ایتلاف بزرگ ملی: دروازه کمیسیون انتخابات را در چهار ولایت بستیم‌

گزارشگر:داود مکارم/ یک شنبه 25 سنبله 1397 - ۲۴ سنبله ۱۳۹۷

مسوولان در ایتلاف بزرگ ملی، می‌گویند که دفاتر کمیسیون انتخابات را در چهار ولایت کشور بسته‌کرده‌اند و اگر حکومت به پیشنهادات آنان توجه نکند، این نافرمانی‌ها و اعتراضات گسترده خواهند شد.
فضل‌الرحمن اوریا، سخن‌گوی ایتلاف بزرگ ملی در گفت‌‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که ایتلاف بزرگ ملی از مدت‌ها قبل برای برگزاری انتخابات شفاف، عاری از تقلب، سراسری و قابل قبول، طرح‌های خود را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار داده بود. اما طرح‌ احزاب و ایتلاف mandegar-3بزرگ ملی مورد توجه حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات قرار نگرفت و حکومت با این پیشنهاد با بی‌اعتنایی برخورد کرد.
آقای اوریا تاکید می‌کند: «حکومت و کمیسیون انتخابات می‌خواهند که انتخابات تقلبی و فرمایشی را به مردم افغانستان تحمیل کنند».
آقای اوریا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که سیستم فعلی انتخابات و روند کاری کمیسیون برای این ایتلاف قابل قبول نبوده و ایتلاف با راه‌اندازی اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی در برابر برگزاری «انتخابات تحمیلی وفرمایشی ارگ» خواهد ایستاد.
او گفت که جریان‌های معترض برگزاری انتخابات تقلبی را نمی‌پذیرند.
سخن‌گوی ایتلاف بزرگ ملی از اعتراضات و نا فرمانی‌های مدنی تازه‌یی خبرداد و گفت که امروز (دیروز) اعتراضات مدنی ایتلاف بزرگ ملی دوباره آغاز شده و مردم به حمایت از این ایتلاف تاکنون دروازۀ کمیسیون انتخابات را در ولایت‌های کندوز، بلخ، هرات و قندهار بسته‌اند.
آقای اوریا یادآور شد که بسته‌شدن‌ دروازه‌های کمیسیون در چهار ولایت از سوی مردم تا نیمۀ روز شنبه (دیروز) صورت گرفته و احتمال دارد که دروازۀ کمیسیون (نام نهاد) مستقل انتخابات با گسترش دامنۀ اعتراضات مردمی، در سایر ولایات نیز تا غروب امروز (شنبه) بسته شود.
این درحالی‌ست، کمیسیون انتخابات هشدار داده نامزدانی‌که برای مخدوش و منحرف‌ساختن افکار عمومی با ایتلاف بزرگ ملی هم‌کاری کرده‌اند، از فهرست نهایی انتخابات پارلمانی حذف خواهند شد.
در عین حال، ارگ ریاست در واکنش به بسته شدن دروازهای کمیسیون‌های انتخابات در برخی ولایت از طرف هواداران ایتلاف بزرگ ملی، گفته است که ایجاد اخلال در پروسۀ انتخابات همسویی با طالبان است.
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در صفحۀ فیسبوکش نگاشته که چرا برخی از چهره‌ها از برگزاری انتخابات هراس دارند؟
برای شفافیت چه طرح دارند؟ آیا کسی مانع نظارت از سوی آنان شده است؟ آیا اخلال پروسه انتخابات همسویی با طالبان نیست؟
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات گفته که نامزدانی که به فهرست نهایی راه یافته‌اند، اگر پس از بررسی‌ها ثابت شود که با ایتلاف بزرگ ملی در افشاسازی اسناد شناس‌نامه‌های برچسب‌خورده ‌(استیکرها) هم‌کاری کرده‌اند، از فهرست نهایی حذف می‌شوند.
این هشدار کمیسیون انتخابات در حالی مطرح می‌شود که اعضای ایتلاف بزرگ ملی روز دهم سنبلۀ سال روان هزاران شناس‌نامۀ سفید، بسته‌های برچسب، شناس نامه‌های برچسپ دار و کتاب‌های ثبت نام رای دهنده‌گان را به‌عنوان اسناد در اختیار رسانه‌ها قرار دادند و ادعا کردند که ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات و ادارۀ ثبت احوال نفوس این تقلب را سازمان‌دهی کرده‌اند.
اما ایتلاف بزرگ ملی در واکنش به این اظهارات مسوولان کمیسیون انتخابات، این کمیسیون را یک نهاد فرمایشی در خدمت حکومت دانسته، ادعا می‌کنند که اسناد و شواهد نشان می‌دهند که کاکرد این کمیسیون نیز همراه با تقلب است.
این درحالی‌ست که در واکنش به ادعای ایتلاف بزرگ ملی، ارگ ریاست جمهوری در (۱۳سنبله) هیاتی را تحت ریاست دادستانی کل تعیین کرده تا چه‌گونه‌گی تقلب در روند توزیع شناس‌نامه‌ها را در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بررسی کند. اما تا هنوز ار کارکرد این هیات خبری نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.