افغانستان در حاشیۀ نشست سازمان ملل

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 4 میزان 1397 - ۰۳ میزان ۱۳۹۷

نشست سالانۀ سازمان ملل متحد دیروز دوشنبه ۳میزان/ ۲۴ سپتمبر در مجمع عمومی این سازمان در نیویارک برگزار گردیده است..
در این نشست نماینده‌های ۹۲ کشور جهان اشتراک کرده بودند. داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، گفت: امروز فرصتی است تا چالش‌های واقعی قربانیان انسانی و جوامع را در سطح جهان تحلیل و ارزیابی کنیم. امروز یادآور این است که همۀ ما مسوولیت mandegar-3اخلاقی و قانونی برای حمایت و پشتیبانی از صلح داریم.
آقای عبدالله افزود که بازنگری تعهد مشترک ما برای صلح، جلوگیری از جنگ، تلاش برای آشتی، جلوگیری از تبعیض و حمایت و تشویق حقوق بشر است.
به گفتۀ او، سوگمندانه شاهد درد و رنج و بی‌عدالتی ملیون‌ها انسان در روی زمین هستیم که از خشونت‌های بی‌رحمانه و کور ناشی از دهشت‌افگنی، بی‌عدالتی، نابرابری و سوءاستفاده رنج می‌برند.
او گفت که من این‌جا و امروز از مردم، کشور و جامعه‌یی نماینده‌گی می‌کنم که در چهل‌سال گذشته شاهد درگیری، مداخلات بیرونی و رنج فراوانی بوده که به رغم اراده و خواست ما از بیرون بر مردم ما تحمیل گردیده است.
او گفت: برای من و مردمم توجه به مفاهیمی چون آشتی ملی و دست‌یافتن به صلح جامع، عادلانه و پایدار و پاسداری و تقویت حقوق بشر، بنیادی و حیاتی است.
رییس اجرایی تاکید کرد که پیام ما روشن است؛ ما در کشور و زنده‌گی مردم خود و حقوق آنان در روشنایی نظم استوار بر قانون اساسی دفاع می‌کنیم. اما در عین حال آماده هستیم با مخالفان آشتی‌پذیر مسلحی‌که خشونت و دهشت‌افگنی را کنار بگذارند و تعهد خود را به افغانستان متحد، دموکراتیک، صلح‌جو و از نگاه اقتصادی توسعه‌یافته اعلان نمایند، مذاکره و صلح می‌نماییم.
هم‌چنان، آقای عبدالله در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری ایران و انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روی مبارزه با تروریسم و حقوق بشر اشاره کرد.
آقای عبدالله در دیدار با حسن روحانی از سیاست‌های نیک ایران در قبال افغانستان به‌ویژه در قبال مهاجران افغانستانی ابراز قدردانی کرد.
در این دیدار روی هم‌کاری‌های مشترک و صادقانۀ کشورهای منطقه تاکید شد.
حسن روحانی رییس جمهوری ایران در این نشست هم‌چنان، خواهان نهایی‌شدن توافقنامۀ جامع میان دو کشور گردید و از آماده‌گی کشورش برای بهره‌برداری از بندر چابهار و امتداد راه‌آهن تا مرز افغانستان خبرداد و تاکید کرد که کشورش آماده است در مورد امنیت مرزهای دو کشور و مبارزه با قاچاق مواد مخدر با افغانستان هم‌کاری نزدیک کند.
در عین حال، دبیرکل سازمان ملل به‌برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار در افغانستان تاکید کرد که بتواند به ثبات و استقرار سیاسی کمک کند.
در این دیدار که در حاشیۀ اجلاس سالانۀ سازمان ملل متحد، صورت گرفت، هردو طرف روی برگزاری انتخابات، امنیت، مبارزه با تروریسم و چالش‌های موجود بحث و تبادل نظر کردند. اما، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در این نشست حرفی در رابطه به افغانستان نداشت، تمرکز بیشتر گفته‌های دونالد ترامپ به‌عنوان مشترک جهانی افغانستان، روی مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر به بازارهای جهانی بود.
دونالد ترامپ گفت: تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان که به یکی از چالش‌های عمده تبدیل شده است، نیازمند مبارزۀ جدی و تمام‌عیار است؛ زیرا ما نیاز داریم نسل‌های بعدی خود را از شر این پدیده نجات دهیم.
آقای ترامپ در این نشست گفت: مبارزه با مواد مخدر سبب نجات جان میلیون‌ها تن می‌شود. دونالد ترامپ تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد را برای مبارزه با مواد مخدر فرا خواند. او گفت که مواد مخدر سبب تقویت تروریسم و هم‌چنان افزایش جرایم در جهان و بالارفتن فساد شده است. هفتاد و سومین نشست سالانۀ سازمان ملل متحد دیروز دوشنبه ۳ میزان/ ۲۴ سپتمبر تحت عنوان نلسون ماندلا – صلح، در مجمع عمومی این سازمان در نیویارک برگزار شده که نماینده‌های بیش از ۹۲ کشور جهان در آن اشتراک کرده بودند. در این نشست روی چالش‌های جهانی و منطقه‌یی بحث و تبادل نظر شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.