چیـن سفیر امریکا را احضـار کرد

گزارشگر:دو شنبه 2 میزان 1397 - ۰۱ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3روزنامۀ خلق چین وابسته به حزب کمونیست در رأس قدرت این کشور، گزارش داد وزارت امور خارجۀ این کشور سفیر امریکا در پکن را احضار و شکایت رسمی چین را دربارۀ تحریم‌های امریکا علیه خرید سلاح‌های روسیه توسط چین به وی تسلیم کرد.
واشنگتن اعلام کرد برای نخستین‌بار یک نهاد خارجی از جمله یک یگان ارتش چین را که مجهز به جنگنده‌ها و موشک‌های زمین به هوا شده است به علت خرید سلاح‌های روسیه تحریم کرده است. پکن پیش از این، روز جمعه اعلام کرده بود از این تحریم‌ها خشمگین است.
روزنامۀ خلق چین در پایگاه اینترنتی خود نوشت در واکنش به این اقدام، معاون وزیر امور خارجۀ چین، تری برنستد» Terry Branstad « سفیر امریکا در پکن را احضار کرده است.
واشنگتن تحریم‌های مالی هدف‌مندی را علیه یک یگان کلیدی وزارت دفاع چین و فرماندۀ این یگان اعمال کرد. این تحریم‌ها به علت خرید جنگنده‌های سوخوی اس یو-۳۵ در اواخر سال ۲۰۱۷ و هم‌چنان تجهیزات نظامی مربوط به سامانۀ دفاعی ضدهوایی اس-۴۰۰ روسیه در اوایل سال ۲۰۱۸ اعمال شد.
پکن روز جمعه از امریکا خواست این تحریم‌ها را لغو کند در غیر این صورت « تاوان پیامدهای آن را خواهد داد.»
سخن‌گوی وزارت امور خارجۀ چین گفته بود :»این حرکت امریکا نقض شدید اصول اساسی روابط بین‌المللی است و به‌طور جدی به روابط بین دو کشور و ارتش آن‌ها آسیب می‌رساند.»
در عین حال، مسکو نیز که به علت بحران عمیق دیپلماتیک روابط‌اش با واشنگتن به پایین‌ترین سطح رسیده است، واشنگتن را به این‌که « ثبات جهانی « را تهدید می‌کند متهم کرد.
این زور آزمایی بین چین و امریکا درحالی روی داده است که دو کشور پیش از این بر سر تعرفه‌های گمرکی مربوط به صادرات دوجانبۀ خود درگیر جنگ تجاری هستند.
رسانه‌های چین روز شنبه از احضار سفیر امریکا در پکن خبر دادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.