سفر هیات حکومت افغانستان به مسکو/ وزارت خارجه: نتیجۀ نشست مسکو معلوم نیست

گزارشگر:داود مکارم/ شنبه 31 سنبله 1397 - ۳۰ سنبله ۱۳۹۷

یک هیات حکومت وحدت ملی به منظور گفت‌وگو با مقامات وزرات خارجۀ روسیه به مسکو سفر کرده است.
چهارشنبه گذشته (۲۸ سنبله) هیاتی مرکب از نماینده‌گان شورای عالی صلح به سرپرستی حکمت‌خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان به مسکو سفر کرده و پس از دیدارهایی با مقامات وزارت خارجه روسیه در مورد نشست مسکو، مذاکرات شان بدون توافق و نتیجه mandegar-3پایان یافته است.
وزارت خارجۀ افغانستان در مورد حضور هیات کشور در مسکو گفته بود که اگر هیات گفت‌وگوکننده با حکومت روسیه در این نشست به توافق برسند؛ آن وقت دربارۀ تاریخ برگزاری نشست مسکو تصمیم گرفته می‌شود. اما ظاهرآ به‌نظر می‌رسد که دیدارهای هیات افغانستان با مقامات روسی به پایان رسیده و تاکنون از نتایج و توافق این دیدار جزییاتی در دست نیست.
صبغت احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که تاکنون جزییات این دیدار آشکار نشده است و این‌که این مذاکرات چرا بدون نتیجه پایان‌یافته نیز نامعلوم است.
اما، محمد احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح در مورد سفر هیات افغانستان به مسکو گفت که «روسیه به‌عنوان یک کشور قدرت‌مند در منطقه، امروز هرگامی را که در روند صلح افغانستان می‌خواهد بردارد، صدای مردم، حکومت افغانستان و شورای عالی صلح افغانستان را به‌عنوان‌ رهبری‌کنندۀ پروسۀ صلح افغانستان، بشنود.»
از سویی هم، وحید مژده آگاه امور سیاسی بر این باور است که نه مذاکرات میان طالبان و امریکایی‌ها نتیجه می‌دهد و نه دیدارهای احتمالی مسکو و طالبان نتیجه‌یی را در پی‌دارد.
او گفت تا زمانی‌که روشن نشود که امریکایی‌ها در افغانستان حضور دایمی دارند و یا می‌روند. این بحث هم‌چنان ادامه دارد.
قرار بود که نشست مسکو به تاریخ چهارم ماه سپتمبر، با حضور نماینده‌گان طالبان و مشارت نماینده‌گان دوازده کشور منطقه و همسایه و کشورهای ذینفع برگزار گردد، اما پس از آن که حکومت افغانستان از شرکت در این نشست خود داری کرد، مقامات روسی برگزاری آن را به خواست کابل به تعویق انداخت.
در حالی‌که رایزنی‌ها بر سر مشارکت و مدیریت مشترک حکومت افغانستان و روسیه در مورد نشست مسکو جریان دارد، فرماندهان پیشین طالبان از حضورنیافتن طالبان در این نشست خبر داده بود. سیداکبر آغا، عضور ارشد این گروه گفته که «جلسه‌های را که حکومت افغانستان راه‌اندازی می‌کند یا حکومت افغانستان در آن نشست‌ها شرکت کند، فکر نمی‌کنم که طالبان در آن نشست بروند» به گزارش اسپوتنیک، یک منبع دیپلوماتیک می‌گوید که نشستی که با حضور مقامات کابل – مسکو ر در پایتخت روسیه برای تعیین تاریخ نشست صلح افغانستان برگزارشده بود، بدون نتیجه به پایان رسید.
این درحالی‌ست که سرگی لاوروف، وزیرخارجۀ روسیه به روز پنجم ماه سنبله در گفت‌وگو با اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی از تاخیر در برگزاری نشست مسکو خبرداده بود. رییس حکومت وحدت ملی در آن زمان گفته بود که قرار است این نشست به مدیریت حکومت افغانستان و روسیه برگزار شود. حالا که دیدار هیات وزارت خارجۀ افغانستان با مقامات روسی بدون نتیجه پایان یافته و به‌قول سخن‌گوی وزارت خارجه تا هنوز دلایل بی‌نتیجه‌بودن این نشست معلوم نیست. به‌باور برخی از آگاه‌هان امور دلیل شکست این نشست را اختلاف مقامات کابل-مسکو بر سر مدیریت مشترک نشست مسکو و خودداری طالبان از شرکت در این نشست به‌خاطر حضور نماینده‌گان حکومت افغانستان در مسکو عنوان کرده است. حکومت افغانستان بارها تاکید کرده که مالکیت مذاکرات صلح مربوط حکومت است و سایر کشورهای ذینفع می‌توانند نقش تسهیل‌کننده را در روند گفت‌وگوها داشته باشند. برگزاری گفت‌وگوهای صلح به ابتکار روس‌ها و هم‌سویی طالبان با این کشور، با واکنش توام و نارضایتی امریکا و حکومت مواجه شده است که امریکا از به‌دست‌گرفتن ابتکار مذاکرات صلح توسط روسیه سخت نگران است و گفته می‌شود که دلیل شکست این دیدار نارضایتی امریکا است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.