محمداشرف غنی با اشاره به چالش‌های خشک‌سالی: شش مـاه منتـظر باشیـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 1 میزان 1397 - ۳۱ سنبله ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی؛ می‌گوید تا شش ماه دیگر اقدامات همه‌جانبه را برای کاهش خشک‌سالی عملی می‌کنند.
آقای غنی شام جمعه در دیدار با جوانان زون غرب کابل با بیان این مطلب، در مورد مدیریت آب‌های کشور، بر یک گفتمان ملی تاکید کرده و گفت تا شش ماه دیگر، اقدامات همه‌جانبه برای کاهش خشک‌سالی کشور عملی مى‌گردد.
mandegar-3در خبرنامه‌یی که از طرف ارگ منتشر شده آمده است که جوانان زون غرب کابل که از سه‌روز بدین‌سو در مورد مشکلات و چالش‌های کابل بحث نموده بودند، نتایج کارشان ‌را با محمداشرف غنی شریک نموده؛ هم‌چنان، رییس‌حکومت وحدت ملی پس از شنیدن نتایج کار جوانان، از تلاش‌ها و کار گروپی آنان ابراز قدردانی کرده و گفت: «شما حمایت کامل من را دارید و شما یک گفتمان ملی را به‌حیث شهروندان مسوول ایجاد و نظریات سازنده ارایه کنید.
آقای غنی اضافه کرد که تمام بحث‌های سازندۀ شما در قالب شش‌جلد کتاب جمع‌آوری و چاپ می‌شود و سهم جوانان، شهروندان و نهادهای تحصیلی در تطبیق این طرح‌ها نهایت مهم است.
او گفت که باید راه‌های تطبیق طرح‌ها جست‌وجو شود و نیز ظرفیت لازم در این زمینه به‌وجود آید.
محمداشرف غنی از جوانان خواست که افغانستان‌شمول فکر کنند و گفت که این کشور به صلح نیاز دارد و باید به شکل اساسی در این خصوص به اجماع برسیم.
رییس حکومت وحدت ملی افزود: دیدگاه جوانان کشور باید کوتاه‌مدت نباشد و این قشر دیدگاه ۵۰ساله داشته باشند که باعث تغییر نسلی گردد. من منحیث پُل، صلاحیت و اقتدار را به شما انتقال خواهم داد.
آقای غنی گفت: معدودکسانی هستند که می‌خواهند منافع ملی را قربانی منافع شخصی خود کنند و اختطاف دولت باید از سوی عده‌‌یی خاتمه یابد و دولت به ملت تعلق گیرد.
در خبرنامه آمده است که آقای غنی مدیریت آب‌های کشور را یکی از مسالۀ عمده دانسته و افزوده که باید گفتمان ملی در این مورد شکل گیرد و اضافه کرد که تا شش‌ماه دیگر، اقدامات همه‌جانبه برای کاهش خشک‌سالی کشور عملی خواهد شد.
آقای غنی در مورد موقعیت کشور گفت که دشمن می‌خواهد این موقعیت را به مرکز تروریسم بین‌المللی مبدل سازد و وحدت ملی و وفاق ملی را خدشه‌دار سازد و موجودیت افغانستان را زیر سوال ببرد.
وی تصریح کرد که اکنون فرصت بزرگ برای ختم بحران ۴۰ساله فراهم شده است و اگر کسانی انتخابات را زیر سوال ببرند، آیندۀ نسل جوان را زیر سوال می‌برند و باید نسل جوان به این اقلیت اجازه ندهد.
به گفتۀ او، افغانستان در محور مسایل بین‌المللی قرار دارد و خطاب به‌جوانان گفت: «شما باید افغانستان‌شمول، منطقه‎یی و جهانی فکر کنید؛ زیرا آیندۀ شما به تفکر جهانی گره خورده است.»
آقای غنی در مورد وضعیت زراعت، مهاجرت، انکشاف اقتصادی، کنترول نفوس افغانستان، کاهش فقر و تدابیر حکومت در این راستا و نیز نقش جوانان در این زمینه‌ها صحبت کرد.
این درحالی‌ست که نهادهای ملی و بین‌المللی از خشکسالی‌های اخیر در کشور نگرانی‌ جدی خود را اعلام کرده‌اند. سازمان ملل متحد با نگرانی از افزایش خشک‌سالی در کشور گفته‌ است که بیش از دومیلیون تن در این کشور از اثر این پدیده بی‌جا شده‌اند و هم‌چنان پیش از این نهاد سیگار اعلام کرده بود که خشکسالی بدتر از جنگ در افغانستان بالای مردم تاثیر منفی گذاشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.