دفتر هماهنگی کمک‌های امور بشری سازمان ملل در افغانستان: تاثیر خشک‍سالی بدتر از جنگ است

گزارشگر:چهار شنبه 21 سنبله 1397 - ۲۰ سنبله ۱۳۹۷

دفتر هماهنگی کمک‌های امور بشری سازمان ملل متحد، می‌گوید: خشکسالی در کشور بدتر از جنگ تاثیر منفی بالای زنده‌گی مردم گذاشته و صدهاهزار خانواده از فرط این پدیده از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.
گزارش تازۀ دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) نشان می‌دهد که خشکسالی نسبت به جنگ، مردم را بیشتر از مناطق اصلی ‌شان بی‌جا ساخته است.
mandegar-3در گزارش این دفتر آمده است که از آغاز سال روان میلادی تا کنون، ۲۷۵هزار شهروند به دلیل خشکسالی در اکثر ولایات افغانستان، آواره شده‌اند، در حالی‌که آمار بی‌جاشده‌گان جنگ، حدود ۲۲۳هزار تن می‌رسد.
اوچا در گزارش هفته‌وارش گفته است که خشکسالی ۵۲هزار خانواده را بیشتر نسبت به ناامنی بی‌جا کرده است.
در گزارش آمده است که تنها در جریان هفتۀ گذشته، ۱۲۰هزارتن دیگر در بادغیس و کندهار به دلیل خشک‌سالی آواره شده‌اند.
به گفتۀ دفترهماهنگی کمک‌های امور بشری سازمان ملل متحد، آمار بی‌جاشده‌گان جنگ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۵درصد کاهش یافته است.
پیش از این، سازمان ملل متحد گزارش داده است که ۴.۲ میلیون افغانستانی‌‎ به دلیل درگیری، بی‌جاشده‌گی و آفات طبیعی از جمله خشکسالی مداوم به کمک‌های عاجل بشری نیاز دارند و هم‌چنان ۸.۷ میلیون دیگر نیز به دلیل فقر مطلق، میزان بیکاری بلند و از دست‌دادن معیشت به علت تغییرات آب و هوا، نیازمند مساعدت‌های بشری‌اند.
بر بنیاد معلومات، وزارت دولت در امور رسید‌ه‌گی به حوادث طبیعی افغانستان، خشکسالی در بیش از ۲۰ ولایت این کشور، مردم را متأثر ساخته است.
از جملۀ ۲۰ولایت، ولایت‌های غور، بادغیس، فاریاب، سمنگان، جوزجان، هلمند، کندهار، ارزگان و زابل، با تهدید جدی خشکسالی مواجه است.
براساس آمار وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث افغانستان، ۶۱ درصد بارنده‌گی در این کشور کم‌تر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.