عبدالله: قاچـاق مـواد مخـدر شـاه‌رگ حیـات گـروه‌هـای تـروریستـی است

گزارشگر:شنبه 21 میزان 1397 - ۲۰ میزان ۱۳۹۷

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفته است که قاچاق مواد مخدر به عنوان شاه‌رگ حیات برای بیشتر گروه‌های تروریستی در افغانستان است.
داکتر عبدالله دیروز جمعه، ۲۰ میزان در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت: «موجودیت پناه‌گاه‌ها و شبکه‌های حمایتی که توسط قاچاق مواد مخدر تمویل می‌گردند به مثابۀ شاه‌رگ حیات برای بیشتر این گروه‌ها عمل mandegar-3می‌کنند».
آقای عبدالله می‌گوید: «همان‌طور که شما می‌دانید ما با تمام ملت‌هایی که در این قضیه دخیل اند به‌ویژه با پاکستان از نزدیک کار می‌کنیم تا زیرساختارها و محل تنفس و رشد این جریان‌ها را که زمینه‌ی کمک مالی، استخدام، تربیه‌ی فکری-ایدیولوژیک،‌ آموزش، فراهم آوری نیروی بشری و لوژستیک را برای آنان جهت بی‌ثبات سازی کلیت منطقه فراهم می‌سازند، از میان برداریم. تعداد تلفات و زخمی‌ها در افغانستان شاهد این قضیه اند».
او افزود که دهشت‌افگنی‌یی که با افراط‌گرایی و حرکت‌های جدایی‌طلب گره خورده، یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی است که افغانستان در سطح منطقه با آن روبه‌رو است.
رییس اجرایی گفت: «افغانستان کشوری است که در خط اول نبرد با هراس‌افگنی قرار داشته و بیشترین دشواری در برابر دهشت‌افگنی و افراط‌گرایی را به دوش می‌کشد».
عبدالله از کشورهای منطقه نیز خواست تا در راستای مبارزه با هراس‌افگنی مشترکاً همکاری کنند. آقای عبدالله تأکید کرد که در برخورد با تمام گروه‌های هراس‌افگن نباید مرتکب اشتباه شده و آنان را به تروریست‌های خوب و بد تفکیک کنیم.
عبدالله با اشاره به تلاش‌های صلح حکومت افغانستان نیز گفت که کابل به تلاش‌هایش برای پیشبرد روند گفت‌وگوهای صلح ادامه می‌دهد.
او افزود: «حکومت وحدت ملی به تلاش‌های خود برای دست یافتن به صلح و آشتی به رهبری و مالکیت افغانستان ادامه می‌دهد. در اوایل این سال ما طرح جامعی را برای مصالحه و ادغام مجدد ارایه کردیم که از سوی جامعه‌ی بین‌المللی نیز حمایت گردید. در عین زمان ما از شهروندان خود، حقوق و دست‌آوردهایی آنان وقتی مورد تجاوز قرار گیرند دفاع و حمایت می‌کنیم».
رییس اجرایی همچنان گفت که حکومت افغانستان از هیچ نوع تلاش برای فراهم‌سازی زمینه‌های توسعۀ تجارت، ترانزیت، ارتباطات،‌ سرمایه‌گذاری و انتقال انرژی برای مقابله با فقر، بیکاری و نزدیک سازی منطقه از راه طرح‌های اتصال منطقه‌ای دریغ نکرده است.
عبدالله عبدالله، صبح روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.