تحلیل‌گران سیاسی : کسـانی که بـرای طالبـان خطر هستنـد از طـرف دولت زنـدانی مـی‌شـونـد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 3 میران 1397 - ۰۲ میزان ۱۳۹۷

تا زمانی‌که برندۀ میدان جنگ نشویم و ساحۀ نفوذ طالبان را محدود نسازیم، گفت‌و‌گو و مذاکره با طالبان نتیجه‌یی نخواهد داشت.
شماری از تحلیل‌گران سیاسی به این باوراند: گفت‌وگوهای صلح با طالبان فریب سیاسی‌یی بیش نیست، تنها بُرد ما در برابر طالبان در میدان جنگ خواهد بود؛ زیرا طالبان هیچ‌گاه امتیاز و بُرد خود را با مذاکره و گفت‌وگو تبادله نمی‌کنند.
mandegar-3آنان با انتقاد از حکومت می‌گویند: کسانی‌ را که با طالبان می‌جنگند زندانی می‌کند و کسانی به‌عنوان خطر برای طالبان محسوب می‌شوند را به‌عنوان خطر صلح در بند انداختند.
این واکنش‌ها در پی نشر اعلامیۀ طالبان ابراز می‌شو.
گروه طالبان با نشر خبرنامه‌یی گفته‌اند که گزارش‌ها در مورد دید و بازدید نماینده‌گان این گروه با امریکایی‌ها در بگرام و دوبی حقیقت ندارد.
طالبان امریکایی‌ها را هشدار داده و در مورد نشر گزارش‌ها در رابطه به دیدار نماینده‌گان این گروه با مقام‌های آن کشور در بگرام یا دوبی واکنش تندی نشان داده‌ان.
در خبرنامه آمده است: ما این‌گونه تبلیغ‌ها را به‌شکل جدی رد می‌کنیم، برای فعالیت‌های سیاسی نشانی رسمی( دفتر سیاسی) در قطر به همه معلوم است و جهانیان به‌شمول امریکا می‌توانند با آن تماس بگیرند و یا بروند.
گروه طالبان هشدار می‌دهد که امریکایی‌ها باید درک کنند که این‌گونه تلاش‌ها و تماس‌های تزویری و جعلی ممکن بر پروسۀ اصلی گفت‌وگوهای «متوقع» زیان جدی وارد نماید.
این درحالی‌ست که روز گذشته، گزارش‌هایی به نشر رسید که گویا نماینده‌گان گروه طالبان با مقام‌های امریکایی در فرودگاه نظامی بگرام دیدار کرده‌اند. در گزارش هم‌چنان گفته‌شده‌بود که چرخ‌بال‌ها نماینده‌گان گروه طالبان را از شهر کویتۀ پاکستان به پایگاه بگرام انتقال داده و با آنان در مورد مذاکرات صلح دولت افغانستان با آن گروه بحث کرده‌ است .
اما عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تا زمانی‌که امریکا و یا نیروهای امنیتی افغانستان در میدان جنگ برنده نشوند، گفت‌وگوهای صلح با طالبان نتیجه‌یی در پی نخواهد داشت.
به گفتۀ او، گفت‌وگوهای صلح با طالبان فریب سیاسی‌یی بیش نیست، تنها بُرد ما در برابر طالبان در میدان جنگ خواهد بود، زیرا طالبان هیچ‌گاه امتیاز و بُرد خود را با مذاکره و گفت‌وگو تبادله نمی‌کنند.
این فعال مدنی تاکید دارد که ما همیشه از مذاکرات حرف می‌زنیم؛ اما طرف مقابل ما پی‌هم از جنگ و درگیری سخن می‌زند؛ بنابر این تا زمانی‌که برندۀ میدان جنگ نشویم، گفت‌و‌گو و مذاکره نتیجۀ در پی نخواهد داشت.
آقای رفیعی بدین باور است که در گذشته طالبان را پاکستان حمایت می‌کرد؛ اما اکنون کشورهای منطقه این گروه را حمایت می‌کند، پس ما در بُرد نیستم، تا زمانی‌که ما عملاً دشمن را در میدان جنگ شکست ندهیم؛ مذاکرات هم‌چنان مانند گذشته بیهوده و بی‌نتیجه خواهد بود.
او افزوزد: «با گذشت هر روز ساحۀ نفوذ دولت محدودتر می‌شود. در سال‌های گذشته در بلخ طالبی وجود نداشت، اما اکنون طالبان حضور گسترده دارند، در فاریاب و قیصار، شبرغان، کندز، بغلان، بادغیس، سرپل، و …، طالبان حضور و فعالیت گسترده دارند؛ بنابر این طالبان هیچ‌گاه بُرد نظامی خود را با بُرد سیاسی افغانستان تبادله نمی‌کنند.»
او گفت: برای شکست‌دادن طالبان باید ساحات نفوذ را برای طالبان تنگ‌تر بسازیم، در حالی‌که متاسفانه کسانی‌که با طالبان می‌جنگند را زندانی می‌کنند و کسانی به‌عنوان خطر برای طالبان محسوب می‌شدند را به‌عنوان خطر صلح در بند انداختند.
آقای رفیعی در مور این‌که آمدن خلیل‌زاد می‌تواند در گفت‌وگوهای صلح موثر باشد، گفت: آمدن خلیل‌زاد هیچ کمکی برای گفت‌و‌گوهای صلح نخواهد کرد، ما همین اکنون در عرصۀ سیاسی نظامی و اجتماعی در برابر طالبان باخته‌ایم؛ بنابر این آمدن و نیامدن خلیل‌زاد هیچ کمکی نخواهد کرد.
این درحالی‌ست که مایک پومپیو، وزیر خارجۀ امریکا اعلام‌ کرده بود که زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان را به‌عنوان مشاور در امور روند گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان تعیین کرده‌ است و قرار است خلیل‌زاد به‌زودی جهت پیش‌برد این روند به افغانستان بیاید.
‌در خبرنامه‌یی آمده بود‌ که یک هیات از این گروه از شورای کویتۀ پاکستان برای مذاکره با نماینده‌گان سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی به دوبی سفر کرده است. این منبع تایید کرده بود که مذاکرات دیگری نیز به‌تاریخ ۲۷ و ۲۸ سپتامبر در شهر دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود. گفته شده بود که در این نشست دوطرف دربارۀ تبادلۀ زندانیان و تلفات غیرنظامیان مذاکره خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.