مقام‌های دخیل در قاچاق مواد مخدر دستگیر خواهند شد

گزارشگر:معثن فرزاد - ۲۳ جدی ۱۳۹۱

مسوولان برخی ادارات حکومتی می‌گویند، به‌رغم تمامِ تلاش‌هایی ‌‌که برای نابودی مواد مخدر در کشور طی چند سال گذشته صورت گرفت، میزان کشت و قاچاق مواد مخدر هم‌چنان رو به افزایش است.
به گفتۀ آن‌ها، تا هنگامی‌که باندهای اصلی هدف قرار نگیرند، تولید و قاچاق مواد مخدر هم‌چنان رو به افزایش خواهد بود.
در همین حال، وزارت مبارزه با مواد مخدر از برنامه‌های تازه در راستای مبارزه با مواد مخدر خبر داده می‌گوید که در سال جاری با «کشت‌کننده‌گان بزرگ مواد مخدر» برخورد جدی و قاطع خواهند کرد.
معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید که میزان کشت کوکنار در کشور هم‌چنان رو به افزایش است.
سید مهدی کاظمی سخنگوی معینیت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، با وجود فعالیت‌هایی ‌که در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته، میزان کشت مواد مخدر هم‌چنان رو به افزایش است.
مقام‌های افغان همواره گفته‌اند که بدون تلاش‌های جدی منطقه‌یی و جهانی، مبارزۀ آن‌ها به‌تنهایی در زمینۀ کاهش و محو مواد مخدر نتیجۀ لازمی را در پی نخواهد داشت.
سخنگوی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید که با برخی از کشورهای همسایه از جمله با ایران، تاجیکستان، پاکستان و روسیه برای کاهش و محو کامل کشت و قاچاق تریاک گفت‌‌وگوهایی داشته‌ایم.
او گفت: در سال ۱۳۹۰ بیش از ۲۲۰۰ قاچاق‌بر مواد مخدر دستگیر و به مراجع عدلی و قضایی سپرده شده‌اند. زیرا بر بنیاد قانون، ما حق نداریم مظنون را بیشتر از ۷۲ ساعت در بندِ خود نگه داریم.
او در مورد چالش‌آفرینی مافیای داخلی در مسیر مبارزه علیه مواد مخدر در کشور می‌گوید، چندی پیش یک فهرست ده نفری را ترتیب کردیم که در آن از قاچاق‌بران مشهور نام برده شده بود که از جملۀ آن‌ها هشت تن دستگیر و هویت‌شان در رسانه‌ها افشا شد.
او گفت: این افراد کسانی بودند که صدها کیلوگرام مواد مخدر را جهت فروش به بیرون از مرزهای کشور انتقال داده‌اند. پولیسِ مبارزه علیه موادمخدر در تلاش است که سطح عملیات را بالا برده و باندهای اصلی را هدف قرار دهد. تا هنگامی باندهای اصلی هدف قرار نگیرند، بازهم مافیا به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
آقای کاظمی می‌افزاید: در صورتی‌ که اسناد و شواهدی مبنی بر دست داشتن مقام‌های دولتی در کار قاچاق مواد مخدر وجود داشته باشد، ما برای بازداشت و دستگیری چنین اشخاص و افرادی در هر سطح و مقامی که باشند، اقدام می‌کنیم.
در این حال، استاد نجیب‌الله مشاور وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که آن‎‌ها در تلاش کاهش وابسته‌گی دهقانان به کشت کوکنار هستند.
او گفت: «معیشت بدیل یک برنامه کلان است که با مشارکت وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط تنظیم شده و هدفش این است که وابسته‌گی دهقانان را به کشت کوکنار کم کند.»
مشاور وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت: برای ولایاتی که کشت مواد مخدر کاهش یافته است، سالانه یک میلیون دالر در نظر گرفته شده و در تفاهم با شورای ولایتی، این مبلغ مطابق خواست مردم و مسوولان آن ولایت، در پروژه‌های زیربنایی به مصرف می‌رسد.
استاد نجیب‌الله تاکید کرد: بر بنیاد قانون، کشت تریاک جرم پنداشته می‌شود. زارعی‌ که اقدام به کشت آن کند و زمین‌داری‌ که ملکیت خود را به شکل اجاره و یا به هر نحو دیگر در اختیار زارع تریاک قرار دهد، از قانون تخلف کرده است. از نظر قانون این افراد نه ‌تنها متهم شناخته می‌شوند، بل مورد تعقیب پولیس نیز قرار می‌گیرند.
او افزود، در سال جاری برنامه‌یی روی دست گرفته شده است تا دهقانان بزرگ مواد مخدر، شناسایی شده و با آن‌ها برخورد قانونی صورت‌ گیرد.
در همین حال، داکتر نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید: طی سال جاری این وزارت بیش از ۵۵۰ تُن مواد مخدر را کشف و ضبط نموده و آن را از بین برده است.
به گفتۀ او، هم‌چنان بیش از ۱۵۰۰ تن که در کار قاچاق مواد مخدر دست داشتند، توسط پولیس مبارزه علیه مواد مخدر شناسایی و دستگیر شده‌اند.

صدها معتاد بی‌سرپناه
در این حال، کنشکا ترکستانی سخنگوی وزارت صحت‌عامه می‌گوید، کشت و تولید مواد مخدر در اکثر نقاط کشور افزایش یافته و این موضوع بر آن‌ عده از شهروندانی ‌که در مناطق‌شان مواد مخدر کشت می‌شود، تأثیر ناگوار می‌گذارد.
او گفت: این‌که مردم به آسانی می‌توانند مواد مخدر به‌دست آورند، نشانه بارز آسیب‌دیده‌گی جامعه است که ادامه این روند ما را با یک بحران مواجه خواهد ساخت.‌
او گفت: «وزارت صحت بیش از ۹۵ مرکز درمانی را برای معتادان در سراسر کشور ایجاد کرده و در این مراکز معتادان تحت بستر و تداوی قرار می‌گیرند. در حدود ده فیصد از این بسترها به خانم‌ها و کودکان اختصاص داده شده است. هم‌چنین پیش از فرا رسیدن زمستان، وزارت صحت چهار مرکز را با ظرفیت ۳۰۰ بستر، برای معتادانی‌ که روزانه از شهر و بازار جمع‌آوری می‌شوند، آماده ساخته است.
هم‌اکنون هزاران معتاد در مناطق مختلف کابل وجود دارند و وزارت صحت تلاش دارد آن‌ها را از خیابان‌ها و زیر پل‌‌ها و پل‌چک‌ها جمع‌آوری کرده و در محلات مصون جابه‌جا کند.
سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید: وزارت صحت عامه با وزارت مبارزه با مواد مخدر تفاهم کرده‌اند که برای هفت‌صدتن از معتادان سرپناه تهیه کنند و ۳۰۰ تن دیگر را در خوابگاه‌هایی که آماده کرده‌اند، جای دهند.
او افزود که تا اکنون ۶۰ تن از معتادان را از شهر و بازار جمع‌آوری نموده و به خوابگاه‌های تعیین‌شده انتقال داده‌اند.
کنشکا ترکستانی سخنگوی وزارت صحت ‌عامه در پایان گفت که در سال آینده برنامه‌یی روی دست گرفته شده است تا تعداد مراکز درمانیِ معتادان در سطح کشور افزایش یابد. هم‌چنان قرار است چند شفاخانه مجهز به ابزارهای درمانی پیشرفته در ولایت‌های ننگرهار، هلمند، کابل، بلخ، هرات، کندز و پکتیا ساخته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.