اوباما در کنفرانس مشترک خبری با کرزی: به اهـداف خود رسـیده‌ایم

- ۲۳ جدی ۱۳۹۱

روسای جمهوری امریکا و افغانستان بر سر پایان‌دادن به نقش نظامی کنونی امریکا در افغانستان تا فصل بهار به توافق رسیدند؛ اقدامی که دورنمای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را تسریع می‌بخشد و در آن بخش عمدۀ عملیات رزمی نیروهای امریکایی در افغانستان پایان می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، حضور حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در کاخ سفید برای انجام مذاکرات با باراک اوباما، همتای امریکایی‌اش برای پاسخ‌دادن به خواسته‌های دولت واشنگتن در اعطای مصونیت قضایی به سربازان امریکایی که قرار است پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند، اقدامی است که به دولت اوباما اجازه می‌دهد تا حداقل تعداد کمی از نیروهای امریکایی را در افغانستان باقی بگذارد.
بر اساس توافق بر سر پایان نقش رزمی نیروهای امریکایی در افغانستان در بهار ۲۰۱۳ و تغییر نقش سربازان امریکایی به نقش حمایتی، این امر کمی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، رخ می‌دهد.
هر دو رییس‌جمهوری افغانستان و امریکا هم‌چنین حمایت خود را از اقدامات صلح‌طلبانه میان کابل و طالبان اعلام کرده و از ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر با امید انجام مذاکره با این شبه نظامیان حمایت و پشتیبانی کردند.
سفر کرزی به امریکا در بحبوحه بررسی‌های دولت واشنگتن درخصوص نحوه و سطح نقش نیروهای امریکا در افغانستان همزمان با پایان ماموریت نظامی آن‌ها در پایان سال ۲۰۱۴ در افغانستان صورت گرفته است.
اوباما در یک کنفرانس مشترک خبری با حضور کرزی گفت: در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی،‌ انتقال و واگذاری امور امنیتی به نیروهای افغان تکمیل می‌شود. با آغاز بهار سال ۲۰۱۳ میلادی نیز نیروهای ایتلاف ناتو ماموریت متفاوت دیگری را خواهند داشت. این ماموریت شامل آموزش، مشاوره و کمک به سربازان افغان است.
رییس جمهوری امریکا افزود: این یک لحظه تاریخی خواهد بود و گامی دیگر به سمت استقلال و تمامیت ارضی افغانستان.
وی همچنین اعلام کرد که اتخاذ تصمیم نهایی درخصوص کاهش نیروها در سال ۲۰۱۳ و نقش نظامی نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی اقدامی است که ماه‌ها به طول می‌انجامد.
یکی از منابع اعلام کرد، رییس جمهوری افغانستان رضایت خود را در خصوص موافقت اوباما در خصوص واگذاری کنترل زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به نیروهای امنیتی افغان ابراز داشت. البته کاخ سفید جزئیات این مساله را منتشر نکرده است.
اوباما در پاسخ به این سوال که جنگ افغانستان به چه قیمتی صورت گرفت، گفت: ما به هدف اصلی خود دست پیدا کردیم یا برای دستیابی به آن بسیار نزدیک شده‌ایم. هدف ما خلع سلاح القاعده و از میان بردن توانایی آن‌ها و اطمینان از این مساله است که آن‌ها نمی‌توانند دوباره به ما حمله کنند.
کرزی که ناتو را به دلیل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشتار غیر نظامیان مورد انتقاد قرار داده اعلام کرد که موافقت اوباما با واگذاری کنترل امنیتی بازداشتگاه‌ها به نیروهای امنیتی افغان و خروج برنامه‌ریزی شده نیروهای امریکا از روستاهای افغانستان، به وی این امکان را دهد تا در هنگام بازگشت به کابل درخصوص اعطای مصونیت قضایی برای ماندن نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی این مساله را به صورت دو جانبه با مردم افغانستان به بحث بگذارد.
کرزی در ادامه افزود: یکی از دلایلی‌که امریکا باید به حضور محدود خود در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی ادامه دهد، این است که به همراه نیروهای افغان به مقابله با القاعده بپردازند.
قرار است بخش اعظم ۶۰ هزار سرباز امریکایی در سال ۲۰۱۴ میلادی افغانستان را ترک کنند.
هم‌چنین کرزی و اوباما توافق کرده‌اند که هرچه زودتر توافقنامه امنیتی امضا کنند. فرماندهان امریکایی پیشنهاد کرده‌اند ۶۰۰۰ تا ۱۵ هزار سرباز امریکایی برای مقابله با شورشیان و آموزش نیروهای امنیتی افغان در کشور بمانند.
نیروهای افغان در حال حاضر ۸۰ درصد عملیات در افغانستان را رهبری می‌کنند و انتظار می‌رود تا یک ماه دیگر این میزان به ۹۰ درصد برسد.
کرزی درعین حال تاکید کرد در پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ از این پست کناره خواهد گرفت.
کرزی گفت: «مهمترین دستاورد من در نهایت از نظر مردم افغانستان این خواهد بود که بتوانم انتخاباتی آزاد و بدون دخالت دیگران در کشور برگزار کنم تا مردم بتوانند رییس‌جمهوری خود را انتخاب کنند. من قطعا رییس جمهوری بازنشسته، و رییس جمهوری بازنشسته خوشحالی خواهم بود.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.