محکومیت یک‌پارچه کشتار هزاره‌های معدنچی/ محقق: مـردم هـوشیـار انـد

گزارشگر:یک شنبه 19 جدی 1395 - ۱۸ جدی ۱۳۹۵

مجلس نماینده‌گان، شهادت ۱۳ معدنچی را در بغلان دردآور و برای حفظ وحدت مردم افغانستان نگران کننده خواند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان گفت: “حادثه المناکی که منجر به شهادت ۱۳ معدنچی که برای پیداکردن یک لقمه نان حلال از دایکندی به بغلان رفته بودند، درد آور است. این بار اول نیست بلکه برای چندمین بار است که شاهد شهادت کتلوی یک قوم مشخص هستیم و این مساله برای mandegar-3آینده کشور نگران کننده است”.
آقای ابراهیمی که در نشست عمومی روز شنبه (۱۸جدی) مجلس صحبت می‌کرد گفت، چنین حوادث دسیسه‌یی از سوی دشمنان کشور است که می‌خواهند اقوام با هم برادر افغانستان را به تفرقه وا دارند؛ اما او از موضع تمامی علما و بزرگان کشور در محکومیت این حادثه ابراز قدردانی کرد.
ابراهیمی، حکومت افغانستان را در جلوگیری از چنین حوادث، به کم کاری متهم کرد و هشدار داد: “تلخ‌ترین مساله تداوم این‌‌گونه حوادث است که کشور را به بحران سوق می‌دهد”.
شماری از نماینده‌گان دیگر نیز، حکومت به ویژه رییس جمهور غنی را در تامین امنیت جان شهروندان کشور بی‌توجه خواندند.
ریحانه آزاد یک عضو مجلس گفت: “رییس جمهور به وظیفه خود عمل نمی‌کند و برخلاف وعده‌هایی که داده بود، شهروندان کشور را به شهروند درجه یک و درجه دو تقسیم کرده است”.
غلامحسین ناصری دیگر عضو مجلس نیز گفت: “تعهد، توانمندی و صداقت در این حکومت فاسد وجود ندارد؛ رییس جمهور خود در رأس قانون شکنان قرار دارد، پس چه انتظار داشته باشیم، از خانه ملت توقع داریم که برای جلوگیری از کشتار گروهی مردم مناطق مرکزی جلوگیری کند”.
نصرالله صادقی زاده نیلی نماینده مردم دایکندی نیز خواستار انتقال اجساد شهدا به این ولایت و رسیدگی به زخمیان حادثه بغلان شد.
نماینده‌گان مجلس همچنین خواستار بررسی حادثه شهادت معدنچیان شدند.
عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس تاکید ورزید که برای جلوگیری از چنین حوادث در آینده گفت که یک هیات مشترک باید از شورای ملی و حکومت حادثه بغلان را بررسی همه جانه نماید تا در آینده از حوادث مشابه جلوگیری گردد.
روز جمعه، افراد مسلح بر معدنچیان در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان حمله کرده و ۱۳ تن را کشتند و ۳ تن دیگر را زخمی کردند. تمامی قربانیان این حادثه از ولایت دایکندی هستند.
با آنکه مسوولیت این حادثه را کسی و یا گروه بر عهده نگرفته است؛ اما پیش از این مسوولیت چنین حملات را بر دوش گروه داعش انداخته اند.
اما محیی‌الدین مهدی نماینده مردم بغلان در نشست دیروز مجلس گفت، در ولایت باغلان داعش حضور و فعالیت ندارد؛ انداختن مسوولیت این‌گونه حوادث بر دوش داعش، فرا فکنی و برداشتن مسوولیت از طالبان است.
آقای مهدی خاطر نشان کرد که قتل‌های هزاره‌ها از زابل تا بغلان جز قتل‌های زنجیر‌ه‌یی است که به گفته وی از سوی طالبان صورت می‌گیرد.
در همین حال، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت حمله بر معدنچی‌ها را محکوم کرد.
در خبرنامه دفتر ریاست اجرایی آمده است: گروه‌های تروریستی همواره بدون استثناء افراد ملکی به‌شمول زنان و کودکان را به‌طور هدفمندانه و وحشیانه هدف قرار می‌دهند تا در میان اقوام باهم برادر افغانستان اختلافات قومی و مذهبی را دامن بزنند. به‌این دلیل هدف قرار دادن کارگران معدن ذغال سنگ در ولایت بغلان آن هم از یک قوم خاص با همین انگیزه و هدف انجام شده‌است.
در این اعلامیه آمده است: باتوجه به اوضاع بحرانی منطقه و فراگیرشدن تهدید تروریزم و افراطگرایی در جهان، افغانستان در یک شرایط حساس امنیتی و سیاسی قرار گرفته‌است. در این میان گروه‌های تروریستی با استفاده از هر فرصت ممکن برای خلق وحشت و دهشت در میان افکار عمومی استفاده می‌کنند تا افغانستان را به‌میدان نبرد میان اقوام تبدیل نمایند. اما خوش‌بختانه مردم افغانستان به‌خوبی درک کردند که پیام تروریزم سیاهی و تباهی است.
اعلامیه گفته که به نیروهای امنیتی هدایت داده شده تا برای تأمین امنیت و سرکوب طالبان در این ولسوالی اقدام فوری نمایند.
سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان واکنش شدیدی در این زمینه نشان داده و گفته است و از آن به عنوان «زنگ بیدارباش» برای همه‌ی شهروندان این کشور یاد کرده است.
سرور دانش در بیانیه‌یی با تاکید بر این که عاملان این حادثه وحشیانه به «پرونده سیاه خویش» افزوده‌اند، می‌گوید: “حادثه بغلان از یک سو نشانه‌یی از تصمیم تروریست‌های خون آشام و باداران شان مبنی‌بر ایجاد جو رعب و وحشت و نفاق‌افکنی میان مردم افغانستان است و از سوی دیگر زنگ بیدارباش برای همه ماست.”
به گفتۀ معاون ریاست‌جمهوری: بدون شک تروریست‌ها در پی اخلال نظم و امنیت کشور و همچنین کشتار سازمان دهی شده طیف خاصی از مردم افغانستان است. آنان پس از برجای گذاشتن زمین‌های سوخته و ویرانی‌های بی‌سابقه، اکنون در پی آن است که افغانستان را به منازعات کور قومی و مذهبی تبدیل کنند. به همین دلیل با نام‌های گوناگون دست به جنایت و آدم کشی می‌زنند.
معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان تأکید کرده که نیروهای امنیتی باید از شرایط موجود درک درست و احساس مسوولیت مضاعف داشته باشند و از مردم حفاظت کنند.
به گفته آقای دانش، در سطح رهبری حکومت موضوعاتی چون حادثه بغلان با حساسیت ویژه تعقیب می‌شود و تصمیمات لازم اتخاذ گردیده است و تصمیمات جدی‌تری دیگر نیز گرفته خواهد شد. او در باره تصمیم‌های حکومت در قبال جلوگیری از کشتارهای هدف‌مند و قومی جزییاتی ارایه نکرده است.
حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی نیز این حادثه را به شدت محکوم کرده است. آقای محقق گفته که افراطیون تکفیرى با کشتار بی‌رحمانه مردم غیر نظامى می‌خواهند از یک‌طرف در میان مردم رعب ووحشت ایجاد کنند و از سوى دیگر با این‌گونه اعمال جنجال‌هاى قومى و مذهبى را تشدید نمایند.
آقای محقق گفته که مردم ما هوشیار اند و درک می‌کنند که این عمل غیر انسانى از دسایس دشمن است که از یک طرف مردم بی‌دفاع را به شهادت می‌رسانند و از جانب دیگر عوامل‌شان با تبلیغات این‌گونه قضایا را رنگ قومى، سمتى و مذهبى میدهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.