چـــــــــــــــــــــــرا متأهل‌ها از مجردها خوشبخت ‌تر اند؟

گزارشگر:22 دلو 1392 - ۲۱ دلو ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی
مهم خوشبختی است
mandegar- 3اما این را یادتان باشد که صرفاً در دست کردنِ حلقۀ ازدواج، شما را سالم نمی‌کند و به طول عمرتان نمی‌افزاید؛ ازدواج همراه با خوشبختی می‌تواند عمری طولانی را برای شما به ارمغان بیاورد. مطالعات انجام گرفته توسط پژوهش‌گران دانشگاه آکسفورد نشان داده که افراد متأهلی که در زنده‌گی مشترکِ خود احساس خوشبختی می‌کنند، طول عمر بسیار بیشتری پس از جراحی قلب باز نسبت به افراد مجرد دارند و البته باید این را هم متذکر شد که در این مطالعه مشخص شد، افراد مجرد هم نسبت به افراد متأهلی که زنده‌گی مشترک مناسبی ندارند، پس از جراحی قلب باز، طول عمر بیشتری دارند.
داکتر کی کات گلاسر، مسوول انجام این تحقیق می‌گوید: یکی از دلایل احتمالی این موضوع این است که زنده‌گی مشترک بد و نابه‌سامان، باعث اضطرابِ مزمن می‌شود که روی سیستم ایمنی حالت تضعیف‌کننده دارد و در کل باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. افرادی که به طور معمول مشاجره و منازعه دارند، سطح هورمون‌های استرس‌شان بالا می‌رود، زخم‌های‌شان دیرتر بهبود می‌یابد و عمل‌کرد سلول‌های دفاعی آن‌ها هم ضعیف‌تر است. جالب است بدانید که در این مطالعات مشخص شد در این مورد زنان آسیب‌پذیرتر از مردان هستند و سطح سلامت زنانی که در یک زنده‌گی مشترک نامناسب هستند، از سطح سلامت شوهرانِ آن‌ها پایین‌تر است.

در کل، وضع متأهل‌ها بهتر است
داکتر جیمز ورما، متخصص روان‌شناسی بالینی در آکسفورد می‌گوید: مطالعات متعدد نشان داده که زنانی که ازدواج ناموفقی دارند، بسیار بیشتر از سایر زنان دچار چاقی‌های شدید، افسرده‌گی، فشارخون بالا و سکته‌های مغزی می‌شوند؛ اما مردانی هم که یک زنده‌گی مشترکِ ناراحت‌کننده و پُر از درگیری دارند، بیشتر از معمول به سمت استفاده از موادمخدر و روان‌گردان‌ها می‌روند و آمار افسرده‌گی در آن‌ها بیشتر است.
اما داکتر ورما متذکر می‌شود که در تمام مطالعات انجام گرفته، مشخص شده که در زنده‌گی‌های مشترک طولانی‌مدت (بالای ۱۰سال)، سطح رضایت از زنده‌گی به طور معمول بیشتر از سطح رضایت از زنده‌گیِ افراد مجرد است. در مجموع می‌توان گفت که به دلایل متعدد، افراد متأهل به طور متوسط سالم‌تر و بهتر از افراد مجرد زنده‌گی می‌کنند و کمتر و دیرتر دچار بیماری‌های مختلفِ خطرناک می‌شوند.

مطلقه‌ها مواظب باشند
داکتر دیوید سابارا، پروفیسور روان‌پزشکی در دانشگاه آریزونا می‌گوید: این‌که بگوییم افراد مجرد به دلیل مشکل ارتباطی یا مشکل شخصیتی مجرد هستند، غلط است و شاید تنها در مورد گروهی از مجردها این‌گونه باشد. در این گروه طبیعی است که مشکلات ارتباطی یا مشکلات تیپ شخصیتی می‌تواند روی سطح سلامت کلی و نوع رفتارهای فرد هم تأثیرگذار باشد و در کل باعث شود که آن‌ها زودتر از سایرین دچار مشکلات و بیماری شوند. اما گروهی از مجردها هم هستند که هنوز فرد مورد نظر خود را پیدا نکرده‌اند و به دنبال شریک زنده‌گی خود می‌گردند، طبیعی است که این گروه رفتار بهتری داشته باشند و رعایت نکاتِ بیشتری را بکنند؛ ولی در مجموع آن‌چه مسلم است این است که متأهل بودن به‌خصوص اگر همراه با احساس رضایت باشد، باعث بالا رفتن سطح سلامت و به تعویق افتادنِ بروز برخی بیماری‌های مهم می‌شود.
آخرین نکته هم این‌که، در مجموع به نظر می‌رسد که افراد مطلقه هم مثل مجـردها بیشتر در خطر هستند. داکتر سابارا می‌گوید: مطالعات متعدد نشان داده است که بسیاری از افراد متأهل می‌توانند زنده‌گی خود را مدیریت کنند و در نتیجه حس بدی به زنده‌گی نداشته باشند. در این گروه احساس افسرده‌گی و اضطرابِ ریشه‌دار زیادی وجود ندارد، اما هم در این گروه و هم در گروه افراد مطلقه‌یی که رضایت از وضع زنده‌گی خود ندارند، آمار سکته‌های قلبی و مغزی بالاست و سن بروز این بیماری‌ها هم پایین تر از حد معمول است. به هر رو، بازهم باید در این مورد تحقیقاتِ بیشتر صورت بگیرد.

منبـع: سلامت‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.