سال ۲۰۰۷ تا اکنون، ۷۵۰ مشاور روانی را در مراکز صحی برای ارایه مشوره‌‌های روانی آموزش داده و به کار گماشته است.
آمارهای این خبرنامه نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۳ میلادی، یک هزار و ۲۰۵ واقعۀ خودکشی در وزارت صحت ثبت شده که از آن میان ۶۰۵ تن زن و ۶۰۰ تن مرد بوده اند.
وزارت صحت افزوده که براساس سروی موسسه میدیکا در سه ولایت کابل، هرات و میدان وردگ در سال ۲۰۰۶ میلادی، دو هزار ۳۰۰ تن خودسوزی کرده اند که ۹۰ درصد آنان، دختران بین ۱۴ تا ۱۹ سال بوده اند و به دلیل خشونت‌های خانواده‌گی اقدام به خودسوزی کرده‌اند.
هرچند در سراسر جهان، آمار خودکشی در میان مردان بیشتر است؛ اما در افغانستان برعکس، بیشتر زنان اقدام به خودکشی می‌کنند.
دهم سپتمبر برابر با ۱۹ سنبله، روز جهانی پیش‎گیری از خودکشی است. براساس ارقام موجود، در هر دقیقه، دو تا سه نفر در سراسر جهان خودکشی می‌کنند که ۷۶ درصد واقعات خودکشی در کشورهای کم‌درآمد رخ می‌دهد.
ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از چهاردهه جنگ، مهاجرت، معلولیت، خشونت‌های خانواده‌گی و فقر از عوامل عمده اقدام به خودکشی درافغانستان خوانده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.