غنی و غم‌شریکی ذلت‌بار

گزارشگر:شنبه 24 سنبله 1397 - ۲۳ سنبله ۱۳۹۷

اخیرآ محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است که آمار تلفات گروه طالبان مرا دل‌شکسته می‌کند.
به نقل از صدای امریکا،‌ آقای غنی در یک مصاحبه با خبرگزاری وایس (VICE News) امریکا گفته که بدترین بخش کار او به‌حیث رییس جمهور سحرگاه هر روز است، درست زمانی‌که جلسۀ امنیتی روزانۀ حکومت‌ا‌ش دایر می‌شود و به وی برعلاوۀ وضعیت امنیتی کشور در مورد تلفات نیروهای امنیتی- دفاعی و جنگ‌جویان طالب معلومات داده می‌شود.
آقای غنی گفته که وی هم از آمار تلفات نیروهای امنیتی و هم از آمار تلفات گروه طالبان دل‌شکسته می‌شود؛ چون به گفتۀ او، طالبان افغان بوده و او رییس جمهور “تمام افغانستان” است.
آقای غنی در این مصاحبه هم‌چنان با ابراز امیدواری در مورد موثریت استراتیژی جدید واشنگتن در قبال افغانستان گفته که در نتیجۀ این استراتیژی، افغانستان ” برای نخستین‌بار به امکان برقراری صلح” نزدیک شده است.
رییس حکومت وحدت ملی هم‌چنان افزوده است: هدف این استراتیژی دونالد ترامپ ادامۀ جنگ (در افغانستان) نبوده بلکه “ایجاد یک افغانستان با ثبات در داخل یک منطقه امن جنوب آسیا” است.
آقای غنی هم‌چنان هشدار داده است که اگر نظام کنونی در افغانستان سقوط کند، این کشور به “مرکز پرورش و پایگاه” دهشت افگنی بین‌المللی مبدل خواهد شد.

جالب این است که در این مصاحبه وقتی از آقای غنی در مورد حملۀ گروه طالبان به شهر غزنی پرسیده می‌شود، بدون هیچ درنگی می‌گوید که تا ۷۲ ساعت نخست پس از حملۀ طالبان به این شهر، “اطلاعات درست” در مورد این حمله به کابل نرسیده بود که به گفتۀ وی یک “ناکامی استخباراتی” حکومت افغانستان را نشان داد.
محمد اشرف غنی در این مصاحبه در پیوند به مذاکرات صلح با گروه طالبان گفته که آتش‌بس حکومت افغانستان با گروه طالبان در جریان روزهای عید فطر امسال نشان داد که حکومت افغانستان برای مصالحه با تمام جناح‌های مخالف خود آماده است.
به گفته آقای غنی، اگر گروه طالبان بر پیروزی از طریق جنگ تاکید کند، مردم افغانستان این خواست این گروه را نخواهد پذیرفت.

بدون شک این‌گونه موضع گیری و غم‌شریکی ذلت‌بار و غیرسیاسی آن‌هم از جانب فرد اول مملکت نه تنها انگیزۀ نیروهای خودی را نسبت به مبارزۀ جدی با گروه‌های مخالف حکومت و مردم افغانستان ضعیف می‌سازد؛ بلکه به روحیۀ جنگی طالبان که سال‌ها به آن تکیه کرده‌اند و فراوان سود از آن نیز برده‌اند، کمک می‌کند و آن‌ها را در امر گذاشتن شرایط دشوارتر از همیشه در بدل صلح و سازش با حکومت، بیشتر از پیش ترغیب می‌کند.
از ‌سویی هم در این اواخر چرخش صدوهشتاددرجه‌یی رییس حکومت وحدت ملی به نفع طالبان که بحث انتخابات نیز نمی‌تواند در آن دخیل نباشد، نشان می‌دهد که موضوع صلح از قصۀ گدایی هم گذشته است و آقای غنی با درنظرنگرفتن قربانی‌های چندین‌سالۀ مردم افغانستان در برابر این گروه تروریستی، در حق این مردم به‌صورت وحشت‌ناک توهین روا می‌دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.