نامزدان: حکومت در تأمین امنیتِ نامزدان «غیرحکومتی» بی‌توجه است

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 15 میزان 1397 - ۱۴ میزان ۱۳۹۷

وزارت امور داخله برای تأمین امنیت نامزدان کدام برنامۀ خاص نداشته و نسبت به آن بی‌توجه بوده است.
شماری از نامزدان مجلس نماینده‌گان با اشاره به این موضوع می‌گویند، نهادهای امنیتی در تأمین امنیت نامزدان که وابسته به حکومت نیستند، کوتاهی کرده است.
mandegar-3جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی و یکی از نامزدان مجلس نماینده‌گان به روزنامه ماندگار می‌گوید: از آغار مبارزات انتخاباتی تاکنون از هیچ نهاد امنیتی با ما تماس گرفته نشده که آیا برای تامین امنیتی‌تان به کمک نیاز دارید.
کوهستانی می‌گوید: تأمین امنیت نامزدان برای نهادهای امنیتی از ارزش چندانی برخوردار نیست، اما هستند نامزدانی که حکومت برای تأمین امنیت آنان توجه خاص دارد.
او تاکید کرد: بعضی از نامزدانی که از نشانی حکومت کاندیدا هستند، از سوی نهادها امنیتی محافظت شده و به امنیت‌شان توجه خاص صورت گرفته است.
همزمان بااین، این نامزدان از حکومت می‌خواهند که در تامین امنیت روز انتخابات و شمارش آرا توجه خاص داشته باشد.
جاوید کوهستانی در ادامۀ صحبت با ماندگار می‌گوید: «مبارزات انتخاباتی به پایان خود نزدیک می‌شود و این‌که حکومت نسبت به تأمین امنیت نامزدان چندان توجه نکرده است بماند جای خود، اما لازم است تا حکومت امنیت رأی‌دهنده‌گان را تضمین کند».
کوهستانی به این باور است که حضور مردم در انتخابات متضمن دموکراسی نوپا افغانستان است. بنابراین، باید حکومت در تأمین امنیت شهروندان در روز انتخابات توجه جدی کند.
در همین حال، حلیمه حسینی نامزد دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید، حکومت در زمینه تأمین امنیت کاندیدان کوتاهی کرده است.
بانو حسینی گفت: «نامزدانی هستند که توان مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند مانند نامزدان که وضعیت مالی‌ خوبی دارند، امنیت خود و دفاترشان را تأمین کند، بنابراین باید حکومت در تأمین امنیت آنان توجه می‌کرد که متاسفانه چنین اقدامی از سوی حکومت صورت نگرفته است».
این نامزد مجلس نماینده‌گان افزود: «بیش از یک هفته از مبارزات انتخاباتی می‌گذرد، اما تاکنون هیچ مسوولی از نهادهای امنیتی با ما تماس نگرفته است که برای تامین امنیتی تان به کمک ما نیاز دارد یا خیر».
به باور او: حکومت برای تأمین امنیت نامزدان کدام برنامه خاصی نداشت و اکنون که کم کم به پایان مبارزات انتخاباتی نزدیک می‌شوم، مساله مهم تامین امنیت روز انتخابات است.
بانو حسینی تاکید کرد: امنیت رأی‌دهنده‌گان مساله بسیار مهم است که باید به آن توجه جدی صورت گیرد، پس حکومت باید تامین امنیت روز انتخابات در اولویت کاری خود قرار دهد.
این اعتراض‌ها در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش مسوولان در وزارت امور داخله اعلام کردند، برای تأمین امنیت انتخابات مجلس نماینده‌گان، همه آماده‌گی‌ها گرفته شده است و تمام نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در حالت آماده باش درجه یک به سر می‌برند.
نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که به تمام نهادهای امنیتی، استخباراتی و عملیاتی، دستور صادر شده است تا امنیت پروسۀ ملی انتخابات را آن گونه که مردم توقع دارند، تأمین کنند.
به گفتۀ آقای رحیمی: «برای تأمین امنیت این پروسه ملی و مهم، برای ۵۱۰۰ مرکز و ۲۱ هزار محل ۵۴ هزار سربازان امنیتی توظیف شده اند، یعنی در مجموع، تمام نیروهای دفاعی، امنیتی و کشف و استخبارات، حتا گفته می‌توانیم قوای هوایی در روز انتخابات آن روز که این پروسه جریان خواهد داشت، در تأمین امنیت سهیم خواهند بود».
به گفتۀ معاون سخنگوی وزارت داخله، به تمام بخش‌های کشف، عملیاتی و امنیتی، هدایت داده شده است که امنیت نامزدان انتخاباتی را نیز تأمین کنند.
آقای رحیمی، از نامزدان انتخاباتی خواست که به منظور تأمین امنیت بهترشان، در هر جایی که گردهمایی دارند، موظفین امنیتی را در جریان بگذارند.
وزارت امور داخله در حالی از تامین امنیت نامزدان خبر می‌دهد که هفته گذشته در شهر جلال‌آباد یک مرکز ستاد انتخاباتی یک نامزد مورد حمله انتحاری قرار گرفت که در این حمله انتحاری بیش از ۲۰ تن کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.