رضا دقتی عکاس مشهور در برنامۀ تصویر انسانیت در دانشگاه پزشکی کابل: شهیدمسعود در دشوارترین شرایط لبخند به لب داشت

گزارشگر:سه شنبه 27 سنبله 1397 - ۲۶ سنبله ۱۳۹۷

برنامۀ تصویر انسانیت به‌مناسبت هفتۀ شهید و هفدهمین سالیاد شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور تحت عنوان «آشنایی نسل جوان با گذشتۀ نزدیک افغانستان» به حمایت بنیاد شهید مسعود، در تالار دانشگاه پزشکی / طبی کابل شام روز یک‌شنبه برگزار شد.
در این مراسم که شماری از فرهنگیان، سیاسیون و جوانان اشتراک کرده بودند، تصاویری توسط رضادقتی فوتوژونالست مشهور ایران اصل فرانسه‌یی به نمایش گذاشته شد.
mandegar-3آقای دقتی در برنامه با یاد آوری از خاطرات گذشته، افزود: شهید مسعود در شرایط دشواری که با شوروی و بعد با گروه‌های تروریستی درگیر مبارزه بود، اما در آن شرایط به آموزش و پرورش کودکان نیز فکر می‌کرد.
آقای دقتی افزود که او برای ساختن یک آینده روشن برای کودکان می‌اندیشید.
او گفت: یکی دیگر از ویژه‌گی‌های شهید مسعود این بود که در پیشت‌سر هیچ یک از رهبران مجاهدان و حتا مخالفان خود سخن نمی‌گفت، در حالی برخی از رهبران جهادی در پاکستان بیشتر مایل این کار بودند.
او با نشان دادن تصاویر از قهرمان ملی کشور گفت: «این عکس از یکی از همان دم هاست که او نقشه ساختن یک مکتب را تشریح می‌کند».
این عکس و قصه‌اش با عکس‌ها و قصه‌های دیگر از شهید احمدشاه مسعود و افغانستان و عکس‌ها و قصه‌هایی از چندین کشور جهان روایت چهل سال از تصویر انسانیت توسط رضا دقتی با یک سخنرانی چهار ساعته او به نمایش گذاشته شد.
در اخیر این برنامه رضا دقتی با نمایش برخی از تصاویری که از شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی در زمان جهاد و مقاومت گرفته بود برخی خاطره‌های خود را با آن بیان داشت.
آقای دقتی می‌گوید که مسعود از چهره‌های برجستۀ انسانیت در جهان است.
او شکست دیوار برلین را تاثیر پذیر از جهاد مردم افغانستان به رهبری شهید مسعود می‌داند.
او می‌گوید که انگیزۀ انسان دوستی و جهان بینی شهید مسعود؛ سبب برجسته شدن او نسبت به هر کسی دیگر شده بود. او به تعلیم و تربیت کودکان حتا در دشوارترین شرایط توجه داشت.
او با اشاره به تصویری از تنگی درۀ پنجشیر که در زمان جهاد با روس‌ها گرفته بود، گفت که هرکجای جهان که لازم دیده است این تصویر را نیز به نمایش گذاشته و گفته است که این دره نشان دهنده پایگاه مبارزه‌یی است که سبب آزادی چندین کشور، فروریختن دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شده است.
هم‌چنان، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در این برنامه با اظهار قدردانی از رضا دقتی، لوح تقدیر را برای او تقدیم کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.