گرامی‌داشت هفتمین سالیاد شهید صلح در روز جهانی صلح/ استفاده از زور در برابر احزاب آغاز جنگ داخلی است

گزارشگر:صدیق/ شنبه 31 سنبله 1397 - ۳۰ سنبله ۱۳۹۷

از هفتمین سال‌روز شهادت پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی، رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح، دیروز جمعه (۳۰ سنبله ) در خیمۀ لویه جرگه گرامی‌داشت شد.
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در این نشست گفت: استفاده از زور علیه احزاب سیاسی به معنای آغاز یک جنگ داخلی دیگر خواهد بود و کشور را به بحران خواهد برد.
mandegar-3‌ آقای محقق، از پذیرفته‌شدن خواست احزاب سیاسی مبنی بر بایومتریک رای‌دهنده‌گان در روز انتخابات پارلمانی استقبال کرد.
او بیان داشت:» خواهش من این است که حکومت همان‌طوری که احزاب را در کتابچه به رسمیت شناخته در عمل نیز به رسمیت بشناسد؛ نماینده‌گان احزاب را بخواهد در یک جلسه با کمیسیون انتخابات و کمپنی به توافق برسند روی طریقه اجرای بایومتریک که باز یک شفافیت باشد و کدام سوءاستفاده پیش نیاید.»
معاون دوم ریاست اجرایی تاکید کرد که هر راه ‌حل دیگر به جز بایومتریک رای‌دهنده‌گان، جامعه را به بحران خواهد برد. او از حکومت خواست تا به نظریات و پیشنهادات احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی گوش فرا دهد.
آقای محقق افزود:»یگان آدمی پیدا شد در جریان همی کار تهدید به زور کرد که ما از زور استفاده می‌کنیم، این کار بسیار خطرناکی است، برای استفاده‌کردن از زور علیه احزاب سیاسی در حقیقت آغاز یک جنگ داخلی دیگر علیه احزاب سیاسی است و این چیزی است که توان آن‌را افغانستان ندارد ممکن است کسی این را آغاز بتواند اما ختم‌اش از عهدۀ هیچ‌کس نیست ما باید احتیاط کنیم و باید از این پرهیز کنیم از راه مذاکره از راه مفاهمه از راه برادری و توافق همه کارها را حل کنیم.»
هم‌چنان، صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجۀ افغانستان به برگزاری شفاف و عادلانۀ انتخابات تاکید کرد.
آقای ربانی گفت:»ممکن است برخی‌ها تصور و یا استدلال کنند که یک انتخابات نمایشی بهتر از برگزارنشدن آن است، اما انتخابات غیرشفاف به معنی نابودسازی اعتماد مردم است.»
آقای ربانی، می‌گوید که احزاب سیاسی بر خواسته‌های‌شان مبنی بر تغییر در سیستم و بایومتریک/انگشت‌نگاری اشتراک‌کننده‌گان انتخابات پایبندند.
او می‌افزاید‌ که انتخابات غیرشفاف به نفع چندآدم سودجو و زورگو خواهد بود، اما آیندۀ کشور و نسل‌های بعدی را تیره‌وتار خواهد ساخت.
او علاوه کرد: « هرگونه برنامۀ آگاهانه و ناآگاهانه که اصول مردم سالار را تضعیف و یا بدنام سازد در حقیقت دشمنی با فردای بهتر مردم می‌باشد.»
در عین حال، عبدالهادی ارغندیوال رهبر حزب اسلامی گفت، آرمان شهداء به انحراف کشانیده شد، پس از این برای رهبران از سن ۶۰ به بالا تقاضا نمی‌کند که در حوزۀ سیاست کار کنند، چون نه انگیزه دارند، نه تحرک فقط به‌خاطر چندصباحی تلاش دارند تا به قدرت بمانند. به گفتۀ او، عده‌یی در فساد غرق‌اند و عده‌یی هم در مظالم دیگر، اینان داعیۀ نجات افغانستان را در سر ندارند. مردم افغانستان به اینان دیگر اعتماد نمی‌کنند، بهتر است سیاست را به نسل جوان انتقال بدهند.
از سویی هم، استاد عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی در پیامی هفتمین سالیاد شهادت استاد را تسلیت گفته و او را شخصیت محبوب و وطن‌دوست عنوان کرد.
آقای سیاف با بیان این‌که استاد شهید برای صلح و وحدت و همدلی تلاش می‌کرد، گفت: در این راه او جان خود را هدیه کرد تا صلح و ثبات در کشور تامین شود.
هم‌چنان، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در پیامی گفت: استاد شهید برای تامین عدالت اجتماعی جان خود را فدا کرد و در طول دوره‌های مبارزات خود همیشه برای تامین عدالت و صلح و ثبات در کشور می‌اندیشید.
این درحالی‌ست که ۳۰سنبله مصادف است با ۲۱ سپتمبر روز جهانی صلح که از این روز در تمام کشورهای جهانی گرامی‌داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.