مشاور ترامپ: شانس برنده شدن غنی در انتخابات اندک است «زمـان تغییر در افغانستان فـرا رسیده است»

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۹ حوت ۱۳۹۷

اریک پرینس رییس کمپنی امنیتی بلک‌واتر و مشاور دونالد ترامپ رییسجمهور ایالات متحدۀ امریکا، در یک گفت‌وگوی ویژه با بخش انگلیسی تلویزون الجزیره می‌گوید که شانس برنده شدن محمداشرف غنی در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری افغانستان خیلی اندک است.
آقای پرینس این موضوع را در پاسخ به این پرسشی که رییس حکومت فعلی افغانستان با طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان مخالفت دارد، گفت: احتمال برندۀ شدن محمداشرف غنی در انتخابات آیندۀ افغانستان اندک است.
mandegarاو گفت که طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان برای بهتر حمایت کردن نیروهای افغانستان موثر بود. او می‌گوید: ما عین منابع انسانی را که نیروهای امریکایی و ناتو در ساحۀ جنگی برای آموزش و حمایت نیروهای افغانستان دارند، می‌گماریم.
او گفت که ممکن رهبری فعلی با این طرح مخالفت کند، اما حکومت جدید افغانستان(پس از انتخابات ریاست‌جمهوری) از این طرح استقبال خواهند کرد.
آقای پرین، همچنان در بخشی از سخنانش با اشاره به این‌ که جنرالان امریکایی به طرح اریک پرینس گفته است؛ در مدت شش ماه امنیت را در افغانستان تأمین کند. خندیده‌اند، گفت: جنرالان امریکایی باید این را بدانند که چرا پس از ۱۷ سال جنگ و هزینۀ بیش از یک بیلیون دالر و تلفات‌ هزاران تن از نظامیان امریکایی و ده‌ها هزار شهروند افغانستان، هنوز مشکلات در این کشور جریان دارد.
آقای پرینس همچنان در پاسخ به این پرسش که بیش از ده‌ها هزار نظامیان امریکایی با حامیان بین‌المللی‌شان نتوانستند چالش‌های موجود در افغانستان را مدیریت کنند با ترک امریکایی‌ها، شما چگونه یک ادارۀ فاسد غرق در بحران می‌تواند با دو هزار نظامی خصوصی مهار کنید؟ گفت: من به عنوان مسوول وزارت دفاع و یا رییس‌جمهور نیستم که این بحران را مدیریت کنم، اما حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در زمان معین و شناخت ساحۀ جنگی می‌تواند موثریت داشته باشد. در بیشتر وقت نیروهای امنیتی افغانستان در خلاء قرار می‌گیرند، نمی‌دانند که کی‌ها آنان را کمک می‌کنند، مسوول حمایت کیست و حمایت‌ هوایی از طرف کی‌ها صورت می‌گیرد.
آقای پرینس گفت که امریکا به این نتیجه رسیده است که زمان تغییر در افغانستان فرا رسیده است.
آقای پرینس، همچنان در مورد حمایت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفت: اگر امریکا افغانستان را ترک کنند، بدون شک اتفاق سال ۱۹۷۵ در این کشور تکرار خواهد شد. رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای پایان جنگ در افغانستان کمپاین می‌کند، اما طرف‌‌دار پایان جنگ در افغانستان هستیم، ولی زمانی موثر خواهد بود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تجهیز شوند و نیروهای هوایی با ابزار پیشرفتی تکنالوژی تجهیز و آموزش لازم ببینند.
اقای پرینس با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح که تحت حمایت امریکا راه‌اندازی شده است، گفت: این روند به مردم افغانستان ارتباط دارد، طالبان حکومت افغانستان مستقل نمی‌دانند. کمپاین رییس‌جمهور ترامپ برای بیرون شدن از سوریه و افغانستان خود یک پارادایم است، اما گروه‌های زیاد به‌ویژه زنان در مورد شریک ساختن طالبان در قدرت سیاسی این کشور سخنان و موضع خود را دارند.
او گفت که محمداشرف غنی گفته است که بدون حمایت امریکا نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور به مدت شش ماه سقوط می‌کنند، اما من می‌گویم که بدون حمایت‌های شرکای بین‌المللی و امریکا نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مدت شش هفته سقوط خواهند کرد.
رییس کمپنی امنیتی بلک‌واتر با اشاره تلفات نظامیان افغانستان، گفت که نرسیدن حمایت هوایی، کافی نبودن تجهیزات سبب افزایش تلفات در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور و چرا روزانه ۱۴ تن از نظامیان افغانستان کشته می‌شوند. ایالات متحدۀ امریکا یک فرد را می‌شناسد که پالیسی افغانستان را تعریف می‌کند، هیچ فردی وجود ندارد که برای رییس‌جمهور بگوید که چرا افغانستان پس از این همه تلاش‌ها هنوز در بحران قرار دارد. یک فرد نمی‌تواند بخش‌های مختلف چون استخبارات، امنیتی و سیاست را تحت مراقبت داشته باشد.
گفتنی است که پس از برنده شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا، کمپنی بلک‌واتر طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان ارایه کرد. شرکت بلک واتر گفته‌است که این اقدام می‌تواند که سبب کاهش هزینۀ امریکا در افغانستان را از ۴۵ میلیارد دالر به ۱۰ میلیارد دالر کاهش خواهد داد.
به اساس اظهارات مقام‌های نظامی امریکا، هرچند شرکت نظامی خصوصی بلک واتر نام نیک در آن کشور ندارد، اما ادارۀ دونالد ترامپ بالای این پیشنهاد بررسی‌های خود را آغاز کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.