احمد مسعود در محفل شب شعر : مسعود در وجود تک تک شما زنده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 24 سنبله 1397 - ۲۳ سنبله ۱۳۹۷

بنیاد شهید مسعود به‌مناسبت هفدهمین سالیاد شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور و هفتۀ شهید، محفل “شب‌ شعر” را با حضور فرهنگیان، شعرا و برخی از چهره‌های سیاسی برگزار کرد.
در این محفل که شام پنج‌شنبه (۲۲ سنبله) برگزار شده بود، ۲۰‌تن از شاعران سروده‌های خود را به خوانش گرفتند.
mandegar-3هم‌چنان، در این مراسم برای عبدالمالک عطش، شمس‌الرحمان عزیزی و فردین فرهمند که سرودهای‌شان به ترتیب در مقام‌های اول، دوم و سوم قرار گرفته بود، از طرف بنیاد شهید مسعود جایزۀ نقدی و لوح تقدیر اهدا گردید.
بهرام هیمه، ناظر شهیر، عبدالله حامد تاتار و محمد خردمند از شاعرانی بودند که در این محفل لوح ‌تقدیر دریافت کردند.
داوری این کمیته را عزیزالله آریافر، محمود جعفری و امان پویامک عهده‌دار بودند.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و طراح جریان سیاسی آجندای ملی، در این نشست گفت: تمام شعرهایی که در این شب از طرف شاعران به خوانش گرفته شد در یک جریده به نشر می‌ر‌‎سند تا برای نسل آینده ماندگار شود.
آقای مسعود، افزود که این روش در آینده می‌تواند به یک فرهنگ تبدیل شود.
به گفتۀ او، شعر تاثیر به‌سزایی در جامعۀ ما دارد و اشعار جهاد و مقاومت از جایگاه ویژه‌یی برخور دار است.
هم‌چنان، احمد مسعود، فرزند شهید مسعود، با قدردانی از اشتراک‌کننده‌گان این محفل (شب شعر)، گفت: مسعود در تک تک وجود شما زنده است و راه‌ او برای همیشه ادامه دارد.
احمد مسعود افزود که در ۱۷ سال گذشته بیشتر اشعار در وصف قهرمان “مرثیۀ” گونه بود، اما باید پس از این ما راه‌ مبارزۀ او را دنبال کنیم و مرثیه‌سرایی دیگر بس است.
او گفت: چنان‌چه مسعود شهید، مرد فکر و عمل بود، رهروان او نیز باید چنان عمل کنند و در زنده‌گی خویش هدف‌مندانه به‌پیش بروند.
احمد مسعود با اشاره به جان‌بازی‌ها و فداکارهای‌های شهید مسعود، افزود که اشعار باید از آزاده‌گی، قهرمانی و اسلام‌بودن شهید مسعود سخن بگوید و مرثیه‌سرایی دیگر برای ما بس است!
او گفت که نسل امروزی نبود شهید مسعود را خوب درک می‌کند و جای خالی او را احساس می‌کنند.
mandegar-3احمد مسعود با تأکید افزود که شهید مسعود برای آزاده‌گی، دلیری و آزادزیستن مبارزه کرد و راه‌‎ او در قلب میلیون‌هاتن، زنده و پاینده است.
هم‌چنان، مسعود خلیلی دوست و همکار قهرمان ملی و سفیر پیشین افغانستان در هسپانیه، در این محفل گفت: شهید مسعود علاقۀ خاصی به شعر و ادبیات داشت.
آقای خلیلی با بیان و اشاره به برخی از خاطره‌ها از دورۀ جهاد و مقاومت با شهید مسعود، گفت: شهید مسعود سعدی می‌خواند، حافظ می‌خواند، اما به آن‌چه که می‌خواند عمل می‌کرد.
به گفتۀ او، شهید مسعود تنها فرد نظامی نبود، او یک انسان فرهنگ‌دوست و ادبیات‌دوست نیز بود، وقتی یک فرصت مهیا می‌شد‌ به دور از موضوعات سیاست، کتابی را می‌گرفت و یک شعر از شعرا را قراءت می‌کرد یا مرا می‌گفت به صدای بلند شعر را دکلمه کنم و خودش گوش می‌گرفت.
نصیر نشاط، عبدالله حامد تاتار، سید عالم هاشمی، بهرام هیمه، محمد خردمند، عبدالمالک عطش، شمس‌الرحمان عزیزی، ناظر شهیر، نصیر بخشی، صمیم، قدرالدین ناظر، زرغون ولی، حاجی میرزاد، عارف بسام و خیراندیش شاعرانی بودند که سروده‌های خود را به مناسبت شخصیت قهرمان ملی کشور و مبارزات او در این محفل به‌خوانش گرفتند.
احمدشاه مسعود در ۱۸ سنبله سال ۱۳۸۰ در خواجه بهاوالدین تخار توسط دوتن از تروریستان که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، به شهادت رسید و در سال ۱۳۸۲ “لویه جرگه قانون اساسی” لقب قهرمان ملی را برایش اعطا کرد، پس از آن، همه‌ساله از این روز در تمام کشورها در نهادهای دولتی و غیردولتی، هم‌چنان از طرف شهروندان گرامی‌داشت به‌عمل می‌آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.