داکتر عبدالله عبدالله: از یـک رأی مـردم هم نمـی‌گـذرم!

گزارشگر:3 سرطان 1393 - ۰۲ سرطان ۱۳۹۳

داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات دور دوم ریاست‎‏جمهوری با اشاره به استعفای رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات گفت: هر کسی که در تقلب و مهندسی انتخابات دست دارد، باید مطابق قانون به مردم افغانستان پاسخگو باشد.
آقای عبدالله روز گذشته در یک نشست خبری گفت که برکناری امرخیل یکی از شرط‌های او برای ورود به پروسۀ انتخابات است و شرط‎های دیگرش نیز باید پذیرفته شود.
ضیاءالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که به تقلب میلیونی متهم شده است، پس از افشای اسناد تقلبش از سمتش استعفا داد.mnandegar-3
نماینده‎گان شورای ملی به داکتر عبدالله: از برخورد نرم دست بردار!
در این حال، ده‌هاتن از نماینده‌گان شورای ملی افغانستان روز گذشته در نشستی از داکتر عبدالله عبدالله خواستند تا از برخورد نرم در مقابل تقلب‌های گسترده در انتخابات دست بردارد.
این نماینده‎گان تأکید کردند که اجازه نخواهند داد تقلب سرنوشت مردم افغانستان را تعیین کند.
داکتر عبدالله عبدالله در پیوند به نگرانی‌های اعضای شورای ملی گفت که از یک رأی مردم افغانستان هم دفاع خواهد کرد.
او در پیوند به تقلب‎های گسترده گفت: ملت تقلب نکرده؛ مردمِ خوست تقلب نکرده‌اند، بل نهادهای دولتی و کمیسیون‌های انتخاباتی تقلب کردند و با آرای مردم بازی کردند؛ بنابراین برای افشای این تقلب‌ها و تخلف‌ها نیاز به اسناد و شواهد نیست.
او افزود، قبل از برگزاری انتخابات من خدمت جناب حامد کرزی رفتم و پیشنهادهایی را جهت جلوگیری از تقلب و تخلف ارایه کردم و اگر این پیشنهادها عملی می‌شد، امروز ما شاهد این همه جنجال‌ نمی‌بودیم.
داکتر عبدلله تاکید کرد، هم رسانه‌ها، هم نماینده‌گان ملت و هم مردم افغانستان اطلاع دارند که صندوق‌ها در کجا و به نفع چه کسی پر شد و از طرف دیگر بسیاری از اعضای تیم ما مورد تهدید، توهین و تحقیر قرار گرفتند؛ شماری هم زخمی و یا شهید شدند؛ اما در ارادۀ ما هیچ نوع تغییری به میان نیامد.
داکترعبدالله گفت: ده‌ها ناظر ما مورد لت و کوب قرار گرفت و دها تن دیگر شهید شدند و در حادثه‌یی که بالای ما صورت گرفت نیز چند تن از همکاران ما شهید شدند؛ بنابراین ما اجازه نمی‌دهیم که تقلب‌کاران با مهندسی انتخابات خون این شهدها را پای‌مال کنند.
این نامزد ریاست‌جمهوری افزود، در یک نشستی که چندی پیش در ولایت قندهار با بزرگان این ولایت داشتیم، یکی از بزرگان این ولایت گفت که در منطقۀ ما انتخابات صورت نگرفت؛ اما صندوق‌ها با تقلب به نفع یک نامزد مشخص پر‌ گردید، بنابراین ما اجازه نمی‌دهیم که کسان دیگری به جای ما تصمیم بگیرد؛ ولی متاسفانه دیشب اطلاع پیدا کردم که آن دوست ما به شهادت رسیده است.
او در این نشست گفت، من هم به جامعه جهانی و هم به جناب حامد کرزی هشدار داده بودم که انتخابات نباید به طرف بحران کشانیده شود.
داکتر عبدلله خطاب همچنان به اشرف غنی احمدزی گفت، اگر شما در انتخابات با رای پاک مردم برنده می‌شدید و یا برنده شوید، من به شما تبریک می‌گویم و از شما حمایت می‌کنیم؛ اما این مساله باید در افغانستان نهادینه گردد که حکومت براساس رأی مردم باید روی کار آید.
وی اضافه کرد، ولی انتخابات فعلی سرا پا تقلب است و همۀ ملت افغانستان می‌داند که کی‌ها در این تقلب دست دارند و عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی چه‌گونه بوده است.
داکتر عبدالله تصریح کرد، با وجود این‌که تلاش‌های بسیار صورت گرفت تا افغانستان به شمال و جنوب و این قوم و آن قوم تقسیم گردد؛ اما مردم افغانستان در این انتخابات ثابت کردند که یک ملت واحد هستند؛ بنابراین مردم حق دارند که حساب رای خود را هم از کمیسیون‌های انتخاباتی و هم از حکوت طلب کنند.
وی همچنان افزود، ده سال پیش ما از ده‌ها وسوسه گذشتیم و از حامد کرزی دعوت کردیم که برای اینکه افغانستان را به شمال و جنوب تقسیم نکنند، رییس‌جمهور افغانستان باشند و این تاریخ ما است.
در همین در این نشست شماری از نماینده‌گان مجلس با انتقاد از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی، از حکومت خواستند که از مداخله در امور انتخابات دست بکشد.
آنان تاکید کردند، مداخله حکومت و تقلب‌های سازمان یافته توسط کمیسیون‌های انتخاباتی، انتخابات افغانستان را به بحران کشاینده است.
این نماینده‌گان همچنان گفتند، برای مهار بحران پیش آمده، کمیسیون‌های انتخاباتی به تخلفات و تقلبات سازمان یافته رسیده‌گی کرده و رای سیاه را از رای سفید باید جدا ساخته و عاملان تقلب را به دادگاه معرفی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.